høst
2024
PED-3057 Kunnskap, menneskesyn og læring - 10 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om hovedtrekk i pedagogikkens idéhistorie
- har god innsikt i sammenhengen mellom menneskesyn og syn på undervisning og læring
- har inngående forståelse av den pedagogiske tenkningens plass i samfunnet
- kan lese originaltekster i pedagogisk teori i lys av deres samtid og vurdere deres betydning for ettertiden
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende forskjellige tilnærminger på gitte pedagogiske problemstillinger, samt deres idéhistoriske premisser
- skrive tekster og holde framlegg med utgangspunkt i historiske og samtidige teoretiske pedagogiske perspektiver, og forholde seg selvstendig til disse
- spore relevant original- og sekundærlitteratur og drøfte en problemstilling i lys av litteraturen, samt forholde seg kritisk til den
Generell kompetanse
- kan formulere en presis pedagogisk problemstilling og begrunne den
- kan reflektere over sammenhenger mellom kunnskap, menneskesyn og læring, og vurdere hvordan ulike empiriske forhold innvirker i slike sammenhenger
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Oppgave | 15.11.2024 14:00 (Innlevering) | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Muntlig presentasjon | Godkjent – ikke godkjent | |
Innlevering av oppgaveutkast | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the coursework requirements
- Godkjent muntlig 20 minutters fremlegg over oppgitt tema utarbeidet av faglærer. Respons fra medstudenter og underviser.
- Innlevering av minimum 50 % ferdigstilt utkast til en oppgave (ca. 3500 ord/10 sider) med selvvalgt problemstilling. Studentene får strukturert tilbakemelding fra underviser på oppgaven. Endelig versjon av oppgaven leveres inn som eksamen ved fastsatt dato.