høst 2025
SOK-1302 Spillteori og programmering - 7.5 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt programstudenter og kan ikke tas som enkeltemne. Emnet går neste gang våren 2026

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

SOK-2001 Strategisk atferd 7.5 stp

Innhold

Emnet gir en innføring i strategisk atferd, med fokus på hvordan rasjonelle aktører tar beslutninger i samspill med andre. Spillteori er et verktøy for å undersøke hvordan aktører handler når deres suksess er avhengig av både egne valg, valgene til andre aktører og egenskapene til en gitt strategisk situasjon. Gjennom emnet lærer studentene å bruke både matematisk analyse og programmering for å forstå og løse spillteoretiske problemstillinger. Dette gir studentene verktøy til å modellere og analysere komplekse beslutningssituasjoner, med anvendelser innen økonomi, politikk og andre felt

Hva lærer du

Kunnskaper

Kandidaten:

  • har forståelse for sentrale begreper og teorier innen spillteori, inkludert strategiske spill, Nash-likevekt, dominans, blandede strategier og dynamiske spill
  • har bred kunnskap om hvordan spillteori kan benyttes for å analysere ulike valgsituasjoner
  • har bred kunnskap om sentrale løsningsbegreper i spillteorien
  • har bred kunnskap om grunnleggende teknikker i spillteoretisk analyse
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor spillteoretisk analyse
  • kjenner til spillteoriens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har forståelse for hvordan spillteori kan implementeres og løses ved hjelp av programmering i Python

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • anvende spillteoretiske modeller på praktiske og teoretiske problemstillinger, samt gjøre rede for sine valg. Dette inkluderer å forklare sentrale elementer i en spillteoretisk analyse, løse dynamiske og statiske spill på både ekstensiv og strategisk form, og forklare fremgangsmåten for å løse Nash-likevekter i både rene og blandede strategier. Videre kan studenten forklare hvordan ulik grad av informasjon påvirker likevekten.
  • formulere og løse strategiske og dynamiske spill både matematisk og gjennom programmering i Python.
  • utføre simuleringer og analyser for å teste ulike strategier og likevekter i spillteoretiske modeller, og kritisk vurdere bruken av ulike løsningsbegreper i ulike strategiske situasjoner.
  • anvende relevante verktøy, som grafiske illustrasjoner, matematisk analyse, og Python-programmering, for å analysere og forstå grunnleggende spillteoretiske problemstillinger.

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har kunnskap om relevante problemstillinger innenfor spillteori, og hvordan disse kan anvendes i praksis.
  • kan kombinere teoretisk kunnskap med praktiske ferdigheter for å analysere komplekse beslutningssituasjoner.
  • kan presentere sentrale teori i faget, spillteoretiske problemstillinger og løsninger på disse både i grafisk, matematisk og via programmering
  • viser evne til kritisk tenkning og refleksjon rundt hvordan spillteori kan brukes til å forstå samspill mellom aktører i ulike kontekster.
  • er i stand til å formidle spillteoretiske konsepter og løsninger på en klar og forståelig måte, både skriftlig og muntlig, til ulike målgrupper.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Arbeidsformer vil være forelesninger, seminarer o.l. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid

Timeplan


More info about the coursework requirements

Det vil være 2 arbeidskrav i emnet. Retningslinjer og tidsfrister for disse vil bli lagt ut på kursets canvas-side.

More info about the portfolio

Eksamen består av en mappe. Mappen består av flere skriftlige innleveringer. Innleveringsoppgavene må skrives individuelt.

Karakterskala A-E, stryk F 


More info about the oral exam

Muntlig eksamen teller 100%

Re-sit examination

Det arrangeres ikke kontinuasjonseksamen.
  • Earlier years and semesters for this topic