Banner EVU for lærere

Etter- og videreutdanning i skole og barnehage

Velkommen til våre tilbud til lærere og ansatte i barnehage, grunnskole, videregående, og andre yrkesgrupper i laget rundt barnet!

Tilrettelagte tilbud er lagt opp for deg i jobb.

Enkeltemner er andre tilbud med nyttig innhold for deg som arbeider i skoleverket.



Husk at i år skal du ikke søke gjennom Udir.

Fysikk (8-13)


Studiested: Nettstudium
Omfang: Valgfritt/varierende
Søknadsfrist:

1. Februar (Vår) og 1. Juni (Høst)


Opptakskrav:

Se emnesider eller EVU-web



Videreutdanning i fysikk med programmering er et tilbud rettet mot lærere (trinn 8-13) og andre som ønsker å fordype seg i fysikk.

Deltagere kan for eksempel være naturfaglærere som ikke har fysikk-bakgrunn men som ønsker faglig trygghet i fysikk (særlig for FYS-6051), lærere som ønsker programmeringskompetanse knyttet til fysikk i skolen (særlig for FYS-6052) eller andre som har lyst på eller behov for studiepoeng i fysikk uten å være tilknyttet et studieprogram.

Våren 2026:

FYS-6051 Innføring i fysikk for naturfaglærere (5 stp)

Høsten 2026:

FYS-6052 Innføring i programmering i fysikk for lærere (5 stp)

Emnene gis av Fakultet for naturvitenskap og teknologi. Se her for mer informasjon om tilbud fra NT-fak.

Kjemi (8-13)


Studiested: Nettstudium
Omfang: Valgfritt/varierende
Søknadsfrist:

1. Desember (Vår) og 1. Juni (Høst)


Opptakskrav:

Se emnesider eller EVU-Web



Videreutdanning i kjemi er rettet mot lærere på 8.-13.- trinn, og andre som ønsker å fordype seg i kjemi.

Deltagerne er f.eks. naturfaglærere uten kjemibakgrunn som ønsker faglig trygghet i kjemi, lærere som ønsker å jobbe mot undervisningskompetanse i kjemi 1 og 2, eller andre som ønsker studiepoeng i kjemi utenfor et studieprogram.

Innføringsemnet KJE-6101 går hver høst og krever generell studiekompetanse eller realkompetanse, mens de øvrige emnene har innføringsemnet eller tilsvarende som opptakskrav.

Våren 2026:

KJE-6052 Innføring i organisk kjemi for lærere (5 stp)
KJE-6053 Innføring i eksperimentell kjemi (5 stp)

Høsten 2026:

KJE-6101 Innføring i kjemi (10 stp)
KJE-6054 Innføring i uorganisk kjemi (5 stp)

Emnene gis av NT-fak. Se her for mer informasjon om tilbud fra NT-fak.

Matematikk 1 (1–10)


Emnekode:

VID-6082 (15 stp) og VID-6083 (15 stp)


Studiested: Nettstudium
Omfang: Ett år deltid
Søknadsfrist: 15.04.2026
Opptakskrav:

Fullført lærerutdanning


Kontakt:

Studieadm ILP


Ønsker du å undervise i matematikk i grunnskolen? Matematikk 1 gir 30 studiepoeng og kan være grunnlag for fordypning i faget.

Innholdet er matematikkdidaktisk og omhandler hvordan du som lærer kan legge opp til et utforskende og kreativt matematikklasserom, hvor elevene er aktive i sin egen læringsprosess.

Studiet er nettbasert og bruker Canvas som læringsplattform, hvor studentene deles mellom 1.-7. og 5.-10. trinn. Det er lagt opp for selvstendig arbeid, men du vil bli en del av en studiegruppe for diskusjoner og videomøter med tell oppfølging av en veileder.

Vi tar forbehold om endringer, og om nok søkere for at studiene vil starte opp.

Matematikk med programmering (8-13)


Studiested: Nettstudium
Omfang: Valgfritt/varierende
Søknadsfrist:

6. Januar (Vår) og 1. Juni (Høst)


Opptakskrav:

Se emnesidene eller EVU-Web



Videreutdanning i matematikk med programmering er rettet mot lærere på 8.-13. trinn, og andre som ønsker å fordype seg i matematikk.

Deltagere er f.eks. de som ønsker å jobbe mot å oppnå undervisningskompetanse i matematikk, lærere som ønsker å styrke sin faglige trygghet i matematikk eller som vil ha programmeringskompetanse knyttet til matematikk i skolen. Tilbudet er også åpent for andre som ønsker lære mer matematikk, og ønsker studiepoeng i faget.

Alle emnene har et tilbud om desentraliserte samlinger i Troms og Finnmark. Videreutdanningsemnene i matematikk har digital muntlig eksamen som eksamensform. MAT-6052 bygger videre på MAT-6051, og forutsetter derfor forkunnskaper om temaer som derivasjon og funksjonsdrøfting.

Våren 2026:

MAT-6052 Skolerettet kalkulus med programmering (5 stp) 
MAT-6057 Innføring i matematikkdidaktikk (5 stp)

Høsten 2026:

MAT-6055 Klimamatematikk (5 stp)

Emnene gis av NT-fak. Se her for mer informasjon om tilbud fra NT-fak.

Norsk 2 (8-13)


Emnekode:

NOR-6004 (15 stp) og NOR-6005 (15 stp)


Studiested: Nettstudium
Omfang: Ett år deltid
Søknadsfrist: 15.04.2026
Opptakskrav:

Fullført lærerutdanning og 30 stp. Norsk


Kontakt:

Insta


Norsk 2 for trinn 8-13 passer for norsklærere som ønsker å utvikle sin kompetanse i undervisning i klasserom og på skoler i samfunn preget av språklig mangfold. Studiets hensikt er å styrke lærernes kompetanse i å ivareta verdier, prinsipper og innhold i tråd med Læreplanverket for kunnskapsløftet (LK20) og opplæringsloven.

Studiet er nettbasert uten fysiske samlinger. Det arrangeres i tillegg webinarer der studenter og faglærere møtes i sann tid for å ta opp aktuelle tema.

For gjennomføring av arbeidskrav forutsettes det at du har tilgang til en skoleklasse.

Studiet tilbys av faggruppa i nordisk språk ved Institutt for språk og kultur (ISK) og i samarbeid med Utdanningsdirektoratet. Vi tar forbehold om endringer, og om nok søkere for at studiene vil starte opp.

Fordypning i Spansk grammatikk


Emnekode:

SPA-6011 (10 stp)


Studiested: Tromsø, Nettstudium
Omfang: Deltid, vår
Søknadsfrist: 29.12.2025
Opptakskrav:

Generell studiekompetanse


Kontakt:

Insta


Emnet retter seg mot spansklærere i ungdoms- og videregående skole som ønsker å oppfriske og utvide sine kunnskaper i Spansk grammatikk. Det anbefales at du har tatt årsstudium i Spansk på forhånd.

Undervisningen tilbys både fysisk på campus Tromsø, og i digital sanntid (dvs. uten opptak), og består av forelesninger og øvelser knyttet til forelesningene. For studenter som ikke kan delta i undervisningen, tilbys det digitalt materiale på læringsplattformen Canvas og digital veiledning.

Studiet tilbys av Institutt for Språk og Kultur. Vi tar forbehold om endringer, og om nok søkere for at studiene vil starte opp.

Tysk 1 (5-10)


Emnekode:

TYS-6011 (15 stp) og TYS-6012 (15 stp)


Studiested: Nettstudium
Omfang: Ett år deltid
Søknadsfrist: 15.04.2026
Opptakskrav:

Fullført lærerutdanning


Kontakt:

Insta


Dette er en nettbasert videreutdanning for deg som ønsker undervise i tysk på ungdomstrinnet, eller vil bygge mot undervisningskompetanse for VGS. For å kunne delta på studiet trenger du grunnleggende språkkunnskap i Tysk.

Det er en stor fordel om du underviser i faget tysk mens du tar utdanningen slik at du kan prøve ut det du har lært med en gang. Det forutsettes uansett at du har tilgang til en Tysk-klasse under studiene for å gjennomføre obligatoriske undervisningsprosjekter.

Studiet er nettbasert uten fysiske samlinger, og bruker læringsplattformen Canvas, hvor pensumet er tilgjengelig i sin helhet. Undervisningen skjer i to økter à 60 minutter hver onsdag ettermiddag/kveld: kl. 17.00 - 18.00 og 18.30 - 19.30.

Studiet tilbys av Institutt for Språk og Kultur. Vi tar forbehold om endringer, og om nok søkere for at studiene vil starte opp.

Kunst og håndverk (1-10)


Emnekode:

VID-6111 (15 stp) og VID-6110 (15 stp)


Studiested: Tromsø
Omfang: Ett år deltid, 3 samlinger per semester
Søknadsfrist: 15.04.2026
Opptakskrav:

Fullført lærerutdanning


Kontakt:

Studieadm ILP


Studiet er delt i to emner, og er samlingsbasert kombinert med utviklingsprosjekter og praktisk skapende arbeid i materialer på egen skole. I emne 1 vektlegges arbeider i myke materialer samt digitale og todimensjonale uttrykk. Emne 2 har hovedvekt på arbeider i tredimensjonale uttrykk i harde og plastiske materialer. Det legges opp til differensiert opplegg for lærere på 1.-7. trinn og 5.-10. trinn. Materialer og redskapsutgifter må påberegnes og dekkes av deltaker eller skoleeier.

Samlingsdatoer høstsemesteret 2026 (VID-6111):

Disse publiseres i løpet av januar.

Samlingsdatoer vårsemesteret 2027 (VID-6110):

Disse publiseres i løpet av januar.

 

Med forbehold om endringer, og om nok søkere for at studiene vil starte opp.

Mat og helse (1-10)


Emnekode:

VID-6114 (15 stp) og VID-6115 (15 stp)


Studiested: Tromsø
Omfang: Ett år deltid, 3 samlinger i semesteret (2 fysisk, 1 digital)
Søknadsfrist: 15.04.2026
Opptakskrav:

Fullført lærerutdanning


Kontakt:

Studieadm ILP


Mangler du formell kompetanse i faget Mat og helse? Dette er en videreutdanning for deg som allerede underviser i faget eller som ønsker å undervise i Mat og helse.

Denne videreutdanningen gir deg praktiske og teoretiske verktøy for å undervise i samisk tradisjonskunnskap 1.–10. trinn. Gjennom en praktisk-estetisk tilnærming lærer du å bruke naturen som læringsarena og integrere samiskinspirert matlaging, håndverk og lokale kulturpraksiser i fag som kunst og håndverk, mat og helse, naturfag og samfunnsfag.

Utforsk hvordan du kan skape engasjerende og meningsfull undervisning med utgangspunkt i lokale naturressurser og samisk kultur. 

Samlingsdatoer høstsemesteret 2026 (VID-6114):

Disse publiseres i løpet av januar.

Samlingsdatoer vårsemesteret 2027 (VID-6115):

Disse publiseres i løpet av januar.

 

Med forbehold om endringer. 

Norsk 1 (1-10)


Studiet er under utvikling, informasjon kommer.

Nordsamisk språkkunnskap (1-10)


Emnekode:

LER-1710 (15 stp) og LER-1711 (15 stp)


Studiested: Alta
Omfang: Ett semester per emne
Søknadsfrist:

15. april for høsten 2026 (dato for våren 2027 kommer)


Opptakskrav:

Fullført lærerutdanning


Kontakt:

Insta


Ønsker du å få den formelle kompetansen i nordsamisk på plass? Om du allerede underviser i faget eller ønsker å gjøre det i framtiden tilbyr vi videreutdanning i nordsamisk.

Det er høy etterspørsel etter kompetanse i nordsamisk og du kan bli med på å utdanne neste generasjon av nordsamiske språkbrukere. God kunnskap om språket er viktig og verdifullt for det samfunnet vi lever i og vil gi deg gode utviklingsmuligheter i skolen.

Videreutdanning i nordsamisk gir deg det de verktøyene du trenger for å undervise på i grunnskolen for 1.-7. og 5.-10. trinn.

 

Samlingsdatoer:

Disse blir publisert snart.

Våren 2026:

LER-1710 (15stp)

Høsten 2026:

LER-1711 (15stp)

Med forbehold om endringer. 

Tverrfaglige samiske perspektiver (1-10)


Emnekode:

VID-6118 (15 stp) og VID-6119 (15 stp)


Studiested: Tromsø
Omfang: Ett år deltid
Søknadsfrist: 15.04.2026
Opptakskrav:

Fullført lærerutdanning


Kontakt:

Studieadm ILP


Studiet vektlegger samiske tverrfaglige perspektiver med særlig vekt på praktiske aktiviteter og bruk av uterommet som ressurs og læringsarena.

Studiet følger en samisk årssyklus for høsting og sanking av lokale naturressurser. Naturressursene vil videre anvendes til mat og håndverk med referanser til samisk kultur og mangfold.

Tilbudet vil ha en praktisk-estetisk overbygning med mat og helse samt kunst og håndverk og dekke tverrfaglige mål i LK20 for bærekraftig utvikling. I tillegg vil studiet ha forankring i naturfag og stedlige kulturpraksiser i samfunnsfag.

Se nærmere oversikt over emnets tema og oppbygning her (denne er fra 24/25, men gir et bilde på studiets innhold).

Samlingsdatoer høstsemesteret 2026 (VID-6118):

Disse publiseres i løpet av januar

Samlingsdatoer vårsemesteret 2027 (VID-6119):

Disse publiseres i løpet av januar

 

Med forbehold om endringer, og om nok søkere for at studiene vil starte opp.

Veilederutdanning


Studiested: Tromsø, Alta
Søknadsfrist: 15.04.2026
Opptakskrav:

Fullført lærerutdanning, 3 års relevant lærerpraksis


Kontakt:

Studieadm ILP


 

Vi utvikler nye veilederutdanninger, informasjon kommer!

Her er tilbud med nyttig innhold for skoleansatte som ikke nødvendigvis er tilrettelagt for deg som er i jobb. Dette inkluderer for eksempel emner med ukentlige forelesninger på campus.

Fagemner for lærere på 8.-13.


Omfang: Valgfritt/varierende
Søknadsfrist:

6. Januar (Vår) og 8. August (Høst)


Ønsker du plukke opp et nytt fag?

Emnene vi bruker i lektorutdanningen vår for 8.-13. kan også tas av deg som ønsker undervisningskompetanse i et nytt fag, eller hvis du vil fordype deg i et fagfelt.

Om du søker opp emnekodene under vil du finne alle våre tilbud for semesteret du velger, og emnesidene har mer informasjon om hvert enkelt tilbud. Du kan lese mer om studierett

Klikk her for å bla i emnekatalogen.

Les mer om hvordan du søker til enkeltemner her.

Fagområde Søk etter ...
Engelsk ENG-
Historie HIS-
Norsk/Nordisk NOR-
Nordsamisk SAM- (se også her)
Russisk RUS-
Sosiologi SOS-
Spansk SPA-

Spesialpedagogikk


Studiested: Tromsø, Alta
Omfang: Valgfritt/varierende
Søknadsfrist:

6. Januar (Vår) og 8. August (Høst)



En andel av emnene som brukes i våre studieprogrammer i spesialpedagogikk kan også tas som enkeltemner. De fleste emnene er ikke tilrettelagte for personer i arbeid, og krever fysisk oppmøte, men har innhold relevant for de som arbeider i skoleverket.

Du kan lese mer om opptak til enkeltemner her. Klikk på emnelenkene for en nærmere beskrivelse om innhold, eventuelle ytterligere opptakskrav, og for å se hvor og når emnet går. Ikke alle emnene tilbys hvert år.

Emner på bachelornivå (krever kun generell studiekompetanse):

PED-1012 Lærevansker i individ- og systemperspektiv (20 stp.)

PED-1001 Pedagogisk psykologi (10 stp.)

PED-1014 Relasjonsvansker og psykososial problematferd (10 stp.)

Emner på masternivå (med samme opptakskrav som for masterprogrammet i spesped, inkl. lærerutdanning):

PED-3030 Barn og unge med læringsutfordringer (10 stp.)

PED-3101 Matematikkvansker (10 stp.)

PED-3102 Kartlegging og testforståelse (10 stp.)

PED-3104 Nevroutviklingsforstyrrelser (10 stp.) 

PED-3061 Psykisk helse (10 stp.) 

PED-3031 Utviklingspotensial og inkluderende fellesskap (10 stp.)

Emner fra barnehagelærerutdanning


Studiested: Tromsø, Alta
Søknadsfrist: 15.04.2026

Ønsker du sterkere kompetanse i ditt arbeid med de yngste?

Fordypningsemnene fra våre utdanninger for barnehagelærere tilbys som videreutdanning også for de med grunnskolelærerutdanning eller bachelor i barnevern. Emnene kan være relevante særlig for de som arbeider på småtrinnet og trenger mer kompetanse med lek.

Alle emnene er samlingsbaserte, og går på høstsemesteret. Hvert emne gir 30stp. Se emnesidene for detaljer om opptaks- og arbeidskrav, inkludert obligatorisk oppmøteplikt. Ikke alle emnene tilbys nødvendigvis hvert år.

BLU-2017 Tidlig innsats og inkluderende barnehagemiljø (Alta)

BLU-2021 Pedagogisk ledelse og veiledning (Alta)

BLU-2013 Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen (Tromsø)

BLU-2023 Friluftsliv, fysisk aktivitet, kosthold og helse i barnehagen (Tromsø)

Pedagogikk og kultur


Studiested: Tromsø
Omfang: 10 studiepoeng/1 semester
Søknadsfrist:

6. Januar (Vår) og 8. August (Høst)


Opptakskrav:

Generell studiekompetanse



Her har vi funnet noen emner som kan være relevante for ansatte i skolen. Du kan lese mer om opptak til enkeltemner her. Klikk på emnelenkene for en nærmere beskrivelse om innhold.

 

Undervisning og læring (10 sp.)

Pedagogisk filosofi (10 sp.)

Utdanning og samfunn: Inkluderings- og ekskluderingsprosesser (10 sp.)

Digitale verktøy og læring (10 sp.)

Å være ung (10 sp.)

Ulikhet og mangfold (10 sp.)

Er du utdannet lærer? Ønsker du enda bedre faglig ekspertise og bedre arbeidsvilkår?

Fagdidaktisk master er for deg som har fullført en tidligere lærerutdanning, eks. ALU eller PELU, og ønsker en mastergrad i grunnskolelærerutdanning. Programmet er fleksibelt, kan tas som heltids- eller deltidsutdanning, og gir dypere forståelse innen ditt fagområde.

Emnene er rettet mot hele grunnskolen, og du velger ditt masterfag blant begynneropplæring, Engelsk, matematikk, naturfag, Norsk og samfunnsfag.

Les mer og søk på studieprogramsiden!

Er du en rektor eller skoleleder som vil utvikle seg som lærende leder?

Rektorutdanningen er er en videreutdanning som gis i samarbeid mellom UiT, Nord Universitet og NTNU, med studiesteder i Trondheim, Bodø og Tromsø. 

Mer informasjon og lenke til å søke om opptak finner du på nettsidene til NTNU.

Kontaktpersoner


Opptak og studieadministrasjon:

Karina Hovrud og Enika Millicent Grødahl

Partnerskap og ledelse for etter- og videreutdanning:

Astrid Strandbu og Geir Gabrielsen

Søking og opptak


Ofte stilte spørsmål:

Må jeg søke til Udir?

Nei, du trenger ikke lenger søke til Udir for å ta videreutdanning. Du søker kun direkte til studiestedet. Unntaket er styrerutdanningen i 2026. 

Du kan lese mer om endringer i ordningene for kompetanseutvikling på Udir.no.

Hvordan søker jeg opptak til videreutdanning?

I UiTs EVU-web finner du våre videreutdanningstilbud. Legg ved dokumentasjon i henhold til opptakskrav. Hvis du får tilbud om studieplass må du logge inn i EVU-web for å takke ja til plassen. 

Hvordan søker jeg opptak til enkeltemner? 

Du søker opptak til enkeltemner i UiTs Søknadsweb. Oppgi i søknaden hvilke emner du ønsker å ta. Egne frister gjelder for emner på høst- og vårsemester. Les mer her

 

Bolig og transport


Skal du delta på samling og trenger et sted å bo?

I Tromsø har Studentheimen et tilbud om korttidsleie for studenter på samlingsbaserte utdanninger! Les mer på deres nettsider. I Alta har Studentsamskipnaden et lignende tilbud. Les mer her.

 

Finn fram på campus:

Kart over campus Tromsø

Kart over campus Alta

 

Fra Tromsø sentrum kan du ta buss 30, 34 og 20 til UiT.

 

Ofte Stilte Spørsmål


Kan jeg søke om vikar- eller stipendordning fra Utdanningsdirektoratet (Udir)?

Yrkesfaglærere kan kvalifisere for vikar- og stipendordningsmidler, og du kan lese mer om dette her.

Har videreutdanningsemnene studieavgift?

Nei. Du betaler kun en lovpålagt semesteravgift for å delta på videreutdanningsemnene.

Hvordan melder jeg meg på studietilbudet?

Du må søke om opptak for hvert emne du ønsker å ta delta på. Emnene lyses ut i EVU-web. Emnene for vårsemesteret blir utlyst i løpet av september. Emner for høstsemesteret blir utlyst i løpet av mars. Først når emnene har blitt utlyst finner du dem i EVU-web.

Har videreutdanningsemnene obligatoriske samlinger?

De fleste videreutdanningsemner har et tilbud om desentraliserte samlinger i Troms og Finnmark. I de fleste emner er disse samlingene ikke obligatoriske. Unntaket er ekskursjoner eller praktiske øvelser i noen av kjemiemnene, der deltagelse er en forutsetning for å oppnå ønsket læringsutbytte. Når et emne lyses ut finner du informasjon om undervisning, samlinger og eventuelle obligatoriske aktiviteter i emnebeskrivelsen.

Hvilke forkunnskaper kreves for å kunne delta på videreutdanningsemnene?

De fleste fleksible videreutdanningsemner krever at du har bestått ett innføringskurs i enten kjemi eller matte. Egne innføringsemner er også del av videreutdanningstilbudet. Når et emne lyses ut, finner du informasjon om opptakskravene i emnebeskrivelsen.

Er videreutdanningstilbudet kun for lærere?

Nei. Verken lærerutdanning eller læreryrke er en forutsetning for å kunne delta på videreutdanningsemnene. Videreutdanningstilbudet inneholder egne emner i fagdidaktikk. I tillegg er fagdidaktiske perspektiver og koblinger til skolefagene integrert i varierende grad i de øvrige emnene.

Hvor mange times arbeid gir et videreutdanningsemne på 5 studiepoeng?

I utgangspunkt tilsvarer 60 studiepoeng et heltidsstudium i ett år, noe som tilsvarer mellom 25 og 30 timer per studiepoeng eller 125-150 timer for et emne på 5 studiepoeng. En forholdsvis liten andel av dette er undervisningstimer. Når et emne lyses ut, finner du informasjon om (omfang av) undervisningen i emnebeskrivelsen. Den største delen av tidsbruken er selvstudium. Arbeidsmengden vil variere stort mellom ulike deltagere. Faktorer som påvirker arbeidsmengden er for eksempel forkunnskaper, ambisjonsnivå og hvor målrettet/effektivt du jobber med studiene.

Er det mulig å ta 60 studiepoeng i et fag?

Ja, selv om videreutdanningstilbudet kun er på 30 studiepoeng per fag kan du ta andre emner ved UiT Norges arktiske universitet for å ta 60 studiepoeng til sammen. Noen av emnene som kan tas fleksibelt blir utlyst i UiT sin studiekatalog for fleksible studier. Du kan også ta kontakt med kontaktpersonen i faget du ønsker 60 studiepoeng i for å lage en skreddersydd plan.

Er det mulig å søke opptak til enkeltemner ved UiT som ikke er videreutdanningsemner?

Ja. Forutsetning er at emnet kan tas som enkeltemne og at du dekker opptakskravene til emnet. Les mer på UiT sine sider om enkeltemner. Merk at du søker opptak til disse emnene gjennom UiTs søknadsweb (ikke gjennom EVU-web) og at det gjelder egne søknadsperioder for høst- og våremner.

Om strategien


Fleksibel videreutdanning i kjemi, matematikk med programmering og fysikk med programmering er et videreutdanningstilbud rettet primært mot lærere trinn 8-13. 

Tilbudet består av flere mindre emner (de fleste på 5 studiepoeng) slik at man kan tilpasse til behov og ønsket studieprogresjon. Det er kun obligatorisk oppmøte på undervisning dersom dette er nødvendig for å oppnå læringsutbyttet. Emnene er strukturert slik at du kan sette dem sammen til en pakke tilpasset dine utdanningsbehov. Felles for alle emnene er at de skal være så fleksible som mulig slik at man kan følge emnene uansett hvor man bor og selv om man er i arbeid heltid. Emnene legger opp til selvstudium med oppfølging fra underviser underveis. Desentraliserte samlinger er et tilbud for deltagere i Troms og Finnmark og gjelder videreutdanning i kjemi og matematikk med programmering, men ikke videreutdanning i fysikk med programmering.

Det tilbys emner i kjemi, matematikk og fysikk i tillegg til emnene kjemididaktikk og matematikkdidaktikk. Flere av de andre emnene vil inkludere fagdidaktiske perspektiver. Hovedmålgruppen er lærere (trinn 8-13), men tilbudet er åpent for alle som oppfyller opptakskravene. Programmering inngår som en del av matematikkemnene (fra høsten 2023) og fysikkemnene (fra høsten 2025). Deltakere må søke opptak på hvert emne de ønsker å ta.

Videreutdanning i kjemi og matematikk med programmering er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) i perioden 2023-2026 og krever derfor ikke studieavgift. Videreutdanning i fysikk med programmering vil heller ikke kreve studieavgift.

Tilrettelagte tilbud er lagt opp for deg i jobb.

Enkeltemner er andre tilbud med nyttig innhold for deg som arbeider i barnehage.



Barnehagepedagogikk


Emnekode:

VID-6200


Studiested: Tromsø
Omfang: 30 stp over to semestre
Søknadsfrist: 15.04.2026

Studiet Barnehagepedagogikk (30 stp) ved UiT gir i kombinasjon med studiet Småbarnspedagogikk (30 stp) en videreutdanning som kvalifiserer til å jobbe som pedagogisk leder i barnehage dersom du har utdanning som allmennlærer, grunnskolelærer, spesialpedagog, barnevernspedagog mm.

Samlingsdatoer for 2026/2027 kunngjøres her når de er klare.

 

Veilederutdanning


Studiested: Tromsø, Alta
Søknadsfrist: 15.04.2026
Opptakskrav:

Fullført lærerutdanning, 3 års relevant lærerpraksis



Vi utvikler nye veilederutdanninger, informasjon kommer!

Styrerutdanning


Emnekode:

VID-6332 (30 stp.)


Studiested: Tromsø
Omfang: Ett og et halvt år på deltid
Søknadsfrist: 15.04.2026
Opptakskrav:

Fullført barnehagelærerutdanning




Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen bidrar i kompetanseutviklingen slik at du som styrer kan lede, utvikle og kvalitetssikre arbeidet i barnehagen.

Å lede en barnehage byr på komplekse utfordringer som krever kunnskaper om og trening i ulike former for situasjonstilpassing. Barnehagen trenger visjonære og handlende styrere som kan lede læringsprosesser gjennom involvering, delegering og ansvarliggjøring. Videre trenger styrere både evne til relasjonsbygging, innsikt i ulike tilnærminger til ledelse, samt trening i bruk av ulike ledelsesverktøy.

Lederutdanningen støtter seg til grunnleggende innsikter i organisasjonsteori og relasjonell ledelse knyttet opp mot egen lederutvikling. Målet med studiet er å kvalitetsikre det pedagogiske tilbudet i barnehagen til beste for barna.

Studiet passer for styrere (fagleder, daglig leder) og assisterende styrere som har faglig, administrativt og personalansvar i barnehage. Utdanningen gir 30stp., og inkluderer samlinger fordelt over 3 semester. Det forutsettes at deltakere er i en lederstilling i barnehage, og fullført studie vil kunne innpasses i masterstudier som omhandler utdanningsledelse.

Samlingene er lagt til Quality Hotel Saga i Tromsø sentrum. Dagpakker dekkes for alle. For tilreisende dekkes også to overnattinger.

Samlingsdatoer for 2026/27 kunngjøres når de er klare.

Se brosjyre om studiet her (gjelder kull 11 2024-2025).

Fordypningsemner fra barnehagelærerutdanningen


Studiested: Tromsø, Alta
Søknadsfrist: 15.04.2026

Vil du bygge ut kompetansen din ytterligere?

Fordypningsemnene fra vår grunnutdanning for barnehagelærere tilbys også som videreutdanning for de med en fullført utdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer, eller bachelor i barnevern. Som videreutdanningsstudent følger du undervisningen sammen med studentene på grunnutdanningen.

Alle emnene er samlingsbaserte, og går på høstsemesteret. Hvert emne gir 30stp. Se emnesidene for detaljer om opptaks- og arbeidskrav, inkludert obligatorisk oppmøteplikt. Ikke alle emnene tilbys nødvendigvis hvert år.

BLU-2017 Tidlig innsats og inkluderende barnehagemiljø (Alta)

BLU-2021 Pedagogisk ledelse og veiledning (Alta)

BLU-2013 Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen (Tromsø)

BLU-2023 Friluftsliv, fysisk aktivitet, kosthold og helse i barnehagen (Tromsø)

Kontaktpersoner


Opptak og studieadministrasjon:

Karina Hovrud og Enika Millicent Grødahl

Partnerskap og ledelse for etter- og videreutdanning:

Astrid Strandbu og Geir Gabrielsen

Søking og opptak


Ofte stilte spørsmål:

Må jeg søke til Udir?

Nei, du trenger ikke lenger søke til Udir for å ta videreutdanning. Du søker kun direkte til studiestedet. Unntaket er styrerutdanningen i 2026. 

Du kan lese mer om endringer i ordningene for kompetanseutvikling på Udir.no.

Hvordan søker jeg opptak til videreutdanning?

UiTs EVU-web finner du våre videreutdanningstilbud. Legg ved dokumentasjon i henhold til opptakskrav. Hvis du får tilbud om studieplass må du logge inn i EVU-web for å takke ja til plassen. 

Hvordan søker jeg opptak til enkeltemner? 

Du søker opptak til enkeltemner i UiTs Søknadsweb. Oppgi i søknaden hvilke emner du ønsker å ta. Egne frister gjelder for emner på høst- og vårsemester. Les mer her

Bolig og transport


Skal du delta på samling og trenger et sted å bo?

I Tromsø har Studentheimen et tilbud om korttidsleie for studenter på samlingsbaserte utdanninger! Les mer på deres nettsider. I Alta har Studentsamskipnaden et lignende tilbud. Les mer her.

 

Finn fram på campus:

Kart over campus Tromsø

Kart over campus Alta

 

Fra Tromsø sentrum kan du ta buss 30, 34 og 20 til UiT.

Siden er under utvikling.



Allmennfaglig praktisk-pedagogisk utdanning


Har du faglig kompetanse og et ønske om å jobbe som lærer?

Vi tilbyr flere praktisk-pedagogiske utdanninger som gir undervisningskompetanse som lærer for 8.-13. trinn. Alle utdanningene gir deg den pedagogiske ekspertisen du trenger for å ta fagkunnskapen din inn i læreryrket.

Se på våre studieprogramsider for detaljer om opptakskravene, og for å søke. Merk at ikke alle programmene har opptak hvert år, og at du trenger en viss mengde studiepoeng i et undervisningsemne hvor vi tilbyr fagdidaktikk.

Allmennfaglig PPU tilbys på deltid over to år, eller heltid på ett år, og passer for deg med en bachelorgrad og to år med undervisningspraksis, eller med en mastergrad.

Integrert master med PPU går over to år og forutsetter at du har en bachelorgrad.

Yrkesfaglig praktisk-pedagogisk utdanning


Yrkesfaglig bakgrunn? Et ønske om å dele det du kan med framtidens generasjoner?

Vår praktisk-pedagogiske yrkesfaglærerutdanning passer for deg med erfaring fra yrkespraksis, pluss enten fagbrev, svennebrev el. tilsvarende, eller en profesjonsrettet bachelorgrad.

Studiet tas på deltid over to år, og gir deg den pedagogiske tryggheten du trenger for å utdanne og veilede fremtidige yrkesutøvere.

Se studieprogramsiden for detaljer, og for å søke. Merk at programmet ikke har opptak hvert år.

Videreutdanning i spesialpedagogikk


Siden er under utvikling. Informasjon kommer.

Er du en av Norges gode lærere som begynte på en lærerutdanning uten å komme i mål?

Hvis du begynte på en grunnskolelærerutdanning og jobber eller har jobbet ufaglært i skolen, så kan prosjektet for ferdigstilling av påbegynt lærerutdanning passe for deg! Du kan få hjelp til å fullføre hvis:

- Du påbegynte en fire-årig grunnskolelærerutdanning (inkl. ALU/PELU) før 2017

- Du gjennomførte minst 150stp. av lærerutdanningen du påbegynte, samt tilhørende praksis

- Du har en er realistisk mulighet for å fullføre innen prosjektets sluttdato (31.12.2026)

Prosjektet er nå i avslutningsfasen, og vi foretar ikke lengre vanlige opptak, men hvis du mangler svært lite for å fullføre under prosjektets rammer, så kan vi vurdere ekstraordinære opptak.

Hvis du lurer på om du kvalifiserer, kontakt oss omgående for veiledning, og les mer her.