høst 2024
PFF-2020 Ledelse av læringsprosesser - 10 stp

Emnetype

Emnet er det andre av tre obligatoriske pedagogikkemner i profesjonsdelen av lektorutdanningen ved UiT. Emnet kan ikke tas som enkeltemne

Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PFF-2000 Profesjonsfag år 3 i lektorutdanning for trinn 8-13 10 stp

Innhold

Fokus i dette emnet er ledelse av læringsprosesser. Studenten skal forstå sammenheng mellom profesjonsutøvelse, forskningsbasert skolepraksis, tverrfaglig samarbeid, innhold og begrunnelsen for styringsdokumenter som regulerer skolens virksomhet og utvikling av demokratisk skole.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte: 

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • perspektiver på ledelse av læringsprosesser
  • kjønn- og mangfoldskompetanse
  • utdanningspolitiske føringer, ideologier og praksiser i utvikling av demokratiske skole
  • forskningsbasert profesjonsutvikling og forskningsmetoder
  • kritisk kildebruk

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og planlegge læringsforløp i samsvar med læreplanen og forskriftene
  • kritisk reflektere over og analysere egen og andres praksis i møte med elevenes forutsetninger, interesser og behov med referanse til teori og praksis
  • kritisk diskutere pedagogiske problemstillinger
  • designe en undervisningsfilm og reflektere over pedagogiske implikasjoner
  • diskutere utdanningspolitiske føringer i utvikling av et demokratisk samfunn
  • grunnleggende forskningsmetoder

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter varierte og studentaktive arbeidsmetoder og består av forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper og praktiske øvelser.

På filmseminar studentene i grupper produserer en kort film, begrunner for hvordan den kan brukes i undervisningen og gir respons og vurdering av medstudentenes film.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 6 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Deltakelse på undervisning Godkjent – ikke godkjent
Filmseminar, analyse av film og respons Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

  • Deltakelse på 80% av undervisningen
  • Presentasjon og analyse av case fra en undervisningssekvens
  • Respons på medstudenters arbeid

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic