Forfatterstudium 1 retter seg mot personer som ønsker å utvikle sitt skrivetalent og evne til å vurdere litterær tekst. I løpet av studiet vil studentene skrive tekster i ulike sjangre og tradisjoner og få tilbakemeldinger fra medstudenter og forfattere på egne tekster. Dette studiet er det første forfatterstudiet i Norge som har utviklet et studieprogram i skrivekunst ved et kunstakademi.
Anne Oterholm
Professor / Studieprogramleder forfatterstudiet
Merete Blichfeldt
Studieadministrasjonen ved UMAK, Kunstakademiet
Studiet tar sikte på å utvikle den enkelte students skapende skriveevne og evne til å vurdere litterær tekst. Studentene vil i løpet av året få i oppgave å skrive tekster i ulike sjangere og tradisjoner, og sjangerrelevante problemstillinger vil bli drøftet i møte med den enkelte students tekst. Det vil være størst fokus på poesi og prosa.
«Ureine» skrivepraksiser som bevisst jobber kontrært i forhold til sjangrene tas opp i løpet av året. Studiet gir grunnleggende kjennskap til det litterære språkets virkemidler og egenart, utviklingen av de ulike litterære sjangrene og kjennskap til ulik lese- og skrivepraksis.
Sjangre det gis undervisning i:
- Lyrikk
- Essayistikk
- Prosa (novelle/roman/kortprosa)
- Dramatikk
- Sjangeruavhengige skrivepraksiser/konseptuell skriving
- Kreativ lesning/kritikk
I løpet av våren lages en digital antologi med tekster fra alle studentene. Tekstene skal være utdrag fra tekst studentene har arbeidet med i løpet av året. Antologien lanseres på siste samling, legges ut på forfatterstudiets nettside og lenker deles med redaksjonen i de mest etablerte norske / skandinaviske forlagene og med andre som er interessert.
Etter bestått studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal ha grunnleggende kjennskap til:
- Det litterære språkets virkemidler og egenart
- Utviklingen av de ulike litterære sjangrene, og forståelse for hvordan de er blitt praktisert og praktiseres
- Ulike skrive- og lesepraksiser
- Digital publisering
- De grunnleggende rammebetingelsene i det norske bokmarkedet, og vilkårene for forfattere og utgivere i Norge
Ferdigheter
Studenten skal:
- Kunne benytte ulike litterære sjangre i egen skriving
- Vise dristighet og evne til å eksperimentere i skriveprosessen
- Kunne reflektere om forholdet mellom den litterære formen og stoffet
- Ha erfaring med fremføring av egne tekster
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Kunne lese og gi relevant tilbakemelding på uferdig tekst i en gruppe
- Kunne nyttiggjøre seg tilbakemeldinger på egen tekst i videre skrivearbeid
Studiet er relevant for arbeid som skjønnlitterær forfatter, litteratur- og kulturformidler, journalistikk og litteraturkritikk, bibliotek, media, forlag eller skoleverket
10 stp. | 10 stp. | 10 stp. | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. sem. (høst) | FOR-1000 Forfatterstudium 1 - 60 stp. | |||||||||||||||||||||||||||||
2. sem. (vår) |
Generell studiekompetanse eller realkompetanse
Bestått opptaksprøve
Opptaksprøven består av:
- 10 - 15 sider skjønnlitterær tekst
Motivasjonsbrev på maksimum to sider, inneholdende:
- Kort kommentar til innsendt tekst; er teksten(e) ferdig(e), under arbeid, hvordan søkeren har jobbet med dem
- Kort beskrivelse av hva lesning betyr og har betydd for søkeren og egen skriving
- Kort beskrivelse av eventuelle erfaringer fra litterære sammenhenger
- Kort beskrivelse av forventninger til studiet
Tekst og motivasjonsbrev skal være skrevet på et skandinavisk språk.
Dersom grafiske/visuelle/formelle avvik ikke er en del av uttrykket, ønskes følgende formatering: 4,8 cm øvre og nedre marg, 4,4 cm venstre og høyre marg, rett høyre marg, 12 pkt. tegn, linjeavstand 1,5.
Når tekstprøve og motivasjonsbrev lastes opp på Søknadsweb, ønskes et samlet dokument i PDF-format.
Dersom søker ikke har generell studiekompetanse og søker opptak med realkompetanse, må søkeren ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av følgende:
Søkeren må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:
- Militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste), inntil ett år
- Relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller tilsvarende
- Relevant ulønnet arbeid (tillitsverv organisasjonsarbeid, politiker)
- Omsorgsarbeid for egne barn kan telle inntil ett år
For studiet Forfatterstudium 1 regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:
- Bokutgivelse underlagt redaksjonell bearbeidelse. Redaksjonell bearbeidelse skal kunne dokumenteres.
- Skriveerfaring generelt
- Publisering av tekster i tidsskrift,antologier
Videre gjelder følgende faglige krav:
- Norsk fra Vg2 (videregående kurs I fra Reform -94)
- Engelsk fra Vg1 (grunnkurs fra Reform -94)
Eller tilsvarende kompetanse i norsk og engelsk.
For nærmere informasjon om krav til realkompetanse, se UiT sin infoside om opptak
Studiet er adgangsregulert.
Studiet er samlingsbasert, med åtte samlinger av fire dagers varighet i løpet av studieåret. Undervisningen gis i form av forelesninger, seminarer og tekstverksted. Tekstverkstedet utgjør kjernen i undervisningen. Det blir gitt sjangerrelevante skriveoppgaver mellom samlingene. I tekstverkstedene blir nyskrevne tekster lest kritisk av medstudenter, lærere og gjesteforelesere. Til arbeidet i tekstverkstedene inviteres etablerte skandinaviske forfattere.
Arbeidskrav som må være oppfylt før studenten kan avlegge eksamen:
- Innlevering av nyskrevet/bearbeidet tekst til minimum 6 tekstverksteder
- Deltakelse i minst 80% av undervisningen
Eksamen består av:
- Innlevering av 20 - 30 sider bearbeidet litterær tekst.
Eksamen vurderes med Bestått/Ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved kontinuasjonseksamen skal kandidaten levere en bearbeidet versjon av den teksten/de tekstene som ikke ble bestått ved ordinær eksamen.
Norsk