vår 2026
IDR-1650 Ernæring for helse og yteevne - 10 stp

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Søknadskode 9199


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

IDR-1140 Idrett, helse og ernæring 5 stp
IDR-1142 Idrettsskader og ernæring 5 stp
IDR-1143 Idrettsmedisin 5 stp
ERN-2011 Makronæringsstoffer og energi 10 stp
ERN-2004 Ernæring, makro- og mikronæringsstoffer 10 stp

Innhold

Den menneskelige organismen krever kontinuerlig omsetning av energi for å opprettholde prosessene som holder den levende. Dette igjen krever tilførsel av næring. Emnet omfatter kunnskap om næringsstoffers fordøyelse, omsetning og funksjon i en normal organisme, samt kunnskap om mat og kost. Videre inneholder emnet vurdering av betydningen av kostens sammensetting for forskjellige grupper i henhold til alder, fysiologisk tilstand og krav til ytelse, med et ekstra fokus på særtegn for mennesker i et arktisk miljø.

Hva lærer du

Kunnskaper:

Studenten:

  • skal ha forståelse det vitenskapelige grunnlaget for de nordiske næringsstoffanbefalingene (NNR) og kunne bruke sentrale begreper beskrevet i NNR.
  • skal ha grunnleggende kunnskap om makronæringsstoffene og kjenne til undergrupper av disse, samt kjenne til klassifisering, opptak, metabolisme, funksjon og kilder til stoffene.
  • skal kunne gjøre rede for anbefalingene om makronæringsstoffene for grupper/personer og forklare konsekvenser av for høye eller lave inntak.
  • kan forklare sentrale energibegreper som brukes i ernæringsfeltet og bruke dette opp mot aktivitet og inaktivitet, samt gjøre rede for anbefalingene om fysisk aktivitet og grunnlaget for anbefalingene.

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan beregne energibehovet for friske personer ved hjelp av ulike metoder.
  • kan foreslå justeringer av energibehovet utfra endringer i aktivitet og miljø.
  • kan gi overordnede råd om energiinntak tilpasset grupper/personer som virker i kalde omgivelser med varierende nivå av fysisk aktivitet.

Generell kompetanse:

Studenten:

  • Kunne stille kritiske spørsmål og diskutere ernæringsforsking med medstudenter
  • Anvende kunnskap og ferdigheter om makronæringsstoffer innen undervisning og forskning
  • Anvende kunnskap og ferdigheter om makronæringsstoffer innen forebyggende helsearbeid og som kvalitetssikring av yteevne.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnets undervisningsmetoder vil bestå av digital læringssti som inkluderer videoforelesninger med tilhørende arbeidsoppgaver og tester, digitale veiledningsmøter og egenstudier. Det forutsettes høy grad av studentaktivitet og selvstendighet i emnet. Arbeid med teoretisk oppgaver er av vesentlig betydning for å oppnå beskrevet læringsutbytte. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium. Modulbaserte forelesninger og oppgaver vil være tilgjengelig progressivt i takt med at studenten fullfører modulene. Det blir satt opp veiledningsmøter opp mot teamene i emnet, som er frivillig å delta på. Disse foregår i sanntid.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 45 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Digital læringssti Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Digital læringssti

Re-sit examination

Det arrangeres konitunasjonseksamen for studenter som ikke består ordinær eksamen.
  • Earlier years and semesters for this topic