høst
2024
PED-3104 Nevroutviklingsforstyrrelser - 10 stp
Innhold
Emnet tar for seg de mest vanlige nevroutviklingsforstyrrelsene: autismespekterforstyrrelse, intellektuell utviklingsforstyrrelse (psykisk utviklingshemming), Attention Deficit Hyperactive Disorder / Hyperkinetisk forstyrrelse (ADHD) og Tourettes syndrom.
Ulike årsaker til nevroutviklingsforstyrrelser vil bli gjennomgått, i tillegg til hvordan nevroutviklingsforstyrrelser kan gi funksjonsvansker eller forsinket utvikling. Identifisering, tiltak og kartlegging vil være sentrale bestanddeler i emnet.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse
Studenten har kunnskap om:
- ulike teoretiske tilnærminger og forskning tilknyttet nevroutviklingsforstyrrelser.
- årsaker og forekomst (etiologi og epidemiologi).
- kjernesymptomer, tidlige kjennetegn, komorbiditet og følgevansker.
- utviklingsforløp og utviklingsforstyrrelser.
- forebyggende arbeid og evidensbaserte intervensjoner
- hvorfor tiltak skal igangsettes så tidlig som mulig for å hindre begynnende vansker i å utvikle seg.
- spesialpedagogens rolle/kompetanse og spesialpedagogiske tiltak overfor barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser.
Ferdigheter og kompetanse
Studenten kan
- oppdage, forstå og håndtere utfordringer og ressurser i læringssituasjonen når elever har en nevroutviklingsforstyrrelse.
- planlegge og gjennomføre forebyggende tiltak for et trygt og godt læringsmiljø for barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser og de øvrige i gruppen.
- gi rådgivning til elever, foresatte og pedagogisk personale om nevroutviklingsforstyrrelser og (spesial)pedagogisk tilrettelegging.
- delta i den nasjonale debatten som berører nevroutviklingsforstyrrelser i en (spesial)pedagogisk kontekst.
- reflektere over det faglige grunnlaget samt utfordringer i valg av pedagogiske og spesialpedagogiske intervensjoner for elever med nevroutviklingsforstyrrelser.
- Iverksette tiltak både individuelt og på systemnivå når barn og unge har nevroutviklingsforstyrrelser.
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 22.10.2024–24.10.2024 | 20 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Obligatorisk oppmøte 80 % | Godkjent – ikke godkjent | ||
Review av tre forskningsartikler | Godkjent – ikke godkjent |