Eksamen ved UiT
Kontakt oss / supporttelefon
Kontakt oss via brukerportalen TOPdesk
Dersom du ikke er student/ansatt ved UiT, kan du kontakte oss her.
Generelle henvendelser om eksamen: 77 64 40 00
Supporttelefon på eksamensdagen/innleveringsdagen: Telefonnummer 77 62 08 80
Last changed: 23.10.2024 10.46
Før eksamen:
Oppmelding til ordinær eksamen
Studentweb åpner 15. juni/15. desember for eksisterende studenter og 1. juli/2. januar for nye studenter. Frist for å melde seg opp til undervisning og eksamen er 1. september i høstsemesteret og 1. februar i vårsemesteret.
Du melder deg opp til eksamen via studentweb.
Vi anbefaler deg å gå inn på "aktive emner" i studentweb etter at du har meldt deg opp til eksamen, for å kontrollere at du er meldt opp til eksamen i emnene du skal ta dette semesteret.
Dersom du ikke har meldt deg opp til eksamen innen fristen, og har gyldig grunn for dette, kan du søke om dispensasjon fra fristen. Siste frist for å søke om dispensasjon er 1. oktober/1. mars.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671851
Oppmelding til utsatt eksamen, kontinuasjonseksamen, ekstraordinær eksamen
Studentweb åpner 15. juni/15. desember. Frist for oppmelding er 15. august i høstsemesteret og 15. januar i vårsemesteret.
- Vær oppmerksom på at noen emner har tidligere oppmeldingsfrist. Kontakt ditt studieprogram.
Utsatt eksamen:
- Du melder deg opp via menypunktet "Resultater" i Studentweb og knappen "Ta emnet på nytt" , som du finner under det aktuelle emnet. Husk at du også må betale semesteravgift
- OBS: Dersom du ikke skal studere videre, men kun ta utsatt eksamen må du melde deg opp via dette skjemaet. Studenter som kun skal ta utsatt eksamen, og ikke studere videre, trenger ikke å betale semesteravgift
- Hvem som får gå opp til utsatt eksamen reguleres av forskrift for studier og eksamener § 25
- Dato for utsatt eksamen kunngjøres i Studentweb senest 1. september i høstsemesteret og senest 1. februar i vårsemesteret.
Kontinuasjonseksamen:
- Du må betale semesteravgift dersom du skal ta kontinuasjonseksamen
- Du melder deg opp via menypunktet "Resultater" i Studentweb og knappen "Ta emnet på nytt". Merk at du må semesterregistrere deg før du kan melde seg opp til kontinuasjonseksamen
- OBS: Dersom studieretten din er gått ut, vil du ikke klare å melde deg opp via studentweb. I så fall må du ta kontakt med ditt studieprogram for å få utvidet studierett. Kontaktinformasjon finner du her
- Du må selv undersøke om det arrangeres eksamen - informasjon finner du i emnebeskrivelsen
- Hvem som får gå opp til kontinuasjonseksamen reguleres av forskrift for studier og eksamener § 26
- Dato for kontinuasjonseksamen kunngjøres i Studentweb senest 1. september i høstsemesteret og senest 1. februar i vårsemesteret
Særlige forhold når bestått karakter endres til stryk etter klagesensur:
Dersom du får klagesensuren etter oppmeldingsfrist for kontinuasjonseksamen, må gi oss beskjed dersom du vil bli meldt opp. I motsatt fall: Når resultat går fra stryk til bestått karakter, vil vi slette eksamensmeldingen til kontinuasjonseksamen.
Ekstraordinær eksamen:
- Søknad leveres studieadministrasjon for ditt studieprogram. Kontaktinformasjon finner du her. Dersom søknaden er innvilges, vil du bli meldt til eksamen.
- Adgang til ekstraordinær eksamen reguleres av forskrift for studier og eksamener § 27
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671853
Søknad om dispensasjon fra fristen for oppmelding til utsatt- og kontinuasjonseksamen
Dersom du ikke har meldt deg opp til utsatt eksamen eller kontinasjonseksamen innen fristen 15. august/15. januar, kan du søke om dispensasjon. Dispensasjon innvilges dersom du har gyldig grunn.
I hvilke tilfeller kan du få dispensasjon?
Søknad om dispensasjon reguleres av forskrift for studier og eksamener § 16:
(1) Universitetet kan, etter søknad fra studenten, gi dispensasjon fra fristene for registrering og oppmelding til eksamen, samt fra frist for søknad om tilrettelegging.
(2) Dispensasjon kan gis i følgende tilfeller:
a. Ved sykdom på dagen for fristens utløp, dokumentert ved legeattest
b. Ved dokumentert dødsfall i nærmeste familie
c. Det første semesteret studenten er registrert ved universitetet
d. Når studenten deltar i et gruppearbeid som direkte inngår som del av den eksamen det gjelder, og eksamen ikke kan gjennomføres for de andre i gruppen uten at denne studenten er med
e. Dersom bestått eksamen vil medføre at studenten fullfører en grad eller yrkesutdanning ved UiT
f. Dispensasjon kan også gis i andre særlige tilfeller.
(3) Det skal normalt ikke gis dispensasjon dersom søknaden mottas senere enn fire uker etter at fristen har utløpt.
Hvordan søke om dispensasjon?
- Bruk dette søknadsskjemaet: bokmål / nynorsk
- Fyll ut skjemaet og lagre skjemaet i pdf eller xml-format på din maskin
- Gå til eDialog og logg deg inn via ID-porten
- Fyll inn inn påkrevd info
- Last opp søknadsskjemaet ditt og eventuell annen dokumentasjon
- Send inn søknaden.
Svar på søknad sendes ut via:
- Digital postkasse dersom du har det
- Eller via ordinær post dersom du ikke har digital postkasse. Husk å oppgi din adresse i søknadsskjemaet.
OBS: Du får svaret ditt raskere dersom du har digital postkasse.
Siste frist for å søke om dispensasjon fra fristen for oppmelding til utsatt eksamen og kontinuasjonseksamen
- 15. september/15. februar
Søknader som mottas etter fristen behandles normalt ikke.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_861215
Søknad om dispensasjon fra registreringsfristen
Dersom du ikke har semesterregistrert deg innen fristen, kan du søke om dispensasjon. Dispensasjon innvilges dersom du har gyldig grunn.
OBS: Har du semesterregistrert deg innen fristen, men ikke meldt deg opp i alle dine emner? Se nederst på siden.
I hvilke tilfeller kan du få dispensasjon?
Søknad om dispensasjon reguleres av forskrift for studier og eksamener § 16:
(1) Universitetet kan, etter søknad fra studenten, gi dispensasjon fra fristene for registrering og oppmelding til eksamen, samt fra frist for søknad om tilrettelegging.
(2) Dispensasjon kan gis i følgende tilfeller:
a. Ved sykdom på dagen for fristens utløp, dokumentert ved legeattest
b. Ved dokumentert dødsfall i nærmeste familie
c. Det første semesteret studenten er registrert ved universitetet
d. Når studenten deltar i et gruppearbeid som direkte inngår som del av den eksamen det gjelder, og eksamen ikke kan gjennomføres for de andre i gruppen uten at denne studenten er med
e. Dersom bestått eksamen vil medføre at studenten fullfører en grad eller yrkesutdanning ved UiT
f. Dispensasjon kan også gis i andre særlige tilfeller.
(3) Det skal normalt ikke gis dispensasjon dersom søknaden mottas senere enn fire uker etter at fristen har utløpt.
Hvordan søke om dispensasjon?
- Bruk dette søknadsskjemaet: bokmål / nynorsk
- Fyll ut skjemaet og lagre skjemaet i pdf eller xml-format på din maskin
- Gå til eDialog og logg deg inn via ID-porten
- Fyll inn inn påkrevd info
- Last opp søknadsskjemaet ditt og eventuell annen dokumentasjon
- Send inn søknaden.
Svar på søknad sendes ut via:
- Digital postkasse dersom du har det
- Eller via ordinær post dersom du ikke har digital postkasse. Husk å oppgi din adresse i søknadsskjemaet.
OBS: Du får svaret ditt raskere dersom du har digital postkasse.
Siste frist for å søke om dispensasjon
- 1. oktober/1. mars
Søknader som mottas etter fristen behandles normalt ikke.
Om avlegging av eksamen ved innvilga søknad om dispensasjon fra registreringsfristen
Vær oppmerksom på at det ikke er garantert at du kan ta eksamen selv om du får søknaden din innvilga. Det er mulig at eksamen allerede har vært avholdt, eller at du har gått glipp av obligatoriske arbeidskrav, slik at du ikke kan ta eksamen. Nærmere info om arbeidskrav og dato for eksamen, finner du i emnekatalogen.
Har du semesterregistrert deg innen fristen 1. september/1. februar, men ikke meldt deg opp i alle dine emner?
Da trenger du ikke søke om dispensasjon, men du må snarest ta kontakt via Serviceportalen for å bli oppmeldt.
OBS: Etter 2. oktober/2. mars er du dessverre for sent ute.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671860
Adgang til å avlegge eksamen i nedlagte emner
Når et emne legges ned, er det mulig å ta eksamen kun en gang, ett år etter at emnet er lagt ned. Dette reguleres av forskrift for studier og eksamener ved UiT § 29.
Vi gjør oppmerksom på at det ikke arrangeres undervisning i nedlagte emner - kun eksamen.
Informasjon om siste mulighet til å ta eksamen i nedlagte emner, finner du i emnets beskrivelse i emnekatalogen.
Slik søker du om å få ta eksamen i nedlagte emner:
Jeg er student på et studieprogram og har studierett semesteret jeg skal avlegge eksamen:
- Da må du søke via dette skjemaet. Søknadsfristen er 1. juni for høstsemesteret og 1. desember for vårsemesteret
- Når semesterregistreringa åpner i midten av juni/desember, melder du deg opp til eksamen på vanlig måte i studentweb. Oppmeldingsfristen er 1. september/1. februar.
Jeg har ikke studierett semesteret jeg skal avlegge eksamen:
- Da må du senest innen 1. juni for høstsemesteret og 1. desember for vårsemesteret sende e-post til ssa-system@hjelp.uit.no hvor du oppgir at du ønsker å avlegge eksamen i nedlagt emne, samt info om hvilket emne det gjelder
- Deretter må du avvente nærmere informasjon fra UiT om hvordan du melder deg opp i emnet
Link: https://uit.no/eksamen#modal_717927
Individuell tilrettelegging ved eksamen
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671857
Avlegge eksamen ved et annet sted
Skriftlige skoleeksamener skal avlegges i UiT sine lokaler.
Dette reguleres av forskrift for studier og eksamener ved UiT § 21.
Dersom du har spørsmål om eksternt eksamenssted, kan du kontakte oss via brukerportalen TOPdesk
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671861
Kandidatnummer og eksamenssted
Studentweb:
Du finner kandidatnummer i studentweb. Om du skal ha skoleeksamen, finner du informasjon om eksamenssted i studentweb.
Skoleeksamen:
Ved skriftlig skoleeksamen får du utlevert ditt kandidatnummer under eksamen. Husk at du må ta med gyldig legitimasjon.
Hjemmeeksamen:
Ved hjemmeeksamener finner du ditt kandidatnummer i studentweb - på forsida under "Kommende hendelser" og under menypunktet "Aktive emner".
Når eksamenen din leveres i WISEflow, hjemme- eller skoleeksamen, blir kandidatnummeret ditt automatisk knyttet til besvarelsen.
En fil lagrer alltid informasjon om hvem som har skrevet dokumentet. Informasjonen vil ikke være synlig for en sensor uten at han eller hun laster ned oppgaven fra WISEflow. Dersom du ønsker å fjerne metadata om forfatter, så finner du en veiledning til dette i Topdesk, her (krever innlogging).
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671862
Slette eksamensmelding
Frist for å trekke eksamensmelding er 14 dager før eksamen.
Du sletter din eksamensmelding via studentweb.
Studenter som ikke trekker seg fra eksamen og som ikke møter opp, blir regnet for å ha framstilt seg til eksamen. Du har anledning til å gå opp til samme eksamen tre ganger.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671863
Antall forsøk på eksamen
Du kan fremstille deg til samme eksamen kun tre ganger.
I særlige forhold kan fakultet som arrangerer eksamen gjøre unntak fra denne regelen. Dette reguleres av eksamensforskriftens § 30:
Hvordan søke om dispensasjon:
- Bruk dette søknadsskjemaet: Bokmål Nynorsk
- Fyll ut skjemaet og lagre skjemaet i pdf eller xml-format på din maskin
- Gå til eDialog og logg deg inn via ID-porten
- Fyll inn inn påkrevd info i eDialog - under "Tittel" i steg 1 må du skrive inn "Søknad om dispensasjon fra tregangerregelen, navnet på studieprogrammet og fakultetet du tilhører". I meldingsfeltet kan du oppgi hvilken emne det gjelder
- Last opp søknadsskjemaet ditt og eventuell annen dokumentasjon
- Fullfør steg 2-5 og send inn søknaden.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671864
Forbedre karakter
Er du ikke lengre student ved UiT og ønsker å forbedre karakterer?
Da må du gjøre følgende:
- Søke om opptak til enkeltemner via lokalt opptak. Informasjon om søknadsfrist og lenke til lokal søknadsweb finner du her
- Når du har fått studieplass, semesterregistrere du deg og melder deg opp til eksamen via studentweb innen 1. september/1. februar.
Dersom du er inne i ditt siste semester enten på et bachelorprogram eller et masterprogram, og du fikk sensur etter at søknadsfristen til enkeltemner gikk ut, ta kontakt med oss for å bli meldt opp i emnet du ønsker å forbedre. OBS: Siste frist for dette er 1. september/1. febuar.
Er du ikke lengre student ved UiT og ønsker å forbedre karakteren i et emne som ikke tilbys som enkeltemne?
Da må du gjøre følgende:
- Likevel søke om opptak til enkeltemner via lokalt opptak. Informasjon om søknadsfrist og lenke til lokal søknadsweb finner du her
- Når du har fått studieplass må du ta kontakt med oss for å bli meldt opp til eksamen.
Dersom du er inne i ditt siste semester enten på et bachelorprogram eller et masterprogram, og du fikk sensur etter at søknadsfristen til enkeltemner gikk ut, ta kontakt med oss for å bli meldt opp i emnet du ønsker å forbedre. OBS: Siste frist for dette er 1. september/1. febuar.
Er du allerede student ved UiT og ønsker å forbedre karakterer?
Da melder du deg opp i emnet på vanlig måte via studentweb i perioden hvor det er mulig å semesterregistrere seg (15. juni-1. september/15. desember-1. februar).
Dersom emnet ligger inne i din utdanningsplan, så finner du det ved å trykke på "Vis tidligere emner" i studentweb. Du melder deg opp ved å trykke på "Ta emnet på nytt".
OBS: Dersom du ikke har tilgang til å melde deg opp i emnet via studentweb, må du snarest ta kontakt med oss via selvbetjeningsportalen (krever innlogging).
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671865
Forberede seg til digital eksamen
Hente link fra Digital eksamen, kap. 5.1
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671866
Eksamenslokaler
Informasjon om eksamenstid, kandidatnummer og eksamenssted finner du i studentweb.
Kraft sportssenter
Du finner Kraft sportssenter her.
Adresse: Framstredet 79
9037 Tromsø
Kan jeg bruke utesko i eksamenslokalet?
Du må ta av deg dine utesko før du går inn i eksamenslokalet. Ta gjerne med deg innesko til bruk under eksamen.
Hvor kan jeg parkere?
Vi oppfordrer deg i utgangspunktet til å reise kollektivt! Det er begrenset parkeringskapasitet på UiT i Breivika.
Les mer om parkering her: https://uit.no/parkering
Studenter med funksjonshemminger vil kunne parkere på plassene like utenfor Kraft.
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje?
Yttertøy og bagasje oppbevares i garderobene som er i samme etasje som eksamensrommene. Dersom det er veldig fullt i garderoben, kan tribunen benyttes.
Jeg ønsker sikker oppbevaring av mobiltelefon/verdisaker
Det finnes et begrenset antall skap som kan brukes til oppbevaring av mobiltelefon i lokalet. Disse skapene krever hengelås. Dersom du ønsker å låse inn din mobiltelefon, eller andre verdisaker, må du ha med deg egen hengelås.
Vi ber om at du lar være å ta med deg verdisaker på eksamen om det kan unngås!
Administrasjonsbygget
Du finner rom Aud Max, B 154 og K104 her.
Adresse: Administrasjonsbygget UiT- Hansine Hansens veg 18 Tromsø
Hvor kan jeg parkere? Vi oppfordrer deg i utgangspunktet til å reise kollektivt! Det er begrenset parkeringskapasitet på UiT i Breivika.
Les mer om parkering her: https://uit.no/parkering
Studenter med funksjonshemminger vil kunne parkere: Det er reservert 2 HC- parkering inngang vest ved Administrasjonsbygget
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje? For Aud max benyttes tribuneområdet for plassering av yttertøy og bagasje. For B154 kan låsbare skap benyttes. Skapene er plassert utenfor lokalet. For K104 Kan låsbare skap benyttes. Skapene er plassert utenfor lokalet.
Teorifagbygget Hus 1
Du finner Teorifagbygg Hus 1 her.
Du finner 1.343, 1.333, 1.325, 1.307, 1.313, 1.307 på følgende adresse: Teorifagbygget UiT- Universitetsvegen 22 Tromsø
Hvor kan jeg parkere?
Vi oppfordrer deg i utgangspunktet til å reise kollektivt! Det er begrenset parkeringskapasitet på UiT i Breivika.
Les mer om parkering her: https://uit.no/parkering
Studenter med funksjonshemminger vil kunne parkere: Det er reservert 6 HC-plasser vest for universitetsbiblioteket ved hovedinngang til Teorifagbygg Hus 1
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje? Alt av yttertøy og bagasjo kan plasseres i eksamenslokalene.
Hvor er eksamenslokalene i Alta?
Eksamenslokalene ALTA_BT3A102, ALTA_BT22107, ALTA_BT22108, ALTA_PAVP178, ALTA_P179, ALTA_BT1_1014) har følgende adresse: Campus Alta, Follumsvei 39, 9510 ALTA
Hvor kan jeg parkere?
Parkeringsplass ved enden av Follumsvei. Parkeringssone 1. Parkeringskort kan hentes ved UiT Info rett innenfor hovedinngangen.
Les mer om parkering her: https://uit.no/parkering.
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje?
Yttertøy og bagasje oppbevares ved hovedinngangen på eget ansvar.
Jeg ønsker sikker oppbevaring av mobiltelefon/verdisaker
Det finnes et begrenset antall bokser i kjelleren som kan brukes til oppbevaring av mobiltelefon. Du finner boksene ned trappen vis a vis Kultursalen.
Vi ber om at du lar være å ta med deg verdisaker på eksamen om det kan unngås!
Dersom det blir avholdt eksamen i Kirkenes, vil studentene bli informert om eksamenslokaler.
Hvor er eksamenslokalene i Hammerfest?
Du finner rom 233 Skaidi, 224 Øksfjord, 223 Snefjord, 222 Sirma på følgende adresse: Elsa Semmelmannsvei 1.
Hvor kan jeg parkere?
Elsa Semmelmannsvei 1
Les mer om parkering her: https://uit.no/parkering.
Studenter med funksjonshemminger vil kunne parkere på egne merkede parkeringsplasser. Det er to merkede parkeringsplasser, en på oversiden av bygget, og en på nedsiden ved hovedinngangen.
Hvor er eksamenslokalene i Harstad?
Du finner rom 203 og 204 på følgende adresse: Havnegata 1, 2.etg. 9404 Harstad
Du finner undervisningsrom 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 og 9 på følgende adresse: Havnegata 5, 9404 Harstad
Du finner kollokvierom 217, 218 og 328 på følgende adressse: Havnegata 5, 9404 Harstad
Hvor kan jeg parkere?
Stor parkeringsplass for studenter og besøkende rett sør av hovedbygg, Havnegata 5
Les mer om parkering her: https://uit.no/parkering.
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje?
Yttertøy kan legges/ henges opp i eksamenslokalet, ingen oppevaringsplass for bagasje. Henvendelser kan gå til UiT Info vedrørende dette.
Jeg ønsker sikker oppbevaring av mobiltelefon/verdisaker
Studenter har mulighet for å få et oppevaringsskap til disposisjon. Dette låses med hengelås, det er studentens ansvar å ha kontroll og oversikt over skap.
Vi ber om at du lar være å ta med deg verdisaker på eksamen om det kan unngås!
Hvor er eksamenslokalene i Narvik?
Du finner våre rom på følgende adresse: Lodve Langes gate 2
Hvor kan jeg parkere?
Det er parkeringsplass på øst- og vestsiden av universitetet
Les mer om parkering her: https://uit.no/parkering.
Studenter med funksjonshemminger vil kunne parkere på merkede plasser på parkeringsplassen på østsiden av hovedinngangen.
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje?
Foran i eksamenslokalet. Verdisaker kan legges i veske/sekk foran i eksamenslokalet.
Hvor er eksamenslokalet i Oslo?
MEET Ullevaal kurs og konferansesenter.
Du finner lokalet på følgende adresse:
https://meet-ullevaal.no/kurs-og-konferanse/finn-ditt-lokale/
Hvor kan jeg parkere? Det er mange ulike parkeringsplasser rundt Ullevaal Stadion, deriblant et stort parkeringshus. https://meet-ullevaal.no/veibeskrivelse/
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje?
Det er egen garderobe inne ved eksamenslokalet.
Hvor er eksamenslokalet i Bodø?
Du finner rom 120 og 121 på følgende adresse: Torggården - Kudalsveien 6
Hvor kan jeg parkere? Ingen parkering ved bygningen. Studenter bes parkere på hovedparkeringen ved Nord Universitet. Studenter med funksjonshemminger vil kunne parkere på to merkede plasser ved inngangen til Torggården.
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje? På skrivebord i inngangen til eksamenslokalet. Verdisaker kan legges i veske/sekk her.
Hvor er eksamenslokalet i Mo i Rana?
Du finner rom C306-C307-C308 på følgende adresse: Torggata – 8622 Mo i Rana
Hvor kan jeg parkere?
Det er parkeringskjeller i bygget, som er offentlig regulert. Studenter med funksjonshemminger vil kunne parkere i parkeringskjelleren.
Hvor skal jeg legge yttertøy og bagasje?
Foran i eksamenslokalet. Verdisaker kan legges i veske/sekk foran i eksamenslokalet.
Dersom det blir avholdt eksamen på Svalbard, vil studentene bli informert om eksamenslokaler.
Dersom det blir avholdt eksamen på Finnsnes, vil studentene bli informert om eksamenslokaler.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_704420
Under eksamen:
Ordensregler ved eksamen
For ordensregler ved eksamen se denne lenken
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671884
Hjelpemidler under eksamen
Tillatelse til å bruke ordbok som hjelpemiddel under eksamen
Tillatte hjelpemidler skal gjøres kjent for studentene i god tid før eksamen, og skal være oppført på eksamensoppgavens forside.
Studenter som ønsker å bruke ordbok på eksamen, må kontakte administrasjonen ved studieprogrammet for avklaring. Så fremst det er mulig med ordbok, må studieprogrammet godkjenne ordboken og signere tillatelsen. Skriv ut skjemaet nedenfor.
Skjema finnes på bokmål, nynorsk og engelsk. Ta med det signerte skjemaet i eksamenslokalet.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671890
Syk på eksamen
Dersom du er syk på eksamenstidspunktet eller har annen gyldig grunn til ikke å ta eksamen, kan du få godkjent gyldig fravær. Med gyldig fravær brukar du ikke eit forsøk, og du kan melde deg til utsatt eksamen.
Gyldig dokumentasjon må leveres til UiT senest én uke etter den første eksamen attesten gjelder for.
Dokumentasjon leveres digitalt her (bilde eller skjermbilde av erklæringen).
Dersom du ikke får levert legeerklæringen innen fristen, er det viktig at du gir oss beskjed om det via brukerportalen TOPdesk senest én uke etter eksamen.
Dersom du er syk til eksamen og ikke leverer legeerklæring, vil du ikke ha rett til utsatt eksamen, samt at du har brukt ett av dine tre eksamensforsøk.
Legeerklæringen skal inneholde ditt navn og fødsels- og personnummer, opplysning om hvilke eksamener den gjelder for samt tidsrom for sykdommen. Sykemeldinger til bruk overfor en arbeidsgiver godtas ikke. Erklæringen skal være relatert til eksamen. Opplysning om tidsrom er viktig både for å bekrefte at sykdommen er akutt, men også for at UiT skal kunne fastsette dato for utsatt eksamen.
I henhold til studie- og eksamensforskriften § 25 skal utsatt eksamen avholdes så snart som mulig etter at forfallsgrunnen er opphørt, og normalt senest to måneder inn i det nye semesteret. I praksis er det ofte mer enn én kandidat som har rett på utsatt eksamen i et emne, og dato fastsettes da slik at alle kan avlegge eksamen samtidig.
Sykdom som oppstår på skoleeksamen
Dersom sykdom oppstår på skoleeksamen, skal trekkskjema fylles ut før du forlater eksamenslokalet. På dette skjemaet informeres du om at du må oppsøke lege og levere en legeattest til UiT innen én uke for å ha rett til utsatt eksamen.
Syk når du har hjemmeeksamen
Dersom du blir syk når du har hjemmeeksamen, må du, for å ha rett til utsatt eksamen, levere legeerklæring innen én uke etter innleveringsfristen for hjemmeeksamen.
Dersom du kan levere hjemmeeksamen med ekstra tid, kan du søke om dette. Se mer informasjon i boksen Er du blitt syk rett før/under eksamen, men kan levere dersom du får tilrettelegging.
Hvis du likevel ikke klarer å fullføre hjemmeeksamen med ekstra tid, har du rett til å melde deg til utsatt eksamen. Du trenger ikke levere ny legeerklæring.
Studenter som har levert eksamensbesvarelse, kan ikke unndra seg sensur.
Sykdom i forbindelse med eksamener som består av flere deleksamener:
Når det gjelder sykdom som oppstår underveis i forbindelse med eksamener som består av flere deleksamener, for eksempel en hjemmeoppgave + skriftlig skoleeksamen + avsluttende muntlig eksamen, er det ved utsatt eksamen ikke anledning til å gå opp til deleksamener som ble avlagt under ordinær eksamen, jf. studie- og eksamensforskriften § 25.
I noen tilfeller må alle deleksamener tas på nytt dersom du er syk på en del. Dette skal fremgå av emnebeskrivelsen.
Hva er utsatt eksamen?
Utsatt eksamen er en eksamen som kan arrangeres for studenter som har vært syke eller som har hatt gyldig grunn til fravær ved ordinær eksamen.
Oppmelding til utsatt eksamen
For å kunne gå opp til utsatt eksamen må du melde deg opp til eksamen via Studentweb innen 15. august for høstsemesteret og 15. januar for vårsemesteret. Noen emner har tidligere oppmeldingsfrist. Dersom du er usikker på oppmeldingsfristen, kan du kontakte ditt studieprogram.
NB! Det er ikke anledning å annullere eksamensmelding til utsatt eksamen, jf. studie- og eksamensforskriften § 14. Dersom du ikke møter til utsatt eksamen eller avbryter eksamen, vil du ikke få anledning til å avlegge ny utsatt eksamen, men må vente til neste ordinære eksamen i emnet. Dette gjelder også dersom det er sykdom som forhindrer deg til å møte til utsatt eksamen. Dersom du stryker på utsatt eksamen, må du vente til neste ordinære eksamen for å kontinuere, jf. studie- og eksamensforskriften § 25.
Hva er gyldig fravær?
Gyldig fravær må være dokumentert. Eksempler på hvilke grunner som kan gi gyldig fravær er:
- sykdom (eller sykdom hos noen du har omsorgsansvar for)
- dødsfall i nær familie
- fødsel
- pålegg fra offentlig myndighet som er til hinder for å møte til eksamen
- repetisjons- eller heimevernsøvelse
- annet som gjør det sterkt urimelig å kreve at du skal gjennomføre en vurdering/eksamen
Dersom en student blir akutt syk eller at det er oppstått uforutsette problemer, kan det søkes om tilrettelegging på eksamen selv om fristen for å søke er gått ut. I slike tilfeller kan det innvilges enkle, lite ressurskrevende tiltak som ekstra skrivetid eller hviletid på skriftlig skoleeksamen/hjemmeeksamener på én dag.
Krav til dokumentasjon:
Erklæring fra lege eller annen sakkyndig instans (f eks psykolog, behandler) må dokumentere at sykdommen har oppstått etter at søknadsfristen gikk ut, eller at det har oppstått en forverring av en kronisk sykdom. I tillegg må det fremkomme hvilke utfordringer du har i eksamenssituasjonen.
Søknadsfrist: Søknad og legeerklæring må leveres senest klokka 12 to arbeidsdager før eksamen.
Svaret sendes til din digitale postkasse.
Dersom du blir akutt syk eller det er oppstått uforutsette problemer mens hjemmeeksamen pågår, kan det gis ekstra tid. Det må dokumenteres at det er oppstått uforutsette problemer av medisinsk karakter, dødsfall i nærmeste familie, eller andre ulykkeslignende tilfeller i løpet av eksamensperioden.
Krav til dokumentasjon:
For at UiT skal vite hvor mye ekstra tid du skal ha på din hjemmeeksamen, må du levere erklæring som dokumenterer hvor mye eksamenstid du har mistet grunnet akutt sykdom/uforutsette hendelser. Sykemeldinger til bruk overfor en arbeidsgiver godtas ikke. Erklæringen skal være relatert til eksamen. Søknad og legeerklæring må leveres før ordinær innleveringsfrist.
Når fastsatt eksamenstid er mer enn to uker, kan det normalt gis utsatt innleveringsfrist med inntil to dager. Når fastsatt eksamenstid er av kortere varighet, kan det normalt gis utsatt innlevering med én dag, jf. forskrift for studier og eksamener § 25 (7).
Du søker her.
Dersom du likevel ikke klarer å fullføre din hjemmeeksamen med ekstra tid, har du rett til å melde deg til utsatt eksamen. Du må i så fall gi oss beskjed via brukerportalen TOPdesk.
Svaret sendes til din digitale postkasse.
Dersom du er blitt akutt syk eller at det er oppstått uforutsette problemer av medisinsk karakter, dødsfall i nærmeste familie, eller andre ulykkeslignende tilfeller mens du skriver på bacheloroppgave eller mastergradsoppgave kan du søke om utsatt innleveringsfrist.
Krav til dokumentasjon:
Erklæring fra lege/annen sakkyndig instans (f eks psykolog, behandler) må dokumentere akutt sykdom/uforutsette problemer, eller at det har oppstått en forverring av en kronisk sykdom. Det må fremkomme i legeerklæringen hvor mye skrivetid du har mistet. Sykemeldinger til bruk overfor en arbeidsgiver godtas ikke. Erklæringen skal være relatert til eksamen.
Søknad og legeerklæring må leveres før innleveringsfristen på din oppgave.
Du søker her.
Svaret sendes til din digitale postkasse.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671892
Oppgaveskriving, mal og referanseverktøy
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671894
KI og eksamen
Akademisk integritet: Kunstig intelligens (KI) kan støtte, ikke erstatte, din forståelse og dine ferdigheter. Bruk KI ansvarlig for å sikre at innleveringene dine reflekterer din kunnskap på eksamen.
Åpenhet: Sørg for at det du leverer er ditt arbeid. Å levere arbeid du ikke selv har utført, som om det er ditt eget, anses som fusk. Dersom det er åpnet for bruk av KI, må du beskrive hvordan du har brukt verktøyet og sitere alt KI-redigert innhold.
Emneansvarlig definerer i hvilken grad du kan benytte KI-verktøy i undervisning, på arbeidskrav og på eksamen. På eksamen skal tillatte hjelpemidler være spesifisert, også graden av KI-bruk på eksamen. Veiledning om ansvarlig bruk av KI på arbeidskrav eller eksamen, ta kontakt med faglærer. Se også tilgjengelige ressurser på uit.no/KI.
Bruk bare godkjente KI-verktøy:
ChatUiT, Bing Copilot, Klartekst og Keenious (eller Keenious Research Explorer-plugin i Microsoft Word).
For å fremme konsistent og etisk bruk av KI på eksamen har UiT valgt 5 nivåer for KI-bruk:
- Ingen KI-bruk: Eksamensoppgaven må fullføres uten hjelp av KI-verktøy. Du må opplyse om at KI-verktøy ikke har vært benyttet i eksamensarbeidet.
- KI-støttet idemyldring og strukturering: KI kan brukes for idemyldring, skape struktur og gi forslag til forbedringer i eksamensarbeidet. Den endelige innleveringen skal være i egne ord. Til oppgaven skal du beskrive hvordan KI er benyttet og legge ved chathistorikk (export data).
- KI-støttet redigering: KI kan brukes til å klargjøre og forbedre studentskapt arbeid (for eksempel forbedret språk), men ikke til å opprette nytt innhold. KI kan brukes, men studentens originale arbeid uten KI-innhold må leveres i et vedlegg. Følgende skal vedlegges oppgaven: a) En beskrivelse av hvordan KI er brukt og b) chathistorikk (export data) og c) originalt arbeid uten KI-innhold.
- KI-støttet fullføring av utvalgte oppgaver: KI brukes til å fullføre utvalgte elementer i besvarelsen og studenten drøfter eller kommenterer det KI-genererte innholdet. Dette nivået krever en kritisk tilnærming til KI-generert innhold og vurdering av utdataene.
Kandidaten må
a) legge ved en beskrivelse av hvordan KI er brukt
b) chathistorikk må sendes inn sammen med besvarelsen og
c) alt KI-opprettet innhold må refereres til, eventuelt siteres om det er klipt og limt uten endringer etterpå. - Full KI: Studentene kan bruke KI gjennomgående som støtte til eksamensarbeidet på den måten de anser som nødvendig eller hensiktsmessig. KI kan brukes som en "co-pilot" for å svare på eksamensoppgaven. Studenten er ansvarlig for et menneskelig overblikk og å nøye evaluere alt KI-generert innhold.
Kandidaten må
a) beskrive hvordan KI er brukt,
b) chathistorikk må sendes inn sammen med besvarelsen og
c) all KI-opprettet innhold må siteres.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_811784
Fusk på eksamen
Som fusk eller forsøk på fusk ved eksamen regnes blant annet:
- Å ha ulovlige hjelpemidler tilgjengelig under eksamen
- Å presenteres andres arbeid som sitt eget
- Å sitere kilder eller på annen måte benytte kilder i skriftlig arbeider uten tilstrekkelige kildehenvisninger
- Å levere en eksamensbesvarelse som tidligere er levert som eksamensbesvarelse ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet eller andre institusjoner for høyere utdanning
- Ureglementert samarbeid mellom eksamenskandidater eller grupper
- Å handle i strid med eksamensreglementet eller på annen urettmessig måte som kan gi fordeler ved eksamen.
Dette reguleres av forskrift for studier og eksamener § 46.
Hver eksamen som leveres på UiT skal være et selvstendig arbeid som er knyttet opp mot det aktuelle emnet. Om en student bruker deler av en egen eksamen som man har levert tidligere må studenten referere til seg selv slik at det ikke faller under plagiat etter fjerde punkt i listen over.
Konsekvenser ved fusk
Fusk på eksamen får som regel alvorlige konsekvenser for den som blir tatt. Eksamen annulleres og ifølge nasjonal praksis, er utestengelse fra universitetet og tap av retten til å gå opp til eksamen ved alle institusjoner under universitets og høyskoleloven i inntil ett år, alminnelig reaksjon på eksamensfusk.
Det er Universitetets klagenemnd som vedtar hvilke reaksjoner fusk skal få.
Studentens ansvar og UiTs veiledningsplikt
Studentene har selv ansvaret for å sette seg inn i eksamensreglementet, herunder i reglene om kildebruk. Er man usikker på om kilden bør oppgis, så er tommelfingerregelen at den bør oppgis. Hvis man er usikker på om man har oppgitt kildene rett, bør man spørre veileder en gang til fremfor å ta sjanser.
Universitetet har veiledningsplikt om reglene om kildebruk. Det skal ikke komme som en overraskelse på en student som har brutt reglene at handlingene er urettmessige og at de kan føre til disiplinære reaksjoner.
Så, hvordan unngår jeg plagiering?
Å plagiere er å framstille andres arbeid som sitt eget.
I forskriftene er altså plagiat definert som fusk. Det er videre definert at å “sitere eller på annen måte benytte kilder i skriftlige arbeider uten tilstrekkelige kildehenvisninger” også utgjør fusk.
Det er verdt å legge merke til at plagiat ikke utelukkende handler om direkte gjenbruk av tekst, men om hvem som utførte arbeidet. Å presentere en idé, en tankerekke, et resultat eller en konklusjon som sin/sitt egen/t kan også utgjøre plagiat.
Av forskriftene fremgår det også at det er forskjell på plagiat begått med forsett (med vilje) og plagiat begått i vanvare (f.eks. på grunn av slurv eller manglende kunnskap og kompetanse). Det er viktig at emneansvarlige bidrar til at studentene er informert om krav til kildebruk og til at studentene har kunnskaper og ferdigheter som gjør dem i stand til å bruke kilder med "tilstrekkelige kildehenvisninger".
Sensur inkluderer plagiatkontroll av innleverte eksamensbesvarelser og studentarbeid. Universitetet kan lagre og bruke kopier av eksamensbesvarelser og annet studentarbeid (eksemplarframstilling) i forbindelse med plagiatkontroll av framtidige eksamensbesvarelser og arbeid, jf. forskrift for studier og eksamener § 37.
Lær mer om akademisk skriving på UB sine sider
Tekstlikhetssjekk Ouriginal
Ikke last opp dokumentene dine i Ouriginal!
Dokumenter lastet inn via Canvas eller Wiseflow blir automatisk sjekket for tekstlikhet med andre dokumenter.
Legg merke til at alle opplastinger som gjøres blir en del av kildegrunnlaget som innleveringen sammenlignes med og analyseres imot. Du skal derfor ikke laste opp besvarelsen din til Ouriginal for å sjekke hvordan den analyseres før selve innleveringen. Dette vil "forurense" kildegrunnlaget, og for sensor kan det se ut som du har skrevet av noen andre!
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671895
Etter eksamen:
Karaktersystem
Det norske karaktersystemet består av et todelt karaktersystem med verdiene bestått/ikke bestått og karakterer fra A til F.
Bokstavkaraktersystemet er slik:
Symbol | Betegnelse | Generell, kvalitativ beskrivelse av vurderingskriterier |
A | Fremragende | Fremragende prestasjon. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
B | Meget god | Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C | God | Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D | Nokså god | En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E | Tilstrekkelig | Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F | Ikke bestått | Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
For mer informasjon om vurderingsuttrykk og karakterfastsetting, se forskrift for studier og eksamener § 35.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671900
Kunngjøring av sensur
Eksamensresultatet kunngjøres i Studentweb under "Resultater".
Sensur skal være klart innen 15 virkedager etter eksamen ble avholdt, med mindre styret har fastsatt noe annet. For større selvstendige arbeider, normert til 20 studiepoeng eller mer, kan det settes en frist for sensur på 30 virkedager.
Les mer om sensur i forskrift for studier og eksamener kapittel 7.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671901
Begrunnelse for karakter
Både ved skriftlig og muntlig eksamen har du rett til å be om begrunnelse for karakteren du har fått. Merk at du ikke kan be om begrunnelse for klagesensur i Studentweb. Kontakt din studiekonsulent direkte for begrunnelse på klagesensur.
Krav om begrunnelse for karakteren for skriftlig eksamen må framsettes senest én uke etter at sensuren ble kunngjort.
Krav om begrunnelse for karakteren for muntlig eksamen, praktiske ferdigheter, eller eksamen i utøvende, kunstneriske, praktiske og estetiske emner, må framsettes umiddelbart etter at karakteren er meddelt deg som student.
Begrunnelse for karakter er hjemlet i § 43 i studie- og eksamensforskriften.
I begrunnelsen skal det gjøres rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon.
Dette betyr at du både skal få vite
- hvilke generelle prinsipper eksamenskommisjonen har basert bedømmelsen på og
- hva det var i din spesifikke eksamen som gjorde at du fikk det bestemte resultatet. Det er for eksempel ikke tilstrekkelig å bare vise til sensorveiledningen eller læringsmålene uten å si noe om din besvarelse i forhold til dem.
Generelle prinsipper kan være læringsmålene for emnet, sensorveiledningen og ikke minst vurderingsuttrykket som beskrevet i § 35.
Merk at det er ulik praksis på hvordan sensorveiledning blir tilgjengeliggjort for kandidatene. Ta kontakt med din lokale studieadministrasjon dersom du ikke har fått tilgang til sensorveiledning etter at sensur er publisert.
Fremgangsmåte
Sjekk først at du ikke allerede har fått begrunnelse via Wiseflow. Dette kan du sjekke ved å velge riktig eksamen i Wiseflow, og se om du har fått begrunnelse her:
Dersom du ikke har mottatt begrunnelsen der, kan du gå videre og be om dette via Studentweb.
Under menypunktet "Begrunnelse og klager" ("Grunngjeving og klager" på nynorsk) finner du en oversikt over emnene du har hatt.
Velg det aktuelle emnet og klikk på “Be om begrunnelse på sensur”
Du får da opp et ferdigutfylt skjema:
Klikk "Send" for å sende anmodningen din om begrunnelse.
Du kan forvente å motta begrunnelse for karakter innen to uker. Du får e-postvarsel om at du har mottatt begrunnelsen. Den vil da være tilgjengelig for deg via Studentweb, ved å følge en lenke, slik som på bildet under.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_671902
Klage på karakter
Du har rett til å klage på karakter på alle vurderingsformer som er mulig å etterprøve.
Frist for å klage er innen tre uker etter at karakteren er kunngjort.
Ved klagesensur så vil din besvarelse legges fram for en ny eksamenskommisjon, som vil vurdere eksamenen på nytt. Klagesensuren foregår "blindt", det vil si at klagekommisjonen ikke har tilgang på vurderinger gjort av den ordinære kommisjonen. Klagekommisjonen skal alltid ha tilgang til sensorveiledning.
Ved ny sensur så vil din opprinnelige karakter oppheves. Vær oppmerksom på ny sensur kan gjøres både til gunst og ugunst for deg. Dersom du får en dårligere karakter enn du opprinnelig hadde, så har du ikke mulighet til å beholde opprinnelig karakter.
Dersom det etter ny sensur oppstår et karakteravvik på to karakterer eller mer, så vil de to kommisjonene gå sammen for bli enige om den endelige karakteren.
Slik gjør du det:
1. For å klage på en karakter går du til Studentweb.
2. Velg menypunktet Begrunnelse og klager
3. Finn fram riktig emne. Vi anbefaler deg alltid å be om begrunnelse før du velger å klage, slik at du kan gjøre et mest mulig informert valg når du velger å klage på karakteren. Husk at klagefristen forlenges med nye tre uker fra den datoen du mottar begrunnelsen.
4. Trykk på Klage på sensur:
5. Hak av for at du har gjort deg kjent med prosessen, som er beskrevet på denne siden, og for at du er inneforstått med at ny sensur både kan gi et bedre og et svakere resultat. Det er ikke mulig å klage på karakter etter klagesensuren.
6. Det er mulig å begrunne hvorfor man klager (valgfritt): Begrunnelsen din vil benyttes hvis klageresultatet avviker med to eller flere karakterer fra opprinnelig resultat, og det derav er behov for ytterligere kvalitetssikring jfr. Universitets- og høgskoleloven § 11-11. Gjelder kun bokstavkarakterer.
7. Endelig karakter etter klagesensur vil publiseres i Studentweb på samme sted. Du vil motta et varsel på e-post når klagen er ferdigbehandlet.
8. Du har anledning til å trekke klagen din frem til resultatet av klagen er publisert.
9. Du kan ikke kan be om begrunnelse for klagesensur i Studentweb. Kontakt studiekonsulent eller enheten som administrerer emnet for begrunnelse på klagesensur.
Vi gjør oppmerksom på at det i henhold til UH-loven § 5-3 fjerde ledd, er individuell klagerett på gruppeeksamen. Det betyr at en eventuell endring av karakter etter klage kun vil gjelde den som har klaget.
Les mer om klage i forskrift for studier og eksamener § 44.
Vanlige spørsmål:
Jeg har strøket og ønsker å klage på karakteren. Må jeg likevel melde meg opp til kontinuasjonseksamen?
Ja. Dersom du har strøket på eksamen har du rett til å delta på kontinuasjonseksamen dersom dette er et tilbud på det aktuelle emnet. Dersom du ønsker å klage på karakteren, så må du likevel melde deg opp til kontinuasjonseksamen innenfor fristen. Dersom det viser seg at du etter klagesensuren består emnet, så vil vi hjelpe deg å trekke oppmeldingen. Kontakt oss her.
Jeg ønsker å klage på karakter på et avsluttende arbeid, kan jeg likevel få vitnemål?
Nei. Du kan ikke få utstedt vitnemål så lenge du har registrert en ubehandlet klagesak. Når saken er ferdigbehandlet så kan vitnemålet produseres.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_672052
Klage ved formelle feil ved eksamen
Dersom du mener det har skjedd formelle feil i forbindelse med eksamen, for eksempel være feil ved eksamensoppgaven, eksamensavvikling eller gjennomføring av sensuren, kan du ifølge § 45 i studie- og eksamensforskriften klage over formelle feil.
Frist for å klage er innen tre uker etter at du er eller burde vært kjent med forhold som begrunner eventuell klage.
Klagen må være skriftlig (det er ikke noe skjema for denne type klage), den må begrunnes og det må komme klart frem at det er en klage på formelle feil .
Du sender klagen enten via brev eller e-post til faglig ansvarlig fakultet. Se emnebeskrivelsen om du er i tvil om hvilket fakultet som administrerer emnet.
Dersom det er begått en feil som kan ha hatt betydning for din prestasjon under eksamen eller bedømmelse av denne, vil det opprinnelige sensurvedtaket oppheves. Hvis feilen kan rettes opp ved ny sensur, så vil ny sensurering foretas. I motsatt fall skal det holdes ny eksamen.
Universitetets klagenemnd er klageinstans.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_672055
Tilgang til kontinuasjonseksamen
Kontinuasjonseksamen avholdes for kandidater som har fått F (ikke bestått) på ordinær eksamen, dersom det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet.
Du må selv undersøke om det arrangeres eksamen - informasjon finner du i emnebeskrivelsen.
Kontinuasjonseksamener avholdes ikke for kandidater som stryker på utsatt eksamen, kontinuasjonseksamen eller ekstraordinær eksamen. Det avholdes heller ikke utsatt eksamen ved sykdomsfravær eller annet fravær til kontinuasjonseksamen.
Dette reguleres i eksamens- og studieforskriftens § 26.
Studenter som trekker seg, leverer blankt eller ikke møter til eksamen, har ikke rett til kontinuasjonseksamen.
Kontinuasjonseksamen avholdes normalt ved begynnelsen av påfølgende semester etter siste ordinære eksamen. Studentene må selv melde seg til kontinuasjonseksamen.
Det er ikke anledning til å framstille seg til kontinuasjonseksamen for å forbedre karakteren fra en allerede bestått eksamen.
Informasjon om oppmelding til kontinuasjonseksamen.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_672053
Utsatt eksamen
Utsatt eksamen er en eksamen som kan arrangeres for studenter som har vært syke eller som har hatt gyldig grunn til fravær ved ordinær eksamen. Det gis ikke rett til kontinuasjonseksamen dersom en student får «ikke bestått» på utsatt eksamen. Dette reguleres i eksamens- og studieforskriftens § 25.
(1) Studentene har rett til utsatt eksamen ved gyldig fravær.
(2) Gyldig fravær vil være akutt sykdom eller andre dokumenterte særlige grunner til fravær. Legeattest/dokumentasjon må være sendt eller levert til universitetet senest én uke etter eksamen. En student som blir syk under eksamen, må levere trekkskjema, straks oppsøke lege og levere legeattest senest én uke etter eksamen. Dersom det ikke er mulig å få en legeattest senest én uke etter eksamen, må studenten gi universitetet beskjed om dette innen fristens utløp.
(3) Legeattesten skal angi tidsrom for sykdomsperioden. Sykemelding beregnet til bruk overfor arbeidsgiver, godtas ikke som legeattest.
(4) Studenter som av særskilte grunner i forbindelse med svangerskap, fødsel eller omsorg for barn ikke kan gå opp til ordinær eksamen, kan også søke om utsatt eksamen. Forholdet må dokumenteres med legeattest, fødselsattest o.l.
(5) Utsatte eksamener skal arrangeres så snart som mulig etter at forfallsgrunnen er opphørt og normalt senest to måneder inn i det nye semesteret. Studenter må selv melde seg til utsatt eksamen.
(6) Det gis ikke rett til kontinuasjonseksamen dersom en student får «ikke bestått» på utsatt eksamen.
Frist for å melde seg opp til utsatt eksamen er 15. august for høstsemesteret og 15. januar for vårsemesteret. Vær oppmerksom på at noen emner har tidligere oppmeldingsfrist. Kontakt ditt studieprogram.
Du melder deg opp til utsatt eksamen via studentweb. Oppmelding gjøres via Resultater i Studentweb og knappen Ta emnet på nytt.
- Dersom du ikke skal studere videre, men kun ta utsatt eksamen så må du melde deg opp via dette skjemaet. OBS: Studenter som skal ta utsatt eksamen, men ikke skal studere videre, trenger ikke å betale semesteravgift.
- Du må selv undersøke om det arrangeres eksamen i emnet du ønsker å melde deg opp i
Dato for utsatt eksamen kunngjøres i Studentweb senest 1. september i høstsemesteret og senest 1. februar i vårsemesteret.
Sykdom i forbindelse med eksamener som består av flere deleksamener:
Når det gjelder sykdom som oppstår underveis i forbindelse med eksamener som består av flere deleksamener, for eksempel en hjemmeoppgave + skriftlig skoleeksamen + avsluttende muntlig eksamen, er det ved utsatt eksamen ikke anledning til å gå opp til eventuelle deler av eksamen som ble avlagt under ordinær eksamen, jf. studie- og eksamensforskriften § 25.
I noen tilfeller må alle deleksamener tas på nytt dersom du er syk på en del. Dette skal fremgå av emnebeskrivelsen.
NB! Det er ikke anledning å annullere oppmelding til utsatt eksamen.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_716437
Ekstraordinær eksamen
Ekstraordinær eksamen er en eksamen som kan avholdes i særlige tilfeller etter søknad. Dette reguleres i eksamens- og studieforskriftens § 27.
Søknad leveres studieadministrasjon for ditt studieprogram. Kontaktinformasjon finner du her. Når søknaden er innvilget kan du melde deg opp via dette skjemaet.
Vi gjør oppmerksom på at du ikke kan annullere oppmelding til utsatt eksamen, kontinuasjonseksamen og ekstraordinær eksamen. Det arrangeres ikke utsatt eksamen eller kontinuasjonseksamen i forbindelse med ekstraordinær eksamen.
Frist for å melde seg opp til ekstraordinær eksamen er 15. august for høstsemesteret og 15. januar for vårsemesteret. Vær oppmerksom på at noen emner har tidligere oppmeldingsfrist. Kontakt ditt studieprogram.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_716582
Gruppeeksamen
Ved gruppeeksamen skal alle deltakere i gruppen bidra til ett felles produkt. Dersom det oppstår tvil om hvorvidt en student bidrar eller har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt hvor det normalt skal gis samlet karakter for hele gruppen, kan det ved sensur fastsettes individuelle karakterer for gruppens medlemmer. Dette reguleres i eksamens- og studieforskriftens § 28.
Universitetet kan fatte vedtak om at en student som ikke har bidratt tilstrekkelig, skal anses for å ha trukket seg fra eksamen.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_857947
Sletting av besvarelser
Vi lagrer eksamener i WISEflow i fem år. Etter dette blir de slettet fra systemet.
Dersom du ønsker å ta vare på eksamensarbeidene dine, må du laste de ned og lagre dem selv.
Dersom du i tiden fra du har sluttet som student til eksamen blir slettet, ønsker tilgang for å laste ned arbeidene dine, kan du be om en midlertidig tilgang via eksamen@uit.no.
Din brukerprofil bli slettet fra WISEflow når alle eksamener du har vært knyttet til er slettet.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_844425
Vitnemål og autorisasjon
Krav for å få utstedt vitnemål
For å få utstedt et vitnemål må du oppfylle en rekke krav. Du kan lese mer om kravene til de ulike gradene i forskrift for studier og eksamener kapittel 9.
Vi gjør oppmerksom på at for å få utstedt vitnemål fra UiT må minimum 60 studiepoeng være avlagt ved UiT.
For studenter som har oppnådd graden Master i Rettsvitenskap må kandidatløftet være avlagt muntlig eller skriftlig før vitnemål kan utstedes. Ta kontakt med Det juridiske fakultet for bestilling av vitnemål på informasjonen-jurfak@hjelp.uit.no
Vitnemål
Fra 1. september 2021 utsteder UiT digitalt signerte vitnemål og Diploma Supplement. Vitnemålet gjøres tilgjengelig i dokumentarkivet i Studentweb og i Vitnemålsportalen for studenter som består en grad.
Vitnemål og Diploma Supplement produseres etter at eksamensresultatet er registrert og publisert i Studentweb. Du vil få beskjed via e-post når vitnemålet er tilgjengelig.
Hvis du avslutter din bachelorgrad i vårsemesteret, vil vitnemålet være tilgjengelig innen 1. juli.
Emnene som inngår i din utdanningsplan, vil også inngå i ditt vitnemål. Utdanningsplanen er en kontrakt mellom deg og UiT. Både du og UiT har derfor ansvar for at din utdanningsplan til enhver tid er oppdatert, slik at ditt vitnemål blir korrekt.
Det er kun mulig å reservere seg mot automatisk utstedelse av vitnemål dersom du ønsker å forbedre en karakter som inngår i vitnemålsgrunnlaget. Reservasjon mot utstedelse skjer ved at du varsler administrasjonen ved ditt fakultet. Når du er klar for å få utstedt et vitnemål må gir du beskjed til ditt fakultet om dette.
Dersom du forbedrer en karakter som inngår i vitnemålsgrunnlaget vil du få utstedt nytt vitnemål.
Sammen med vitnemålet følger et Diploma Supplement på engelsk. Diploma Supplement (DS) er et internasjonalt vitnemålstillegg og gir en utfyllende beskrivelse av kvalifikasjonen som kandidaten har oppnådd. Det erstatter ikke vitnemålet, men supplerer dette.
Semester for oppnådd høgere grad
For å bli uteksaminert i vårsemesteret må avsluttende eksamen i høgere grad være avviklet i tidsrommet 7. januar til 12. august. Tilsvarende for høstsemesteret er 13. august til 6. januar. For graden ph.d. må disputasen være gjennomført før 30. juni i vårsemesteret og 31. desember i høstsemesteret.
Vitnemålsportalen - del ditt vitnemål digitalt
Vitnemålsportalen er en digital tjeneste, utviklet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Ved hjelp av Vitnemålsportalen kan du selv hente ut dine resultater fra høyere utdanning og dele dem med studiesteder, potensielle arbeidsgivere og andre relevante parter. For studenter som har fått utstedt papirvitnemål er ikke vitnemålet signert. For studenter som har fått utstedt digitalt vitnemål har vitnemålet en digital signatur. Tjenesten er gratis å benytte. Les mer om Vitnemålsportalen her.
Digitale vitnemål
For studenter som oppnår grad etter 1. september 2021 utsteder UiT digitalt signerte vitnemål og Diploma Supplement. Vitnemålet gjøres tilgjengelig i dokumentarkivet i Studentweb og i Vitnemålsportalen. Det vil alltid være tilgjengelig her.
Studenter uten norsk fødselsnummer
Studenter uten norsk fødselsnummer vil få sitt vitnemål på papir tilsendt til semesteradressen som er registrert i Studentweb. Husk å oppdatere din adresse i Studentweb innen 1. juni.
Trenger du papirutgave av ditt digitale vitnemål?
Det digitale vitnemålet regnes som originaldokument da det følger internasjonal standard og skal dermed godtas av alle.
Det kan likevel være enkelte institusjoner som ikke godtar digitalt signerte dokumenter. Dersom du har fått et digitalt vitnemål, men av denne grunn trenger papirutgave kan du få utstedt en attestert kopi av det digitale vitnemålet.
Duplikat av ditt digitale vitnemål kan du bestille her. Dersom du ikke er student/ansatt ved UiT, kan du kontakte oss her.
Papirvitnemål
For studenter som avslutter grad ved UiT før 1. september 2021 utstedes vitnemål og Diploma Supplement på papir.
Tidligere studenter
Studenter som tidligere har fått utstedt vitnemål på papir vil ikke kunne få utstedt et digitalt vitnemål.
Har du mistet papirvitnemålet ditt?
Du får kun utstedt ett originalt vitnemål for en fullført grad ved UiT. Det gjøres kun to unntak fra denne regelen:
- Dersom du kan dokumentere at vitnemålet ditt har blitt ødelagt i forbindelse med brann, flom eller lignende.
- Dersom du har forbedret karakter i emner som inngår på vitnemålet.
I noen få tilfeller kan det forekomme at et emne legges ned og erstattes av et nytt emne som er tilsvarende i faglig innhold. Du vil ikke kunne få utstedt nytt vitnemål dersom du tidligere har tatt et emne som nå er lagt ned, og avlegger eksamen i det nye tilsvarende emnet og oppnår bedre karakter.
Ta kontakt med Eksamenstjenesten UiT vedrørende nytt vitnemål.
Legalisering av vitnemål
Legalisering av vitnemålet kan være nødvendig for at det skal kunne brukes i utlandet. Dette bør gjøres før man forlater Norge.
Ordinær legaliseringsprosess
- Ta med vitnemålet til Tingretten hvor det bekreftes av notarius publicus
- Ta med vitnemålet til Statsforvalteren for å få apostille stempel
UiT sender innmeldingslister til Helsedirektoratet når studentene har fullført og bestått utdanningen. Du kan se din innmeldte Autorisasjon i HPR registrert her. Altinn sender informasjon om betaling av gebyr til hver enkelt student.
Fra 1.oktobr 2023 Er det ny søknadsprosess for sykepleiere. Når de har mottatt melding om at graden er registrert fullført. Må de selv søke ved å logge seg på Helseaktørportalen via ID-portalen og følge en kort stegvis prosess som avsluttes med betaling av et gebyr. Søker vil automatisk få registreringen for autorisasjon i Helsepersonellregisteret (HPR).
Viktig informasjon til studentene
Utdanningsstedene sendes felles innmeldingslister til Helsedirektoratet med søknad om autorisasjon. Du trenger derfor ikke sende inn egen søknad, men du må betale gebyr, mer informasjon nedenfor:
Utdanningsstedet sender inn lister til Helsedirektoratet med navn på studenter som har fullført og bestått utdanningen, samme dag som vitnemålet blir produsert Studenten vil motta e-post fra Altinn med beskjed om å logge inn og betale gebyr, straks de mottar innmeldingslisten Autorisasjonen blir innvilget så snart gebyret er betalt Det blir ikke sendt purring fra Altinn hvis man ikke betaler gebyret Man må søke selv dersom man ikke har betalt innen 60 dager. Saksbehandlingstiden er inntil 8 uker fra du selv sender søknad.
Når du har betalt gebyret og fått autorisasjon, vil du bli registrert i Helsepersonellregisteret (HPR) hvor du selv kan søke deg opp etter kort tid. Her finner du også ditt HPR-nummer.
Du må logge deg inn på www.altinn.no og sjekke din "profil" for korrekt telefonnummer og e-post. På denne måten vil du få varsel når du mottar brev i Altinn.
Mer informasjon
Se Helsedirektoratet sin hjemmeside: https://helsedirektoratet.no/autorisasjon-utdanning-og-godkjenning.
En bachelor i fritt sammensatte fag er en bachelor som oppnås utenfor et forhåndsdefinert studieprogram og uten tilknytning til et angitt fagområde.
Graden har derfor et nøytralt navn som ikke knyttes opp mot fagområder: Bachelor i fritt sammensatte fag.
Kriterier for bachelor i fritt sammensatte fag
Kriteriene for bachelor i fritt sammensatte fag er gitt i forskrift om studier og eksamener ved UiT § 8.
- Søker må ha avlagt eksamen i og bestått emner som til sammen utgjør minst 180 studiepoeng.
- Søker må ha avlagt og bestått eksamen i de grunnleggende emner examen philosophicum og examen facultatum.
- Søker må ha avlagt og bestått eksamen i emner som kan utgjøre en fordypning (minimum 80 studiepoeng)
- Søker må ha avlagt og bestått eksamen i emner som kan utgjøre en emnegruppe, minimum 30 studiepoeng
- Minst 60 av studiepoengene som skal inngå i grunnlaget for bachelorgraden, skal ikke være del av tidligere oppnådd grad eller yrkesutdanning
- For å få utstedt vitnemål fra UiT må minimum 60 studiepoeng være avlagt ved UiT.
Samtlige kriterier må være innfridd for å oppnå graden bachelor i fritt sammensatte fag.
Gradens sammensetning
Graden er bygget opp om tre komponenter, fordypning, emnegruppe og grunnleggende emner. Samlet skal disse tre komponentene utgjøre 180 studiepoeng.
Det er et minimumskrav til antall studiepoeng i fordypning og emnegruppe. Studenten kan selv velge hvordan de resterende studiepoengene skal fordeles mellom fordypningen og emnegruppene.
Eksempel:
Søker har 100 studiepoeng i fordypning. Da må emnegruppen utgjøre 60 studiepoeng. Regnestykket: 20 + 100 + 60 = 180 studiepoeng.
Søker har 80 studiepoeng i fordypning. Da må emnegruppen utgjøre 80 studiepoeng. Regnestykket: 20 + 80 + 80 = 180 studiepoeng.
Hva er en fordypning og en emnegruppe?
Forskrift om studier og eksamener ved UiT § 3 Terminologi:
- Fordypning: Gruppe av emner som i fagplanen/studieplanen er definert til å høre faglig sammen og som kan utfylle hverandre på en slik måte at de bygger på og går ut over grunnivået i et fag.
- Emnegruppe: Samling av emner fra ett eller flere fag som i en fag- eller studieplan er definert til å utgjøre en samlet faglig enhet.
Hvordan søke
I søknaden skal emner sorteres i grunnleggende emner, fordypning og emnegruppe.
Søknaden sendes via eDialog sammen med nødvendig dokumentasjon av utdanning.
Det er ikke nødvendig å legge ved dokumentasjon fra emner tatt ved UiT. Dersom eksterne emner skal vurderes som del av en fordypning eller emnegruppe, må søker legge ved kopi av, eller lenke til emneoversikt og pensumliste fra eksamenstermin.
Behandling av søknad
Når søknad er mottatt ved UiT, vil søker få bekreftelse sammen med et referansenummer.
Studieadministrasjonen ved UiT behandler søknader, men bruker de ulike fagmiljøene ved UiT som nødvendig instans for å kontrollere og kvalitetssikre sammensetning av fordypning og av emnegruppe i henhold til kriteriene. De vil ha det avgjørende ord om søkers emnesammensetning. Fagmiljøet vurderer også de eksterne emner for sikre at det ikke er overlapp med andre emner i søknaden.
Skjema for utfylling av søknad:
Link: https://uit.no/eksamen#modal_672056
Karakterutskrift
Du får karakterutskrift i Vitnemålsportalen. Du kan enten laste ned en karakterutskrift i PDF-format eller sende en elektronisk karakterutskrift til en mottaker.
Dersom du ikke har anledning til å laste ned karakterutskrift via Vitnemålsportalen, kan du ta kontakt med UiT Info.
Link: https://uit.no/eksamen#modal_672057