vår 2025
PFF-3028 Fremmedspråksdidaktikk - 10 stp

Emnetype

Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er forbehold studenter på lektorutdanning 8-13 som har ett av fremmedspråkene russisk, spansk eller tysk som fag 1 eller 2.

For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.


Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-2001 Praksis år 3 i Lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-2020 Ledelse av læringsprosesser, PFF-2028 Fremmedspråksdidaktikk 3.år

Innhold

Emnet skal videreutvikle studentens fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter og bygge på det studenten har tilegnet seg både i fremmedspråksdidaktikk og i språk- og litteraturvitenskap fra disiplinfaget. Emnet skal gi studenten god innsikt og forståelse for fagets relevans, grunnleggende ferdigheter, kjerneelementene, tverrfaglige temaer og dybdelæring i skolefaget fremmedspråk.

Emnet vil ha hovedfokus på følgende tema:

  • kommunikasjon
  • språklæring og flerspråklighet
  • interkulturell kompetanse og samiske perspektiv
  • språk og teknologi
  • vurdering i skolefaget fremmedspråk

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • arbeid med forskjellige muntlige og skriftlige teksttyper
  • metoder i grammatikkundervisningen
  • læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder
  • bruk av teknologi for å fremme målspråket
  • flerspråklighet som ressurs i fremmedspråksundervisningen
  • utvikling av interkulturell kompetanse
  • motivasjon og læring
  • tilpasset opplæring i fremmedspråksundervisningen
  • vurdering av muntlige og skriftlige elevtekster i henhold til forskrifter
  • styringsdokumenter for fremmedspråkene i skolen

Ferdigheter

Studenten kan:

  • reflektere over og vurdere egen undervisning for å kunne fornye og utvikle fagdidaktisk kompetanse
  • lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
  • bruke varierte og motiverende arbeidsmetoder i undervisningen
  • beskrive kjennetegn for kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmede tilbakemeldinger og fremovermeldinger
  • bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og faglig utvikling
  • legge til rette for elevers utvikling av interkulturell kompetanse
  • bruke styringsdokumenter i planlegging av undervisningen

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, IKT-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Undervisningsomfanget er på om lag 40 timer

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 02.06.2025 09:00 (Utlevering)
04.06.2025 13:00 (Innlevering)
2 Dager A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Muntlig innlegg Godkjent – ikke godkjent
Oppmøte undervisning Godkjent – ikke godkjent
Praksis 4. studieår Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

  • et forberedt muntlig innleg
  • obligatorisk deltakelse i 80 % i undervisningen i emnet
  • bestått praksis 4. studieår

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic