høst 2024
PED-3104 Nevroutviklingsforstyrrelser - 10 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk i studieprogrammet master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har samme opptakskrav.

Innhold

Emnet tar for seg de mest vanlige nevroutviklingsforstyrrelsene: autismespekterforstyrrelse, intellektuell utviklingsforstyrrelse (psykisk utviklingshemming), Attention Deficit Hyperactive Disorder / Hyperkinetisk forstyrrelse (ADHD) og Tourettes syndrom.

Ulike årsaker til nevroutviklingsforstyrrelser vil bli gjennomgått, i tillegg til hvordan nevroutviklingsforstyrrelser kan gi funksjonsvansker eller forsinket utvikling. Identifisering, tiltak og kartlegging vil være sentrale bestanddeler i emnet.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har kunnskap om:

  • ulike teoretiske tilnærminger og forskning tilknyttet nevroutviklingsforstyrrelser.
  • årsaker og forekomst (etiologi og epidemiologi).
  • kjernesymptomer, tidlige kjennetegn, komorbiditet og følgevansker.
  • utviklingsforløp og utviklingsforstyrrelser.
  • forebyggende arbeid og evidensbaserte intervensjoner
  • hvorfor tiltak skal igangsettes så tidlig som mulig for å hindre begynnende vansker i å utvikle seg.
  • spesialpedagogens rolle/kompetanse og spesialpedagogiske tiltak overfor barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser.

Ferdigheter og kompetanse

Studenten kan

  • oppdage, forstå og håndtere utfordringer og ressurser i læringssituasjonen når elever har en nevroutviklingsforstyrrelse.
  • planlegge og gjennomføre forebyggende tiltak for et trygt og godt læringsmiljø for barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser og de øvrige i gruppen.
  • gi rådgivning til elever, foresatte og pedagogisk personale om nevroutviklingsforstyrrelser og (spesial)pedagogisk tilrettelegging.
  • delta i den nasjonale debatten som berører nevroutviklingsforstyrrelser i en (spesial)pedagogisk kontekst.
  • reflektere over det faglige grunnlaget samt utfordringer i valg av pedagogiske og spesialpedagogiske intervensjoner for elever med nevroutviklingsforstyrrelser.
  • Iverksette tiltak både individuelt og på systemnivå når barn og unge har nevroutviklingsforstyrrelser.

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisning på norsk. Noe engelskspråklig undervisning kan være aktuelt. Noe engelskspråklig pensumslitteratur må påregnes.

Undervisning

Undervisningen er samlingsbasert. Det totale undervisningsomfanget er på rundt 40 timer, fordelt på forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner. Det må påregnes arbeid i grupper utenfor undervisningstiden gjennom og mellom samlingene.

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 22.10.2024–24.10.2024 20 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Obligatorisk oppmøte 80 % Godkjent – ikke godkjent
Review av tre forskningsartikler Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Obligatoriske arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Obligatorisk oppmøte (80 %) Godkjent/ikke godkjent
  • Review av tre forskningsartikler, 1000-1200 ord Godkjent/ikke godkjent

More info about the oral exam

Muntlig eksamen med karakter A-E, stryk F. Studenten skal redegjøre for aktuell forskning knyttet til et område innenfor nevroutviklingsforstyrrelser og relatere dette til spesialpedagogiske spørsmålsstillinger.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic