høst 2025
FIL-1029 Natur, miljø og klima - 10 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk i bachelorprogrammet i filosofi, men kan også tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

FIL-1024 Miljøfilosofi 10 stp

Innhold

Hvordan skal vi som mennesker forholde oss til naturen? Hvilke forpliktelser har vi overfor fremtidige generasjoner? Dette er spørsmål som typisk ligger til grunn for debatter om bærekraft og miljøutfordringer, og hvordan disse utfordringene skal forstås, tolkes og håndteres.

Dette emnet tar for seg grunnleggende etiske, ontologiske, estetiske og vitenskapsrelaterte spørsmål knyttet til vårt forhold til naturen, som for eksempel hva som ligger i begrepet natur og hvordan vi skal forstå naturens verdi (antroposentrisme, biosentrisme, og økosentrisme).

Målet er å komme i en posisjon hvor vi bedre kan forstå og håndtere dagens konkrete miljøutfordringer. Hva mener vi for eksempel når vi snakker om ‘beskyttelse av økosystemer og biodiversitet’? Emnet legger særlig vekt på klimaspørsmålet som en konkret utfordring, og gir i forbindelse med dette en innføring i klimaetikk.


Recommended prerequisites

FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, FIL-0702 Examen philosophicum, nettbasert

Hva lærer du

Kunnskap:

Studenten skal …

  • ha kunnskap om grunnleggende begreper i miljøfilosofi og klimaetikk.
  • kjenne til ulike måter å forstå og forholde seg til naturen på.
  • ha innblikk i relevante metaetiske og metodologiske bakgrunnsbetingelser for de ulike teoriene.
  • ha oversikt over sentrale tekster og tenkere i miljøfilosofiens historie og klimadebatten.

Ferdigheter:

Studenten kan …

  • forklare og sammenligne ulike normative teorier, begreper og metoder som er sentrale i miljøfilosofien.
  • anvende disse teoriene, begrepene og metodene på aktuelle miljøutfordringer.
  • vurdere styrker og svakheter i miljøfilosofiske teorier.

Kompetanse:

Studenten viser evne til …

  • å vurdere og forsvare miljøfilosofisk argumentasjon.
  • å skrive godt organiserte tekster om komplekse problemer.
  • å analysere og kritisere aktuelle debatter som omhandler klima og spørsmål som omhandler bruk av naturressurser og bevaring av naturlige områder og egenskaper.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Det gis 10-12 totimers ukentlige undervisningsøkter, som vil veksle mellom forelesninger og studentaktive seminarer.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Oppgave 4/10 A–E, stryk F
Skriftlig skoleeksamen 6/10 4 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Utkast til semesteroppgave Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Studenten må innen gitt frist levere et skriftlig førsteutkast til semesteroppgaven. Utkastet skal være på 2000-2500 ord, og studenten får formativ tilbakemelding av faglærer. Tema og problemstilling for førsteutkastet avklares med faglærer innen angitt frist, og tar utgangspunkt i en aktuell miljøutfordring, så som klimautslipp, oppdrettsnæring, hvalturisme eller landbruksutvikling.

More info about the assignment

Individuell semesteroppgave (varighet: fra semesterstart til innleveringsfrist) på 3000-3500 ord. Tema og problemstilling for semesteroppgaven avklares med faglærer innen oppgitt frist.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.

Ved kontinuasjon kan studenten gjennomføre kun den deleksamenen studenten har strøket på.


  • Earlier years and semesters for this topic