Vil du jobbe som lærer på ungdomstrinnet eller i den videregående skolen?
Er du interessert i språk og/eller samfunnsfag og liker å jobbe med ungdom? Med den faglige fordypninga og pedagogiske kompetansen Lektor i språk og samfunnsfag trinn 8-13 gir deg, vil du kunne bli en dyktig og engasjert lærer og utgjøre en forskjell for ungdommen i skolen. Du kan velge mellom masterfag som engelsk, historie, nordisk, religionsvitenskap, russisk, nordsamisk (på morsmålsnivå), sosiologi og spansk. Du får variert praksis i utdanningen.
Ved fullført lektorutdanning kan du få slettet deler av studielånet ditt. Les mer om dette på Lånekassen.
Telephone: 77 64 42 49
Trine Lise Larsen
Seniorrådgiver og koordinator/lederstøtte for lektorutdanningene 8-13
Hvorfor velge lektor i språk og samfunnsfag trinn 8-13 ved UiT?
- Høy kvalitet - utdanningen har et godt faglig tilbud
- Mye praksis - du får 100 dager (20 uker) praksis
- To fag - du får faglig fordypning i to fag samt pedagogikk og fagdidaktikk (profesjonsfag)
Utdanningen gir deg undervisningskompetanse i dine fag på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående opplæring. Du lærer ikke bare fag, men også hvordan du skal undervise gjennom profesjonsfaget og praksis som er felles for alle studentene.
Læreryrket er ett av de viktigste yrkene i samfunnet. Det er et meningsfylt yrke der du hele tiden er i faglig utvikling sammen med kolleger og elever.
Fagvalg og masteroppgave:
Utdanningen er organisert i studieretninger etter hvilket fag du velger å spesialisere deg i og skrive din masteroppgave i, fag 1. I tillegg velger du et fag 2.
Fag 2: engelsk, historie, matematikk, nordisk, nordsamisk (på morsmålsnivå), religionsvitenskap, russisk, samfunnsfag, sosiologi og spansk. Valg av fag 1 og fag 2 foretas ved studiestart. Det kan bare velges mellom de fagkombinasjoner som er angitt under hver studieretning, se studieplanen/fagplanen for mulige fagkombinasjoner.
The programme has the following areas of study:
Som lektor i språk og samfunnsfag lærer du å formidle fagkunnskap på en engasjerende og inspirerende måte til elever i ungdomsskolen og videregående skole. Du får kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål. Du kan se sammenhengen mellom vitenskapsfag og hvordan disse undervises i skolen. Du lærer også å reflektere over etiske problemstillinger knyttet til læreryrket.
Du lærer å vurdere og dokumentere elevers læring og får kunnskap om arbeid med videreutvikling av grunnleggende ferdigheter. Gjennom tilbakemelding kan du bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling. Du får kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling, læring og rettigheter i ulike sosiale og kulturelle kontekster.
Klasseledelse i en sammensatt elevgruppe er viktig. Du lærer å planlegge og lede undervisning som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser som kan gi elevene en positiv opplevelse av fagene. Du lærer å benytte digitale verktøy i undervisning, planlegging og kommunikasjon samt veilede unge i deres digitale hverdag. Du får kunnskap om å bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket. Studiet gir deg en forståelse for skolens mandat, gjeldende lov- og læreplanverk, opplæringsløpet og opplæringens verdigrunnlag.
Du får avansert kunnskap i det fagområdet du skriver masteroppgave om. Du kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Etter bestått utdanning er du kvalifisert til å undervise på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående opplæring i dine fag. Utdanningen kan også gi grunnlag for annet arbeid som informasjonsarbeid, kommunikasjonsrådgivning, voksenopplæring, skolerådgivning, skoleledelse og forskning.
For oppbygging av studiet og hvilke fag du kan kombinere, se 'Studieplan' nedenfor. For valgemner, se 'Mer informasjon om studiet'.
Opptak til studiet reguleres av Forskrift om opptak til høgre utdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet.
For å kvalifisere for opptak til Lektor i språk og samfunnsfag trinn 8-13, må du dokumentere generell studiekompetanse. I tillegg må du dokumentere:
- minimum 35 skolepoeng
- gjennomsnittskarakter 3 i norsk (393 timer)
- gjennomsnittskarakter 4 matematikk (224 timer)
ELLER:
- minimum 40 skolepoeng
- gjennomsnittskarakter 3 i norsk (393 timer)
- gjennomsnittskarakter 3 i matematikk (224 timer)
Karakterkravet i matematikk gjelder ikke for søkere som kan dokumentere bestått programfag i matematikk (S1, S2, R1 eller R2) med et omfang på minst 140 timer eller tilsvarende.
For søkere som har samisk som første- eller andrespråk, gjelder karakterkravet i norsk for gjennomsnittet av karakterene i norsk (309 timer) og samisk (309 timer).
Anbefalte forkunnskaper i språk:
Studenter som ønsker å ta engelsk bør ha forkunnskaper i engelsk som svarer til Vg2 og Vg3. Studenter som ønsker å ta russisk og spansk bør ha forkunnskaper tilsvarende Vg2.
NB! Dersom du ønsker å ta matematikk som fag 2 i kombinasjon med ett av fagene nordisk, engelsk eller sosiologi som fag 1 på lektor i språk og samfunnsfag trinn 8-13, må du også oppfylle tilleggskravene for lektor i realfag trinn 8-13 (LÆREAL):
Generell studiekompetanse og i tillegg:
- gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i norsk (393 timer) og
- minst 35 skolepoeng og
- Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og enten Matematikk R2 enten Fysikk 1 + 2 eller Kjemi 1 + 2 eller Biologi 1 + 2 eller Informasjonsteknologi 1 + 2 eller Geofag 1 + 2 eller Teknologi og forskningslære 1 + 2
Rangeringsregler ved opptak vil være karakterpoeng på grunnlag av vitnemål fra de tre årene i videregående skole.
Studiet er adgangsregulert. Studieplasser totalt: 100 (Høsten 2023 kom alle kvalifiserte søkere inn.)
Det er ikke mulig å søke opptak på grunnlag av realkompetanse.
Politiattest og skikkethetsvurdering
Søkere som tas opp på utdanningen, må legge frem politiattest, jamfør Forskrift om opptak til høgre utdanning, Kapittel 6. Det foretas skikkethetsvurdering av studenter i alle deler av utdanningen, både på universitetet og ved praksisskolen, i henhold til Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Skikkethetsvurdering utføres som en helhetsvurdering av studentenes faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer.
Innpassing
Studenter som er tatt opp på utdanningen, kan søke innpassing av relevante emner med bestått eksamen. Innpassing kan gis under forutsetning av at alle krav til progresjon og emner tilfredsstilles. Innpassing av emner vil nødvendigvis ikke føre til en reduksjon av studietiden. Fordypningsoppgaver som skal innpasses må vurderes opp mot kravet for bestått for tilsvarende oppgaver som inngår i lektorutdanninga.
Ledige studieplasser høsten 2024:
Trykk her for info om ledige studieplasser.
Gjennom utdanningen får du erfaring med profesjonsrelevante undervisnings- og arbeidsformer.
- Forelesninger og refleksjoner omkring utvalgte temaer
- Individuelle faglitteraturstudier knyttet til konkrete problemstillinger og prosjekt
- Ulike tekstproduksjoner og oppgaveskriving som metode for læring herunder også fordypningsoppgave og masteroppgave
- Ulike digitale undervisnings- og læringsformer
- Praksis
- Presentasjoner og andre framlegg for medstudenter med respons
- Ulike andre aktiviteter i grupper
Eksamensformene vil blant annet variere mellom skoleeksamen, hjemmeoppgave, mappevurdering, muntlig eksamen, praktisk eksamen og mastergradsoppgave. Det gis bokstavkarakteren A - F (F er ikke bestått) eller bestått/ ikke bestått. Muligheten for kontinuasjonseksamen er oppgitt i de ulike emnebeskrivelsene. Se hver enkelt emnebeskrivelse for nærmere informasjon.
I praksis møter du elever både i ungdomsskolen og i videregående skole. Gjennom praksis blir du kjent med de krav og utfordringer det innebærer å jobbe som lærer. Du skal prøve ut, bearbeide og utvikle dine faglige og undervisningsmessige ferdigheter.
Universitetet har samarbeidsavtaler med skoler i Troms og Finnmark hvor du vil få kunne gjennomføre praksis og få innblikk i ulike læringsmiljøer i regionen. Praksisplasser tildeles og det er mulighet for at enkelte perioder gjennomføres utenfor Tromsø. Når plass er tildelt utenfor Tromsø har UiT egne retningslinjer for å gi støtte til bo- og reisekostnader. Tilrettelegging av praksis er mulig etter gitte kriterier.
Praksisen er obligatorisk og må være godkjent. Praksis er nærmere beskrevet i egne emnebeskrivelser og ytterligere detaljer finner du på våre nettsider om praksis.
Undervisnings- og eksamensspråk er norsk, engelsk, nordsamisk i nordsamisk på morsmålsnivå, de respektive språkene i fremmedspråksfagene og andre skandiaviske språk. Se for øvrig emnebeskrivelsen for detaljer for det enkelte emne når det gjelder undervisnings- og eksamensspråk (og målform der det er aktuelt).
Oppnådd mastergrad kan kvalifisere til å søke opptak til doktorgradsutdanning og kan gi muligheter for en forskerkarriere.
Delstudier i utlandet gjør deg ekstra attraktiv på arbeidsmarkedet. Utenlandsopphold gir deg økt læringsutbytte, bedre språkkunnskaper, unike opplevelser og internasjonal erfaring.
Vi har utvekslingsavtaler med utenlandske universitet hvor du kan ta emner i ditt masterfag som godkjennes som en del av studiet etterpå. Vi tar forbehold om hvilke emner det utenlandske universitetet kan tilby. Det forutsettes at du har avlagt eksamen i minst 60 studiepoeng før du reiser ut. Før utreise må du ha en forhåndsgodkjenning, det vil si at faglærer må forhåndsgodkjenne de emnene du skal ta i løpet av utenlandsoppholdet og som skal godkjennes som en del av studiet. Endelig godkjenning ved UiT søkes med dokumentasjon på bestått eksamen i de anbefalte emnene du har tatt i utlandet. I planen for den enkelte studieretning er det angitt når du kan reise ut, i hvilket omfang og hvilke emner som kan inngå i et utenlandsopphold. Profesjonsfaget må tas ved et norsk lærested.
Vi tar forbehold om hvilke emner det utenlandske universitetet kan tilby. Utenlandsoppholdet må godkjennes av instituttet før du reiser. Endelig godkjenning ved UiT søkes med dokumentasjon på bestått eksamen i de anbefalte emnene i utlandet. For nærmere informasjon om søkeprosessen, frister og stipendmuligheter, se universitetets nettsider om studentutveksling eller kontakt veileder for ditt masterfag.
Søknadsfrist for utveksling i vårsemesteret er 1. september.
Søknadsfrist for utveksling i høstsemesteret er 1. februar.
Institute | Country |
---|---|
The University of Edinburgh | Storbritannia og Nord-Irland |
Aarhus University | Danmark |
University of Huelva | Spania |