høst
2022
FSK-3014 Prosjektorganisering og samarbeid - 10 stp
Innhold
I dette emnet samarbeider studentene i grupper for å utvikle, planlegge og gjennomføre et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt. Studentene blir delt ut et tema for prosjektet basert på en case knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid der NFH er involvert. Parallelt jobber studentene med å utvikle en prosjektidé og et forslag til sitt eget masteroppgaveprosjekt. Formålet er å lære og øve ferdigheter som kreves i prosjektarbeid, som kommunikasjon, prosjektdesign, prosjektorganisering og -ledelse, og samarbeid. Emnet gir ferdigheter og kompetanse i prosjektarbeid, som er en sentral arbeidsform i moderne samfunns- og arbeidsliv, og som er direkte relevant for gjennomføringen av masteroppgaven.Hva lærer du
Etter å ha gjennomført emnet vil studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- Har innsikt i prosjektutvikling, -planlegging og -organisering.
- Har kunnskap om samarbeid i team, ansvarsdeling og kunnskapsledelse.
- Har grunnleggende kunnskap om gruppedynamikk og om betydningen av individuelle forskjeller mellom gruppemedlemmer.
Ferdigheter:
- Kan anvende relevante verktøy for utvikling, organisering og gjennomføring av avgrensede forsknings- og utviklingsprosjekt.
- Behersker de sentrale fasene i en prosjektutviklingsprosess.
- Kan analysere et samarbeid og iverksette tiltak som videreutvikler det.
- Kan gi og ta imot konstruktive tilbakemeldinger.
- Kan reflektere over sin egen rolle i et samarbeidsforløp og identifisere relevante utviklingstiltak.
- Kan håndtere effektivt tiden.
Generell kompetanse:
- Kan koble fagkunnskap og ferdigheter til kunnskap og ferdigheter i prosjektutvikling, -planlegging og -organisering til å utvikle, organisere og gjennomføre på en systematisk måte et prosjekt med praktisk relevans.
- Har grunnleggende systemforståelse og strategisk kompetanse.
- Har tverrfaglig samarbeidskompetanse, inkludert evne til å overskride grensene for egen interesse og fag.
- Kan håndtere konflikter i en gruppe og legge til rette for samarbeid, deltakelse og problemløsning.
- Har økt selvbevissthet, med større evne til å reflektere over egen rolle i et arbeidsfellesskap.
Undervisning
Emnet er organisert med utgangspunkt i problembasert læring (PBL), simulering, og omvendt undervisning (flipped classroom) der studentene styrer sin egen læring og arbeid, individuelt og i team, med å utvikle og planlegge gjennomføring av et mindre forsknings- eller utviklingsprosjekt. I emnet vil studentene få tilgang til enkel opplæring i grunnleggende prosjektorganiseringskonsepter, prosjektverktøy og samarbeidsteknikker, for eksempel gjennom forelesninger, videoer, og skriftlig materiale. Parallelt jobber studentene med å utvikle en prosjektidé og et forslag til sitt eget masteroppgaveprosjekt Hovedfokus er likevel gruppenes arbeid med prosjektet, som skjer under veiledning og med tilbakemeldinger fra læreren. I emnet vil oppmerksomheten være rettet både mot prosjektarbeidets kvaliteter og dets relevans for oppgitt tema og utvikling av studentenes samarbeidsevner.Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Mappevurdering | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Presentasjon (gruppearbeid) | Godkjent – ikke godkjent |
Presentasjon (gruppearbeid) | Godkjent – ikke godkjent |
Medstudentevaluering | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the portfolio
Mappen består av følgende deler:
- Delinnlevering 1: Prosjektforslag + Refleksjonsnotat om prosjektarbeidet (gruppearbeid)
- Delinnlevering 2: Prosjektgjennomføring + Refleksjonsnotat om prosjektarbeidet (gruppearbeid)
- Delinnlevering 3: Refleksjonsnotat om prosjektarbeidet + sitt eget masteroppgaveprosjekt (individuell innlevering)
- Delinnlevering 4: Timeliste med poengberegning grunnet i deltakelsen i kursaktiviteter (individuell innlevering)
- Contact persons
-
-
- Earlier years and semesters for this topic