høst
2024
PFF-2026 Matematikkdidaktikk - 5 stp
Innhold
Matematikkens historie, matematikkens rolle i samfunnet, matematikk knyttet til samisk tradisjonskunnskap, matematikk som menneskelig aktivitet, vurdering i matematikk, hva er matematikk, matematikk i tverrfaglige prosjekter, læreplanen i matematikk- herunder også samisk læreplan og samisk læringsplakat, grunnleggende ferdigheter i matematikk i relasjon til hypotetisering, matematisk argumentasjon og generalisering, hvordan begreper og arbeidsmåter har endret seg gjennom historien, internasjonale undersøkelser i matematikk.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om rammeverk for elevers matematiske kompetanse og læreres undervisningskunnskap i matematikk.
- har kunnskap om matematikkens plass i skolen og samfunnet.
- har kunnskap om elev- og lærerstyrte undervisnings- og arbeidsmetoder og læremidler i matematikk på 8.-13. trinn. Spesielt skal studenten ha kunnskap om både utforskende og direkte undervisning.
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og hvordan matematikkundervisning kan tilrettelegges for elever på ulike studieprogram.
- har kunnskap om vanlige misoppfatninger i matematikk.
- har kunnskap om elevers motivasjon for matematikk.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre både lærerstyrt og elevstyrt matematikkundervisning.
- kan beskrive en elevs matematikkompetanse i kraft av rammeverk for kompetanse.
- kan identifisere og beskrive ulike former for undervisningskunnskap i matematikk.
- kan lede og motivere elever i det matematikkfaglige arbeidet.
- kan gjenkjenne ulike matematiske misoppfatninger.
- kan planlegge og gjennomføre undervisning med utgangspunkt i læreplanen og kompetansemåla i læreplanen.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan skape en god sammenheng mellom overordnede prinsipper for opplæringen og fagets læreplaner
- kan reflektere over og utvikle egen faglig praksis
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-2001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 3. år.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 20 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Tilstrekkelig oppmøte | Godkjent – ikke godkjent | |
Muntlig fremlegg av undervisingsopplegg | Godkjent – ikke godkjent |