vår 2025
REI-1107 Turistopplevelsen - 10 stp

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Innhold

Ett av reiselivets viktige fundament er at folk reiser for fornøyelsens skyld. Forståelse av turisten og deres mangefasetterte opplevelser, erfaringer, motiver og bakgrunner er derfor viktig for å kunne tilrettelegge for et bærekraftig reiseliv etter pandemien. En slik forståelse må også ta inn over seg at turister reiser til og samhandler med steder og lokalsamfunn, og at turister er preget av forestillinger om de omgivelsene de reiser til og hva disse vil kunne realisere av personlige og mellommenneskelige forventninger. Emnet vil fokusere på sentrale samfunnsvitenskapelig teorier som hjelper oss å forstå slike prosesser og relasjoner. Hvorfor søker turister autentiske opplevelser? Hvordan bruker turister ferier i sine identitetsprosjekter? Hvorfor velger turister «sine» ferier? Hvorfor oppleves noen steder og omgivelser godt, mens andre gir ubehag? Hvorfor og hvordan tar/tar ikke turister ansvar for sine valg før, under og etter en ferie? Hvorfor er det å reise for fornøyelsens skyld så viktig for folk? Utforsking av slike og andre spørsmål vil danne grunnlaget for dette emnet.

Hva lærer du

Kunnskap

Kandidaten:

  • Har bred kunnskap om sentrale samfunnsvitenskapelige teorier som er relevante for å forstå turistopplevelsen og turisters samskaping med steder og lokalsamfunn.
  • Kjenner til ulike sosiale prosesser som er i spill før, under og etter en ferie.
  • Har kunnskap om hvordan turistopplevelsen er forbundet med klimaendringer.
  • Kjenner til hvordan turistopplevelsen kan bidra til, men også kan være en motpol til et bærekraftig reiseliv.

Ferdigheter

Kandidaten:

  • Kan anvende samfunnsvitenskapelige perspektiver for å analysere og fortolke turisters oppførsel og valg.
  • Kan reflektere over ulike aspekter ved turistopplevelsen, slik som autentisitet, turistrollen, samskaping og makt.
  • Kan diskutere turistenes samhandlinger med omgivelsene og lokalsamfunnene de besøker.
  • Kan kritisk reflektere over turistenes bærekraftsansvar sett i lys av klimaendringene.

Kompetanse

Kandidaten:

  • Kan bidra til utviklingen av et bærekraftig reiseliv som tar hensyn til både turistene og de stedene de besøker.
  • Kan formidle innsikt og anbefalinger til ulike interessenter i reiselivsnæringen, som reiselivsbedrifter og lokalforvaltningen.
  • Kan reflektere over og adressere etiske spørsmål knyttet til turistopplevelsen.
  • Kan fremme praksiser som respekterer både turistenes og lokalsamfunnenes interesser og velvære.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Det vil være to undervisningssamlinger med varighet av to fulle dager (28 timer: fordelt på forelesninger, gjesteforelesninger, gruppearbeid og flipped class room). Mellom samlingene vil det være digital veiledning på mappeinnleveringer (0,5 time x 2 per hver student).

Det forventes aktiv deltakelse i aktiviteter som inngår i undervisningen, samt at studenten jobber selvstendig med mappen.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Mappevurdering 23.05.2025 14:00 (Innlevering) 6/10 A–E, stryk F
Muntlig eksamen 4/10 40 Minutter A–E, stryk F
UiTs samleside om eksamen

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic