vår
2024
PFF-3026 Matematikkdidaktikk a - 10 stp
Emnetype
Emnet kan ikke tas som enkeltemne, men er obligatorisk for studenter på lektorutdanning for trinn 8-13 som har matematikk som fag 1 eller 2.
For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.
Innhold
Forholdet mellom skolematematikk og matematikk som vitenskapsfag, ulike læringsteoretiske perspektiver, matematikk i yrkesfagene, matematikkens historie, matematikkens rolle i samfunnet, matematikk knyttet til samisk tradisjonskunnskap, vurdering i matematikk, utfordringer ved vurdering på grunn av at faget er sammensatt og består av både tankeprosesser og rene ferdigheter, hva er matematikk, matematikk i tverrfaglige prosjekter.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- hvordan matematiske begreper og praksiser utrykkes og anvendes forskjellig i ulike tidsperioder og kulturer, herunder også i ulike yrker.
- hvordan samisk kultur og språk kan være en ressurs i matematikkudervisingen.
- hvordan ulike aspekter ved det å kunne matematikk kan gjøres til gjenstand for vurdering, både formativt og summativt.
- hvordan resonnering, abstrahering og generalisering sammen bidrar til å skape matematikk, og er en sentral del av matematikkfaget.
- læringsteorier som legger vekt på ferdigheter, begrepsforståelse og problemløsing i matematikk.
- forholdet mellom skolematematikk og matematikk som vitenskapsdisiplin.
- det teoretiske grunnlaget for utforskende arbeidsformer i matematikk, og forholdet mellom undervisning og læring i matematikk.
- matematikkdidaktikk som forskningsfelt.
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere oppgaver i matematikk ved bruk av matematikkdidaktisk teori og med hensyn på ulike aspekter ved matematikk.
- vurdere sterke og svake sider ved forskjellige former for vurdering i matematikk, herunder både lokale og nasjonale tester.
- gjøre rede for hvordan lærer kan legge til rette for at matematikkfaget oppleves som relevant og interessant for elever med ulik bakgrunn og på forskjellige studieretninger.
- designe, implementere og analysere undervisningsopplegg i matematikk ved bruk av ulik matematikkdidaktisk teori.
- analysere læreplaner i matematikk og utvikle lokale læreplaner, spesielt med bakgrunn i læreplanens samiske læringsplakat.
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 40 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Semesteroppgave | 27.05.2024 14:00 (Innlevering) | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Obligatorisk deltakelse undervisning | Godkjent – ikke godkjent | |
Presentasjon av gitte deler av pensum for medstudenter | Godkjent – ikke godkjent | |
Muntlig respons på medstudenters presentasjoner | Godkjent – ikke godkjent | |
Bestått praksis | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the coursework requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist før man kan fremstille seg til eksamen:
- obligatorisk deltakelse i 80% av undervisningen i emnet
- presentasjon av gitte deler av pensum for medstudenter
- muntlig respons på medstudenters presentasjoner
- bestått praksis 4. studieåret