vår
2021
VID-6134 Grunnleggende ferdigheter med yrkesfaglig fokus, del 2 - 15 stp
Innhold
Studiet bygger videre på Grunnleggende ferdigheter med yrkesfaglig fokus, del 1, og har et overordnet fokus på elevens utvikling for å mestre et omskiftelig yrkes- og samfunnsliv. Det faglige innholdet skal legge til rette for at studentene utvikler kompetanser som setter de i stand til å integrere grunnleggende ferdigheter i sine faglige lærerpraksiser i læringsrommet. Videre settes søkelyset på hvordan yrkesfaglærere kan kombinere fagmessig innhold og aktiviteter med sosiale- og samfunnsmessige perspektiver i ledelsen av elevers læringsprosesser. Læreplanverket etter fagfornyelsen vil ha en sentral plass i studiet, der sentrale temaer er grunnleggende ferdigheter og/som:
- elevens utvikling innen kreativ tenkning og utforskertrang
- praktisk og teknisk anvendelse av digitale verktøy, digital dømmekraft og kritisk tenkning i en digital verden
- tilpasset opplæring, vurdering og læringsstrategier
- kjerneelementene i yrkesfagene
- grunnlag for å forstå sammenhenger mellom fag, gjennom tverrfaglige læringsprosesser, helhetstenkning, yrkesretting og relevans
- integrert del i elevens utvikling av dybdelæring, refleksjonsevne og kritisk tenkning
- grunnlag for lærerens operasjonalisering av rammeverk, intensjonsdokumenter og læreplaner
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- Identifisere intensjoner og betydninger de grunnleggende ferdighetene tillegges i læreplanverket (fagfornyelsen)
- Ha kunnskap om digitale verktøy og ressurser, samt digital dømmekraft og kritisk tenkning i en digital verden.
- Identifisere implikasjoner de grunnleggende ferdighetene har for elevens utvikling innen demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring.
- Som kobler grunnleggende ferdigheter til elevenes helhetlige opplæringsløp.
Ferdigheter:
Studenten skal kunne planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg
- Der grunnleggende ferdigheter er en sentral og integrert del av elevenes sosiale og yrkes- og samfunnsmessige utvikling.
- Som integrerer grunnleggende ferdigheter i tilretteleggingen for elevenes dybdelæring og evne til å lære å lære
- Som kombinerer relevante fag i helhetlige og tverrfaglige læringsprosesser der de grunnleggende ferdighetene integreres.
Kompetanse:
Studenten skal kunne integrere grunnleggende ferdigheter i undervisnings- og læringsprosesser og:
- Ta lederskap og initiere læringsaktiviteter og læringsprosesser som ivaretar relevansen i og mellom skolens og arbeidslivets krav.
- Inkludere kolleger og ledere slik at opplæringen planlegges og organiseres slik at elevens helhetlige læring og utvikling ivaretas.
- Operasjonalisere og legitimere opplæringen i henhold til lovverkets og læreplanverkets krav og intensjoner.
Undervisning
2 samlinger av henholdsvis 2 dager og 1,5 dag. Nettstøttet undervisning mellom samlingene.
På samlingene veksles det mellom forelesninger, dialog, arbeid i mindre grupper og plenumspresentasjoner. Undervisningen vil være direkte relatert til studentenes praksiserfaringer, med utgangspunkt i deres egen praksis, og teori.
Pensum skal være på ca. 750 sider.Pensumliste skal foreligge ved emnestart.
Emnet evalueres to ganger, gjennom underveisevaluering og sluttevaluering.Underveisevaluering gjennomføres muntlig sammen med faglærer.Sluttevalueringen foretas vanligvis skriftlig.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Det kreves deltakelse på minst 80% av samlingene for å kunne gå opp til eksamen.
- Presentasjon til kolleger og ledelse ved skolen der studenten er ansatt.
Eksamen:
- Én innlevering bestående av et faglig essay (2000-3000 ord) og en multimodal tekst (digital poster) basert på praksiserfaringer og presentasjonen ved skolen som studentene arbeider ved.
Eksamen blir bedømt med bestått/ikke bestått.
Ved karakteren F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i det påfølgende semesteret.