Forskning
Prosjektet er organisert med basis i Scholarship of Teaching and Learning, som innebærer en vitenskapelig tilnærming til undervisningsoppdraget. Dette gjør vi ved å samle inn ulike data underveis i prosjektet, systematisere, analysere og diskutere dem, for så å videreformidle både internt og som vitenskapelige publikasjoner.
I prosjektet skal vi forske på prosessen med kvalitetsutvikling av praksis. Hovedaktørene i prosjektet – studenter, næringslivsaktører og faglig ansatte i utdanningen – vil intervjues ved oppstart, underveis og tilslutt i prosjektet. Intensjonen er å kartlegge forventninger til praksisemnet, samt erfaringer som gjøres underveis. Vi vil også utnytte data fra kvalitetssikringsprosessen i emnet, for å komplettere data fra de involverte gruppene.
Vi planlegger en litteraturgjennomgang av eksisterende forskning over praksisundervisning i ikke-profesjonsrettet utdanning. Gjennomgangen vil gi oss en samlet kunnskapsoversikt som prosjektet kan bygge videre på.
Som en del av forskningen og dokumentasjonen av prosessen vil vi presentere funnene i prosjektet, både for de som er involvert i prosjektet og gjennom vitenskapelige publikasjoner.
Forskningsdelen av prosjektet har følgende mål:
- Kartlegge forventninger fra involverte aktører i praksisemnet, samt hvordan det legges til rette for praksis både i emnet og på praksisplassen.
- Invitere til dialogmøte for å diskutere ulike tiltak som bedriftene og studentene mener er sentrale for at læringsutbyttet skal nås.
- En litteraturgjennomgang som kan brukes som et viktig kunnskapsgrunnlag for videre prosess i prosjektet.
- Systematisere, analysere og diskutere data for videreformidling, både for prosjektdeltakere og for publisering.
Publikasjoner
|