vår
2025
FLY-2780 Bacheloroppgave, droneteknologi - 20 stp
Innhold
Bacheloroppgaven skal være forankret i reelle ingeniørfaglige problemstillinger fra samfunns- og næringsliv eller forsknings- og utviklingsarbeid. Det er utarbeidet en rettledning som beskriver hvordan prosjektet skal gjennomføres og stiller krav til prosjektrapporten. Prosjektene skal ha en forankring i studiets fagområde, være teknologisk orientert, forskningsbasert og skal omfatte bærekraft.Hva lærer du
Kunnskaper:
• Kjenner til relevante metoder og fremgangsmåter innenfor ingeniørarbeid, forskning og utvikling.
• Kan oppdatere sin kunnskap innen studieprogrammet, både gjennom informasjonsinnhenting og kontakt med fagmiljøer.
Ferdigheter:
• Kan planlegge, gjennomføre og presentere muntlig og skriftlig et større selvstendig arbeid innen studieprogrammet.
• Kan anvende relevante metodeverktøy.
Kompetanse:
• Behersker ingeniørprofesjonen. Kan sammenstille ervervede kunnskaper og tilegne seg ny kunnskap som grunnlag for problemløsning.
• Har innsikt i miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av produkter og løsninger innen prosessteknologi, og kan sette disse i et etisk perspektiv og et livsløpsperspektiv.
• Kan reflektere over egen faglig utøvelse, også i team og i en tverrfaglig sammenheng, og kan tilpasse denne til den aktuelle arbeidssituasjonen.
Undervisning
Bacheloroppgaven er et tverrfaglig og problembasert prosjektfag hvor studentene samarbeider om å løse en oppgave eller et problem som er relevant for ingeniører i prosessteknologi. Studentene arbeider i grupper på 2 eller 3 studenter, og hver gruppe får tildelt en veileder. Det må søkes særskilt om individuelle bacheloroppgaver. Studentene skal arbeide med virkelige problemer fra industri eller samfunnsliv, og studentene oppfordres til å samarbeide med en industribedrift eller annen ekstern virksomhet som kan være studentenes oppdragsgiver. Studentgruppene arbeider selvstendig med sin bacheloroppgave og organiserer og fordeler selv sitt arbeid innad i prosjektgruppen. Studentene får ansvar for å velge tema, samarbeidsbedrift og problemstilling for sin bacheloroppgave, i samråd med sin veileder.
Bacheloroppgaven er metode- og prosessorientert, og emnet har følgende milepæler for studentene: initieringsdokument, forprosjektdokument, utkast til prosjektrapport, prosjektpresentasjon, endelig prosjektrapport og refleksjonsnotat. Fremgangsmåter og resultatene fra prosjektgruppens arbeid, dokumenteres med den endelige prosjektrapporten og gjennom muntlige presentasjoner av bacheloroppgaven.
Emnet inneholder forelesninger og et arrangement hvor studentene presenterer sine oppgaver.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Vekting: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/2 | 40 Minutter | A–E, stryk F | |
Oppgave | 16.05.2025 14:00 (Innlevering) | 1/2 | A–E, stryk F |
More info about the assignment
Bacheloroppgaven utføres gruppevis med 2 eller 3 studenter per gruppe. Bachelorgruppene leverer en prosjektrapport og gir en muntlig presentasjon av sitt arbeid. Rammer for prosjektrapport og muntlig presentasjon er gitt i egen rettledning for bacheloroppgaven. Prosjektrapport, muntlig presentasjon og eventuelle produkter vurderes samlet. Det gis anledning til å gi individuelle karakterer for gruppemedlemmene, med grunnlag i den muntlige presentasjonen.
Det må søkes særskilt om individuelle bacheloroppgaver.