høst 2024
PFF-2026 Matematikkdidaktikk - 5 stp

Emnetype

Emnet er forbehold studenter på lektorutdanning 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PFF-2000 Profesjonsfag år 3 i lektorutdanning for trinn 8-13 5 stp

Innhold

Matematikkens historie, matematikkens rolle i samfunnet, matematikk knyttet til samisk tradisjonskunnskap, matematikk som menneskelig aktivitet, vurdering i matematikk, hva er matematikk, matematikk i tverrfaglige prosjekter, læreplanen i matematikk- herunder også samisk læreplan og samisk læringsplakat, grunnleggende ferdigheter i matematikk i relasjon til hypotetisering, matematisk argumentasjon og generalisering, hvordan begreper og arbeidsmåter har endret seg gjennom historien, internasjonale undersøkelser i matematikk.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om rammeverk for elevers matematiske kompetanse og læreres undervisningskunnskap i matematikk.
  • har kunnskap om matematikkens plass i skolen og samfunnet.
  • har kunnskap om elev- og lærerstyrte undervisnings- og arbeidsmetoder og læremidler i matematikk på 8.-13. trinn. Spesielt skal studenten ha kunnskap om både utforskende og direkte undervisning.
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og hvordan matematikkundervisning kan tilrettelegges for elever på ulike studieprogram.
  • har kunnskap om vanlige misoppfatninger i matematikk.
  • har kunnskap om elevers motivasjon for matematikk.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre både lærerstyrt og elevstyrt matematikkundervisning.
  • kan beskrive en elevs matematikkompetanse i kraft av rammeverk for kompetanse.
  • kan identifisere og beskrive ulike former for undervisningskunnskap i matematikk.
  • kan lede og motivere elever i det matematikkfaglige arbeidet.
  • kan gjenkjenne ulike matematiske misoppfatninger.
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning med utgangspunkt i læreplanen og kompetansemåla i læreplanen.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan skape en god sammenheng mellom overordnede prinsipper for opplæringen og fagets læreplaner
  • kan reflektere over og utvikle egen faglig praksis

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk eller et annet skandinavisk språk. Undervisning på engelsk kan forekomme.

Undervisning

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-2001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 3. år.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 20 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstrekkelig oppmøte Godkjent – ikke godkjent
Muntlig fremlegg av undervisingsopplegg Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

  • Minimum 80 % oppmøte på undervisning i emnet.
  • Muntlig framlegg av undervisningsopplegg, med påfølgende diskusjon.

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic