vår 2026
VID-6110 Kunst og håndverk for lærere 1-7 eller 5-10 - Håndverksferdigheter og kunst- og designprosesser - 15 stp

Emnetype

Emnet brukes i videreutdanningav lærere, og kan ikke tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Søknadsfristen er 1. mars hos Utdanningsdirektoratet (for stipend- og vikarordning). Søknad må også registreres på EVU-web ved UiT. Frist 15. april.

Emnet tilbys med forbehold om tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.

Materialer og redskapsutgifter må påberegnes og dekkes av deltaker eller skoleeier.


Innhold

Innholdet i emnet knyttes nært opp til kjerneelementene håndverksferdigheter og kunst- og designprosesser i grunnskolens læreplan for kunst og håndverk (LK20).

Kjerneelementene vil være utgangspunkt både for arbeid med læreplanens tverrfaglige temaer, de grunnleggende ferdighetene, fagteori, fagdidaktikk og for de praktiske oppgavene.

Hovedvekten i studiet er studentenes eget skapende og utforskende arbeid knyttet til ulike temaer, teknikker, materialer, redskaper og visuelle virkemidler. Egne erfaringer og ferdigheter er en absolutt forutsetning for å kunne tilrettelegge og tilpasse undervisning på ulike nivå i grunnskolen

De praktiske oppgavene vil i hovedsak forutsette arbeid i verksteder for tre og eller metall samt et av de plastiske materialene.

Fagdidaktikk og teori knyttet til grunnskolens læreplan, innhold og arbeidsmåter inngår i studiet.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har kunnskaper om

  • læreplanens intensjoner og innholdet i emnet med særlig vekt på kjerneelementene håndverksferdigheter samt kunst og designprosesser i kunst og håndverk på 1.-7 eller 5.-10. trinn
  • ulike materialer, teknikker og redskaper innenfor materialene tre, metall eller et plastisk materiale som er relevante for elever på 1.-7. eller 5.-10. trinn i grunnskolen
  • fagets historiske utvikling og fagets innhold og plass i dagens skole
  • de tverrfaglige temaene i læreplanen
  • kreativitet, designprosesser og andre sentrale arbeidsmåter og læringsprosesser i faget
  • grunnleggende kunnskap om sentrale teorier knyttet til barns tredimensjonale formspråk

Ferdigheter

Studenten kan:

  • bruke tegning som verktøy i skissearbeid, ideutvikling og arbeidstegninger i en designprosess
  • benytte aktuelle materialer, redskaper og håndverksteknikker på en hensiktsmessig og kreativ måte som viser forståelse for enkle formalestetiske prinsipper, funksjon samt ut fra et forbruks- og miljøperspektiv
  • organisere, holde orden og vedlikeholde aktuelle maskiner samt grunnleggende verktøy og utstyr for harde og plastiske materialer.
  • gjennomføre aktuelle sikkerhetsrutiner

Kompetanse

Studenten kan:

  • utrykke egne tanker og ideer gjennom utøvende praktisk skapende arbeid innenfor harde og plastiske materialer
  • beskrive måloppnåelse i kunst og håndverk for 1.-7. trinn eller 5.-10. trinn, og gi læringsfremmede tilbakemeldinger
  • presentere egne kreative prosesser og produkter i Kunst og håndverk
  • redegjøre for hvordan Kunst og håndverk kan utnyttes i tverrfaglige temaer som til å fremme gjenbruk, omtanke for miljøet og bærekraftig utvikling
  • ivareta HMS i Kunst og håndverk

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

I undervisningen benyttes det ulike og varierte undervisnings og arbeidsformer som vil omfatte:

  • Forelesninger
  • Praktiske demonstrasjoner
  • Praktisk, individuelt, skapende arbeid i ulike materialer/teknikker
  • Dokumentasjoner av prosess fra idé til ferdig produkt
  • Studie av pensumlitteratur og videoer
  • Besvarelse og framlegg av arbeidskrav

I kunst og håndverk har individuelt skapende arbeid i ulike teknikker og materialer en stor plass. Utvikling av praktiske ferdigheter og estetisk bevissthet er avhengig av å gjøre egne erfaringer.

Studiet forutsetter en stor grad av selvstendig praktisk arbeid med tilgang til ulike relevante maskiner, verktøy og utstyr innenfor harde og plastiske materialer som tre, metall eller leire mellom samlingene.

Opplegget vil bli tilpasset studentenes behov og hvilket trinn de arbeider på i skolen. Ved oppstart vil det være mulig å velge tilholdssted 1.- 7 eller 5.- 10. Både pensum, tema og undervisnings- og praksisoppgaver vil bli knyttet til dette aktuelle valget.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Praktisk eksamen 07.05.2026–08.05.2026 15 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Verkstedorganisering Godkjent – ikke godkjent
Deltakelse på verktøy- og maskinopplæring Godkjent – ikke godkjent
Deltakelse på oppgaveintroduksjoner/materialtekniske innføringer Godkjent – ikke godkjent
Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Et fagteoretisk/fagdidaktisk muntlig/visuelt framlegg Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

80% deltakelse på 3 fysiske samlinger a 3 dager + 1 nettmøte.

More info about the practical exam

Individuell praktisk eksamen, som tar utgangspunkt i kandidatens avsluttende utstilling av egne arbeider produsert i løpet av studiet med logg, portefølje og fagdidaktisk refleksjon. Ved praktisk eksamen bes studenten om muntlig, praktisk og teoretisk redegjørelse knyttet til sine fremlagte arbeider.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Ekstra informasjon
  • Samlinger våren 2026:

    Uke 3 (onsdag-fredag)
    Uke 8 (onsdag-fredag)
    Uke 11 nettmøte
    Uke 15 (onsdag-fredag)
    Uke 19 eksamen (torsdag og fredag)

  • Earlier years and semesters for this topic