Sentre for fremragende utdanning er en prestisjeordning for utdanning som ble opprettet i 2010, og forvaltes av Diku – Direktoratet for i internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høgare utdanning.
Status som SFU tildeles miljøer som allerede kan oppvise fremragende kvalitet og innovativ praksis i utdanningen, og som har gode planer for videreutvikling og innovasjon. Et viktig krav til sentrene er formidling av oppnådde resultater og kunnskapsspredning.
UiT har for tiden tre sentre for fremragende utdanning:
COAST - Centre of Excellence in Maritime Simulator Training and Assessment (etablert i 2020):
Senteret ligger under Institutt for teknologi og sikkerhet (NT-fakultetet) ved UiT.
Senteret er et konsortium av fire ledende maritime utdanningsleverandører i Norge – Universitetet i Sørøst-Norge (USN) som vertsinstitusjon, og Høgskolen på Vestlandet (HVL), Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) og UiT Norges arktiske universitet (UiT) som konsortiepartnere.
De fire institusjonene har jobbet sammen siden 2011 i Markom2020, et utviklingsprosjekt med mål om å heve kompetansen til norske sjøfolk.
COAST vil integrere innovativ simulatorbasert utdanning for å skape et miljø der aktiv læring fremmes gjennom studentengasjement og tilrettelagt av instruktører med høy pedagogisk kompetanse. Senteret vil ha et nytt perspektiv på undervisning, læring, simulatortrening og vurdering med fokus på både tekniske og ikke-tekniske ferdigheter for å utdanne fremtidige sjøfolk som vil være i stand til å takle nåværende og fremtidige utfordringer i den maritime næringen.
Visjonen til COAST er å være verdensledende leverandør innen simulatortrening og vurderingsmetoder for maritim utdanning.
C21Enhance: Centre for Enhancement of 21st Century Skills (etablert i 2022):
Ferdigheter for vårt århundre:
Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi (BFE) har etablert et senter for fremragende undervisning innen ferdigheter for det 21. århundret: kreativitet, kommunikasjon, kritisk tenkning og samarbeid.
Målet med C21Enhance er å forbedre kvaliteten på høyere utdanning innenfor undervisning og læring av det 21. århundrets fire C-er: Collaboration (samarbeid), creativity (kreativitet), communication (kommunikasjon) og critical thinking (kritisk tenkning). Programmet skal gjøre kandidatene bedre forberedt for yrkeslivet og øke mulighetene for livslang læring.
Tradisjonelt har vi vært opptatt av studentenes faglige nivå – heller enn av utdannelsens relevans og anvendbarhet. C21Enhance skal møte utfordringene. Her fokuserer vi ferdigheter, kunnskaper og kompetanse som trengs i samfunnet og på arbeidsplassen. Disse ferdighetene er knyttet til læring basert på analytisk tenkning, kompleks problemløsing og teamarbeid. 21st century-ferdigheter vil styrke kandidatenes faglige kompetanse, og vil bidra til at de kan utnytte det de har lært mer effektivt.
iEarth (etablert i 2020):
Instittutt for geovitenskap ved UiT er en av fire norske institusjoner som deltar i nettverket
iEarth, et nasjonalt konsortium som i desember 2019 ble utpekt til
Senter for fremragende utdanning med mål om å revolusjonere den geovitenskapelige utdanningen i Norge.
I iEarth bygger vi et nasjonalt konsortium med brede internasjonale nettverk for å utvikle geofagutdanningen i Norge. Geofag står sentralt i det norske samfunnet, fordi den underbygger Norges energi- og ressursbaserte industrier og er viktig for samfunnets motstandskraft og miljøsikkerhet. Geofagets rolle utvikler seg nå som følge av klimaforandringer, skiftende energilandskap og ressursutnyttelse, og understreker og fremhever dermed den gjensidige avhengigheten mellom det menneskelige samfunnet og planeten vår.