vår 2025
MUS-1515 Lytting og gehør - 2 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på Musikkutøving - bachelor og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet fokuserer på:

  • aktiv lytting, memorering, strukturering og begrepsliggjøring av musikalske forløp
  • analyse, lesing og skriving av melodi, rytme og harmonikk
  • indre musikalsk forestillingsevne
  • å kunne identifisere, lese og gjengi tonale og fritonale melodiforløp, polyrytmikk og akkordprogresjoner
  • å kunne begrunne valg av tilnærmingsmåter i arbeid med gehør

Hva lærer du

Etter fullført emne er det forventet at studenten:

Kunnskap:

  • har kunnskap om gehør som fenomen
  • har kunnskap om musikalske byggesteiner som melodi, rytme og harmonikk
  • har god forståelse for musikkfaglig terminologi
  • har kunnskap om arbeidsmetoder innenfor lytting og gehør

Ferdigheter:

  • kan anvende arbeidsmetoder i lytting og gehør, og bruke disse i eget musikkarbeid
  • kan danne seg en indre forestilling av et musikalsk forløp
  • kan lese og gjengi melodiske forløp, inkludert enkle modulasjoner og enkle fritonale melodier
  • kan lese og gjengi rytmiske forløp, inkludert polyrytmer og skjeve taktarter
  • kan identifisere og gjengi muntlig og skriftlig forespilte rytmer, modulerende melodier og flerstemte forløp
  • kan identifisere og gjengi harmoniske forløp

Generell kompetanse:

  • kan anvende lytting og gehør i eget virke som musiker og/eller musikkpedagog
  • har et bevisst forhold til strukturering, memorering og begrepsliggjøring av musikalske forløp
  • har opparbeidet seg god musikalsk forestillingsevne

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisning i grupper.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Praktisk eksamen 5 Minutter Bestått – Ikke bestått
UiTs samleside om eksamen

More info about the practical exam

Eksamen består av en individuell, muntlig presentasjon av et oppgitt tema fra semesterets pensum. Presentasjonen skal ha en varighet på 5 minutter

Re-sit examination

Kontinuasjon påfølgende semester i den delen av eksamen som ikke er bestått.
  • Earlier years and semesters for this topic