Om undervisningen

Undervisningen på bachelorutdanningen i bevegelige bilder skal understøtte og hjelpe den enkelte student med å gjenkjenne og artikulere egne arbeidsprosesser, med å utvikle disse, og med å forstå hva de betyr for et ferdig uttrykk.

Utdanninga er bygd opp rundt studentenes eget arbeid og studentene bruker tid på å finne og utvikle sin egen stemme gjennom eksperimentering, refleksjon og kontinuerlig dialog og veiledning. De finner selv sin arbeidsmetode og uttrykksform.

Undervisningen veksler mellom uker med kurs/workshops, veilderuker og uker satt av til eget arbeid. Undervisningstilbudet ivaretas av anerkjente film- og billedkunstnere med egen praksis. Det å handle ut fra kunnskap, kunstnerisk erfaring og intuisjoner, er en dimensjon i alle deler av undervisningen.

Her utvikler, realiserer og viser du dine egne prosjekter med hjelp av skolens ressurser, menneskelige så vel som teknologiske, og med hjelp fra dine medstudenter.

Hvert år arbeider du med en ny hovedveileder og en ny gruppe av studenter satt sammen fra alle årganger. Dere møtes regelmessig i gruppe- og enesamtaler. Hovedveilederen og gruppen hjelper deg gjennom en kontinuerlig dialog og refleksjon, der dine mål og utvikling følges opp og hjelpes videre. En veiledergruppe kan også organisere lesegrupper, ekskursjoner, visninger og debatter med resten av skolen eller for offentligheten.

Bi-veiledning fra de andre veilederne, gjestelærere eller andre aktuelle kunstnere/filmskapere er også en mulighet. Dette avtales gjennom din hovedveileder.

Tematiske kurs kan være diskusjon-, workshop- eller teoribaserte kurs, eller en blanding av formater. Tematiske kurs skal gi fordypning og inspirasjon som supplement til utviklingen av egen praksis. Les mer og se eksempler på kurs og workshops HER

For de fleste tematiske kurs er det gjesteundervisere som arbeider profesjonelt på et høyt nivå innen film og billedkunst med både teori og praksis, som er ansvarlige kursholdere. Disse tilrettelegger en eller flere uker fokuserte kurs i dialog med skolen og faglige ansatte.

Grunnleggende tekniske kurs tilrettelegges av skolens tekniske avdeling. Dette for å sikre at alle, uansett utgangspunkt, kan bruke det tekniske utstyret for å utvikle sin egen praksis/egne prosjekter. Opplæring i ulikt teknisk utstyr er også en forutsetning for å kunne hjelpe andre studenter med deres prosjekter.

Mer spesialiserte tekniske kurs utvikles i samarbeid mellom teknisk avdeling og studentene selv. Man kan selv etterspørre opplæring og innføring etter behov og interesse.

I gruppekritikk viser og diskuterer studentene sitt eget arbeid og prosess med veileder og medstudenter til stede. Gruppekritikk er en åpen samtale der målet er å åpne perspektiver rundt et verk eller en prosess.

Skrivepraksis handler om å fremme studentenes evne til å skriftlig artikulere sitt arbeid. Tekst kan være et viktig praktisk og estetisk verktøy for én selv, og for å formidle sitt prosjekt til andre. Ulike kunstneriske praksiser har behov for ulike verktøy, og derfor arbeides det spesifikt med skrivepraksis som et rom hvor studentene selv utvikler det å skrive tett knyttet til sin egen praksis og behov. Som en del av eksamen skal studentene levere inn skriftlige refleksjonsnotat og prosessrapporter i tillegg til eget arbeid.

Visnings- og publiseringspraksis handler om å gjøre ditt arbeid offentlig, og i møte med et publikum. Hvordan og når tenkes offentliggjøring med i arbeidet, og hvordan når man frem til den offentlighet man ønsker en relasjon til i sitt arbeide?

Ved midtveisevalueringen hvert år presenterer alle studentene deres prosjekter for hverandre og for alle ansatte, uavhengig av hvor i prosessen man er i. Midterm kan sees på som en felles gruppekritikk, og har som formål å gi alle på skolen et innblikk i de pågående arbeidende og prosessene. Dette gir studentene en mulighet for å beskrive hvor de er i prosessen og gir rom for utveksling og inspirasjon, noe som kan bidra i arbeidet mot ferdigstilling av prosjekt. 

Eksamen avholdes på slutten av høstsemesteret og på slutten av vårsemesteret for alle kull. Eksamen skal være en mulighet for å reflektere omkring den enkeltes arbeid og prosesser. Eksterne sensorer inviteres inn for å bidra med nye perspektiver og innfallsvinkler på studentenes arbeider. Eksamen er åpen og man deltar på sine medstudenters eksamenering.