høst
2025
BYG-3600 Bygningsmateriallære - 5 stp
Opptakskrav
Integrert bygningsteknologi:
Bachelorgrad eller tilsvarende i ingeniørfag innen bygg/anlegg, husbyggingsteknikk, konstruksjonsteknikk eller VVS-/energiteknikk Søkere med andre fagkombinasjoner (energi og miljø, brann, etc.) vurderes særskilt.I tillegg er det krav om grunnleggende kunnskaper på minst 25 studiepoeng innen matematikk (tilsv. Matematikk1, 2 og 3), minst 5 studiepoeng i statistikk/sannsynlighetsregning og minst 7,5 studiepoeng fysikk i hht. rammeplanen for Bachelor i ingeniørfag.
Vann og avløpsteknologi:
Bachelorgrad eller tilsvarende i ingeniørfag i byggfag, vann- og avløpsteknikk, miljøteknikk, VVS-teknikk eller energiteknologi. Søkere med andre fagkombinasjoner (vannfag, sanitær- og miljøvitenskap, hydrologi / hydraulikk, etc.) vurderes separat.I tillegg er det krav om grunnleggende kunnskaper på minst 25 studiepoeng innen matematikk (tilsv. Matematikk1, 2 og 3), minst 5 studiepoeng i statistikk/sannsynlighetsregning og minst 7,5 studiepoeng fysikk i hht. rammeplanen for Bachelor i ingeniørfag.
Søknadskode: 9371
Innhold
I) studie: Bygningsmaterialer (Betong, Tre, Stål)- Selvstudie
- Allmenn oversikt
- Materialers strukturelle oppbygging
- Porøsitet og densitet
- Holdbarhet
- Mekaniske egenskaper
II) Bygninsmateriale Termisk-Fukt-Vann transport
- Termisk egenskaper, varmefordeling i bygningsmaterialer
- Fukt /vann-transport i bygningsmaterialer
- Matematisk og fysisk modellerings av effekt av varme/fukt på bygningsmaterialer egenskaper for eks. holdbarhet og mekaniske egenskaper.
- Numeriske løsninger og anvendelser i praktiske problemer.
Hva lærer du
Etter endt kurs skal kandidaten ha kunnskap om typiske bygningsmaterialer (innenfor bygg og anlegg) med vekt på termiske- og mekaniske egenskaper og nedbryting (holdbarhet): betong, tre og stål
Kunnskaper og forståelse:
- ha forståelse for de viktigste bygningsmaterialers strukturer, oppbyggning og porøsitet
- ha forståelse om holdbarhet (nedbryting mekaniske) av bygningsmaterialer
- ha forståelse om de viktige transport-mekanismene i porøse materialer, for eks. kapillær absorpsjon, diffusjon
- ha forståelse om fysikk og matematiske modeller for varme- og fukt-transport i porøse materialer, kvadratrot modell, diffusjon modell
- ha forståelse om bygningsmaterialers egenskaper og endring under brann (veldig høy- temperaturen)
Ferdigheter:
- kunne analysere og ha forståelse av bygningsmaterialer mekaniske egenskaper
- kunne analysere forskjellige varme og fukt-/vannmekanismer (kapillærtransport, diffusjons), i forskjellige porer (gel- kapillar, luft porer) i bygningsmaterialer
- kunne anvender fysikk-/matematikkmodell, som kvadratrotmodell og diffusjon modell, til å forutse varme- og fukt/vann-transport i bygningsmaterialer i praksis
- kunne anvende kunnskap om mange forskjellige viktige tema i bygningsmaterialteknologi for eks. energi, klorid-, fukt- skadene, holdbarhet osv.
- kunne avgrense et transport fenomen og gjennomføre et FOU-arbeid
Kompetanse:
-evne til å stille kritisk spørsmålet om fremgangsmåten til å bygge opp modell og løsningsmetoder av problem som tilknytte fagområdet
- kunne arbeid selvstendig med problem i fagområdet
- kunne formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske transportmekanismer
- kunne bidra til utvikling og innovasjon relater til bygningsmaterial-teknologi
- kunne beregne og anvende analyseresultater til praktisk arbeid tilknyttet fagområdet
Timeplan
Eksamen
| Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
|---|---|---|---|
| Skriftlig skoleeksamen | 10.12.2025 09:00 |
3 Timer | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
| Gruppeoppgave | Godkjent – ikke godkjent | ||
| Individuell oppgave | Godkjent – ikke godkjent | ||
More info about the coursework requirements
Obligatorisk 1: Gruppeoppgave med 2-4 studenter. Oppgaven består i labarbeid og rapportskriving. Det er obligatorisk oppmøte på 2 undervisningsdager, onsdag og torsdag i første undervisningsuke i faget.
Obligatorisk 2: Individuell oppgave, rapport. Gjennomføres i andre undervisningsuke i faget.
Det gis ikke nytt forsøk på å få godkjent obligatoriske arbeidskrav.