vår 2026
BVE-1112 Forebyggende sosialfaglig arbeid og praksis - 30 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk for studenter som følger studieprogrammet Bachelor i barnevern, og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

BVE-1111 Introduksjon til sosialt arbeid som fagfelt og barnevernspedagogen og sosionomens yrkesroller

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BVE-1612 Forebyggende sosialfaglig arbeid og praksis 30 stp

Innhold

Emnet gir en innføring i forebyggende sosialfaglig arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.

Gjennom emnet får studenten kunnskap om tidlig innsats, samspillet mellom helseutfordringer, sosiale problemer og levekår i ulike livsfaser, sosial ulikhet og levekår. Sentralt i emnet er kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.

Emnet gir også kunnskap om kommunikasjon og relasjonsarbeid med enkeltindivider, grupper og samarbeidspartnere i feltet.

I emnet introduseres studenten for sosialfaglige arbeidsmåter.

I emnet inngår 8 uker/240 timer praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har bred kunnskap om hvilken betydning levekår, klasse, helse, utdanning, arbeid, inkludering og deltakelse har for individ, familie og samfunn.
  • har bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
  • har bred kunnskap om samspill, kommunikasjons- og relasjonsarbeid.
  • har kunnskap om folkehelsearbeid, forebyggende og helsefremmende arbeid.
  • har kunnskap om kulturelt mangfold med spesielt fokus på urfolksperspektiver.
  • har kunnskap om velferdspolitiske mål og virkemidler, ulike velferdsmodeller og velferdspolitikkens betydning for sosialfaglig profesjonsutøvelse.
  • har kunnskap om samarbeid og samspill mellom offentlig, privat og frivillig sektor.
  • Har kunnskap om ulike arbeidsmåter i sosialfaglig arbeid herunder oppsøkende arbeid og pedagogiske metoder og tiltak miljøterapeutisk arbeid.
  • kjenner til betingelser for mestring og utvikling hos barn, unge og voksne.
  • kjenner til betydning av maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende faglig kunnskap for å fremme mestring og endring og sikre deltakelse og medvirkning.
  • planlegge, koordinere og praktisere forebyggende og helsefremmende arbeid på arenaer der barn unge og voksne oppholder seg.
  • Anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag i miljøterapeutisk arbeid, gjennom å anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse.
  • reflektere over sammenhengen mellom teori og praksis, samt knytte dette til egen profesjonell yrkesutøvelse.
  • reflektere over hvordan ulike forhold påvirker valg av arbeidsmåter på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
  • kommunisere og samhandle med ulike brukergrupper.
  • reflektere over sosionomens og barnevernspedagens rolle i systematisk endringsarbeid.
  • anvende veiledning i egen profesjonelle utvikling.
  • reflektere over digitale verktøy som metode i samhandling med ulike brukergrupper.

Generell kompetanse Studenten

  • har innsikt i kommunikasjon, relasjon og samhandling.
  • har kunnskap om endringsarbeid, forebygging og helsefremmende arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
  • har kunnskap om betingelser og rammer for profesjonsutøvelse i møte med ulike brukergrupper.

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningen foregår hovedsakelig på norsk. Noe av undervisningen kan bli gitt på et annet skandinavisk språk eller på engelsk.

Eksamensspråket er norsk.


Undervisning

  • forelesninger
  • selvstudier
  • ulike typer studentaktive læringsformer
  • gruppearbeid
  • praksis

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 30 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav 1 Godkjent – ikke godkjent
Arbeidskrav 2 Godkjent – ikke godkjent
Arbeidskrav 3 Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk praksis Godkjent – ikke godkjent
Nærværskrav Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Arbeidskrav 1: Arbeidskrav i gruppe relatert til praksis

Arbeidskrav 2: Muntlig arbeidskrav i gruppe

Arbeidskrav 3: Individuelt skriftlig arbeidskrav

For å få godkjent arbeidskrav "Nærværskrav" kreves minimum 70% nærvær på all undervisningsaktivitet.

I praksis kreves nærvær på minimum 90% jfr. retningslinjer for praksis


More info about the oral exam

Individuell muntlig eksamen, som tar utgangspunkt i gjennomført og godkjent arbeidskrav 3.

Muntlig avholdes digitalt.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic