høst 2025
IDR-1610 Bevegelsesapparatets anatomi og fysiologi - 10 stp

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. Søknadskode 9199

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

IDR-1525 Trenings- og bevegelseslære 10 stp
IDR-1311 Trenings- og bevegelseslære med basistrening 10 stp
IDR-1325 Trenings- og bevegelseslære 10 stp
IDR-1225 Trenings- og bevegelseslære 10 stp
IDR-1522 Trenings- og bevegelseslære med basistrening 10 stp

Innhold

Anatomi og fysiologi handler om hvordan kroppen er bygd opp og fungerer. Studentene skal tilegne seg kunnskaper innen funksjonell anatomi, særlig vinklet mot bevegelsesapparatet, og sammenhengen mellom nervesystemet, muskelskjelettsystemet og sansene.

Studentene skal tilegne seg kunnskap om fysiologiske prosesser knyttet til energifrigjøring, sirkulasjon, respirasjon og muskelarbeid. Videre skal studentene lære hvordan disse prosessene reguleres og endres ved fysisk aktivitet.


Hva lærer du

Kunnskaper:

Studenten:

  • skal ha forståelse for anatomiske og fysiologiske terminologi og begreper
  • skal ha grunnleggende kunnskap om bevegelsesapparatets anatomi og fysiologi
  • skal kjenne biomekaniske prinsipper og hvilke roller disse spiller for aktivitet  
  • skal ha kunnskap om emnets egenart, tradisjoner og plass/betydning i samfunnet

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan oversette og bruke sentrale anatomiske latinske begreper
  • kan bruke sentrale anatomiske og fysiologiske begreper for å beskrive kropp og funksjon.
  • kan presentere kroppens organsystemer og deres oppgaver, med hovedfokus på nervesystemet, muskelskjelettsystemet og sirkulasjonssystemet.
  • kan identifisere relevante anatomiske strukturer med særlig vekt på bevegelsessystemets funksjonelle anatomi
  • kan beskrive sentrale biomekaniske prinsipper
  • kan anvende kunnskap i anatomi og fysiologi

Generell kompetanse:

Studenten:

  • skal selvstendig kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter som gjelder emnet
  • skal beherske de arbeidsformer som gjelder i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • skal kunne formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnets undervisningsmetoder vil bestå av digital læringssti som inkluderer videoforelesninger med tilhørende arbeidsoppgaver og tester, jevnlige digitale veiledningsmøter og egenstudier. Det forutsettes høy grad av studentaktivitet og selvstendighet i emnet. Arbeid med teoretisk oppgaver er av vesentlig betydning for å oppnå beskrevet læringsutbytte. For å nå læringsmålene i emnet forventes det at studentene arbeider 250 timer inkludert forelesninger, seminar, oppgaver og selvstudium. Modulbaserte forelesninger og oppgaver vil være tilgjengelig progressivt i takt med at studenten fullfører modulene. Det blir satt opp veiledningsmøter opp mot temaene i emnet, som er frivillig å delta på. Disse foregår i sanntid.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 60 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Digital læringssti Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Digital læringssti - godkjent/ikke godkjent

Læringsstien inkluderer

  • En interaktiv test på 30 minutter, med 3 forsøk på testen. For å bestå må 80% være riktig. Vurdering godkjent/ikke godkjent
  • Individuell egenvalgt multimediapresentasjon om funksjonelle bevegelser i underekstremiteter. Vurdering godkjent/ikke godkjent

Re-sit examination

Det arrangeres konitunasjonseksamen for studenter som ikke består ordinær eksamen.
  • Earlier years and semesters for this topic