vår 2026
VPL-1302 Introduksjon til vernepleieryrket, menneskets psykologi, utvikling og læring - 15 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på bachelorstudiet i vernepleie og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • Fagets historie, utvikling og verdigrunnlag.
  • Vernepleierens helse- og sosialfaglige rolle og kompetanse.
  • Introduksjon til sentrale konvensjoner, lover og regler.
  • Innføring av levekårene til personer med utviklingshemming.
  • Læring og utvikling i livsløpsperspektiv.
  • Introduksjon til didatikk.
  • Lek og aktivisering.
  • Dannelse.
  • Emosjoner.
  • Mestring og autonomi.
  • Sosiologiske perspektiv på barndom og ungdom.
  • Estetikk.
  • Kognitive funksjonsnedsettelser, herunder utviklingshemming.

Hva lærer du

Kunnskap

  • Kan redegjøre for vernepleieryrket som profesjon med særskilt fokus på inkludering, demokrati og likeverd.
  • Kan beskrive fagområdets historie, vernepleierens samfunnsansvar og kunnskapsgrunnlag.
  • Kan angi sentrale konvensjoner, lover og regler for å sikre ulike tjenestemottakeres rettigheter.
  • Kan beskrive levekårene til personer med utviklingshemming i Norge i dag
  • Kan redegjøre for psykologisk, sosial og biologisk utvikling og læring i et livsløpsperspektiv.
  • Kan redegjøre for pedagogiske teorier, ulike læringssyn og didaktiske prinsipper.
  • Kan redegjøre for å reflektere over hvordan tilrettelegge for mestring og autonomi.
  • Kan redegjøre for årsaker og forhold som påvirker kognisjon og atferd generelt, og kognitive funksjonsnedsettelser og utviklingshemming spesielt.
  • Kan redegjøre for et sosiologisk perspektiv på barndom og ungdom, og barn og unges behov for tilrettelegging av tjenester.

Ferdigheter

  • Kan anvende faglig kunnskap for å planlegge, iverksette, gjennomføre og evaluere ulike aktiviteter, samt tilrettelegge for lek, for barn og unge.

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisning og eksamen vil hovedsaklig foregå på norsk, men noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk.

Undervisning

Forelesninger, aktiviteter og dialogbasert samhandling. Læringsaktivitetene vil foregå både indviduelt og i grupper.

Forventet arbeidsomfang er på ca. 480 timer inkludert selvstudium.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 27.05.2026–29.05.2026 45 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Praktisk gruppearbeid Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Praktisk gruppearbeid vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Godkjent arbeidskrav har en varighet på fire (4) sammenhengende semester, fra og med det semesteret arbeidskravet er tatt.


More info about the oral exam

Individuell eksamen.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic