vår
2026
STV-3059 Beslutningsteori: begreper, modeller og prosesser - 10 stp
Opptakskrav
Bachelorgrad og faglig fordypning: Søkere må, i tillegg til generell studiekompetanse, ha bachelorgrad, cand. mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, eller utdanning som iht. §3-5 i UH-loven er godkjent som jevngod med de nevnte grader eller yrkesutdanning.
I bachelorgraden eller tilsvarende kreves det at følgende fordypning inngår:
- 2-årig studium eller fordypningsenhet på minst 90 studiepoeng i organisasjon og ledelse, økonomi- og administrasjonsfag eller statsvitenskap. Studenter med annen relevant grad kan vurderes for opptak
- minst 20 studiepoeng i organisasjon- og ledelsesfag
- minst 30 studiepoeng på 2000-nivå (påbyggingsnivå)
Gjennomsnittskarakter C (2,5) eller bedre: Karakteren beregnes som et vektet gjennomsnitt av alle emnene som inngår i opptaksgrunnlaget (hele graden/180 studiepoeng). Emner med vurderingsuttrykk «bestått» blir ikke inkludert i beregningen. Studenter fra andre læresteder søker opptak på et tilsvarende grunnlag.
Søknadskode: 9371 - enkeltemner på masternivå.
Innhold
Dette er et fordypingsemne med vekt på en grundig gjennomgang av begreper, teorier og modeller i studiet av organisatoriske beslutningsprosesser både i offentlig og privat sektor. Hensikten er å gi studentene kunnskap om det mangfold av modeller og perspektiver som finnes innen studiet av politiske og administrative beslutningsprosesser. Empiriske eksempler trekkes inn for å illustrerer modellene i praksis, herunder deres faglig-analytiske potensiale og begrensninger.
Følgende deltema belyses:
- Hvorfor beslutningsmodeller; trenger vi slike?
- Hvordan kan beslutningsprosesser forstås, modelleres og studeres?
- Hvilke forutsetninger av teoretisk, empirisk og normativ art ligger til grunn for modelleringene?
- Hvilke antakelser om koplinger mellom problemdefinisjon, prosessforløp og beslutningsutfall er typisk for modellene? Er de komplementære eller gjensidig utelukkende?
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- sentrale beslutningsmodeller som anvendes i studier av beslutningsprosesser i organisasjoner; politiske institusjoner, administrative organer og private foretak
- den historiske utviklingen av beslutningsteorien, og inngående innsikt i dens nøkkelbegreper, begrunnelser og modeller
- empiriske studier av beslutningsprosesser på ulike samfunns- og politikkområder
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende de ulike beslutningsmodellene i empiriske studier av beslutningsprosesser
- arbeide selvstendig med både praktisk og teoretisk problemløsning, herunder være i stand til å identifisere beslutningsprosessers faser, aktører og kritiske hendelser
- strukturere og formulere forskbare problemstillinger og faglige resonnement innenfor fagområdet
Kompetanse
Studenten kan
- kommunisere om faglige problemstillinger og empirisk analyser av beslutningsprosesser med spesialister og med allmennheten
- formidle faglige arbeider om temaet, beherske fagets begrepsapparat og samtidig kjenne dets begrensninger
- reflektere over ulike beslutningsmodeller og deres potensiale for analyser av beslutningsprosesser innen ulike politikkfelt og samfunnssektorer
Undervisning
Det gis totalt 20 timer undervisning. Undervisningen vil bestå av; forelesninger, diskusjoner i plenum og egenaktiviteter samt noe bruk av filmede opptak av klassiske tekster/teoretikere.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Timeplan
Eksamen
| Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
|---|---|---|---|
| Hjemmeeksamen | 18.05.2026 09:00 (Utlevering) 02.06.2026 14:00 (Innlevering) |
2 Uker | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
| Muntlig presentasjon | Godkjent – ikke godkjent | ||
- Questions about the course
-
E-post: hsl-instadm@uit.no
Telefon: 77660793
- Earlier years and semesters for this topic