vår 2026
VPL-1313 Velferdsendring i praksis (praksis 3) - 20 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på Bachelor i vernepleie og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

HEL-0745 Samhandling, etikk og grunnleggende akademiske ferdigheter i helse – og sosialfag, VPL-1302 Introduksjon til vernepleieryrket, menneskets psykologi, utvikling og læring, VPL-1304 Legemiddelregning, farmakologi og førstehjelp, VPL-1305 Vitenskap og samfunn, VPL-1306 Kommunikasjon og samhandling, VPL-1307 Kommunikasjon og relasjoner i praksis (praksis 1), VPL-1308 Miljøterapi, habilitering og rehabilitering, VPL-1309 Helse og omsorg, VPL-1310 Rehabilitering, habilitering, helsearbeid og miljøterapi i praksis (praksis 2)

Innhold

Sentrale temaer i emnet er:

  • Inkludering, likestilling og deltakelse.
  • Etikk.
  • Velferdsendring.
  • Veiledning.
  • Relasjonsbygging og kommunikasjon.
  • Innovasjon.

Hva lærer du

Kunnskap

  • Kan beskrive praksisstedets funksjon og plassering innen velferdstjenestene, og redegjøre for lovgrunnlag og regler for praksisplassens tjenesteutøvelse.

Ferdigheter

  • Kan anvende faglig kunnskap for å iverksette nødvendige tiltak, og/eller behandling ved sosiale problemer eller henvise videre ved behov.
  • Kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltakelse i alle deler av samfunnslivet og i et livsløpsperspektiv.
  • Kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne.
  • Kan anvende ulike former for relasjonsbygging og kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker, pårørende og andre aktuelle samarbeidspartnere.
  • Kan anvende og vurdere anerkjente metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere tjenestemottakerens mål og behov som grunnlag for tiltak.
  • Kan anvende individuelle planer i samarbeid med brukere for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester.

Generell kompetanse

  • Kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere.
  • Kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser.
  • Kan redegjøre for sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og anvende dette i sin tjenesteutøvelse overfor enkeltpersoner og grupper i samfunnet, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering.
  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til utvikling av faglig forsvarlig praksis og forebygging av tvang.
  • Kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører.
  • Kan møte andre mennesker med empati og respekt ut fra et perspektiv om likeverd, demokrati og deltakelse uavhengig av funksjonsevne, alder, kjønn, etnisitet, kultur, livssyn og seksuell orientering.
  • Kan redegjøre for relevante faglige og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse, og identifisere, reflektere over og håndtere disse gjennom anvendelse av faglig skjønn.

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisning og eksamener vil hovedsakelig foregå på norsk, men noe av undervisningen vil kunne foregå på engelsk.

Undervisning

Til sammen en ukes for- og etterarbeid med forelesninger og gruppearbeid, samt sammenhengende praksis over 12 uker.

Forventet arbeidsomfang er på ca. 520 timer inkludert selvstudium.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Karakterskala:
Praksisvurdering Bestått – Ikke bestått

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Individuelt skriftlig arbeid Godkjent – ikke godkjent
Obligatorisk veiledningsmøter Godkjent – ikke godkjent
Godkjent midtvurdering Godkjent – ikke godkjent
Godkjent sluttvurdering Godkjent – ikke godkjent
Individuelt refleksjonsnotat Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før kandidaten kan få karakter i emnet.

Dersom en student får ikke bestått på emnet og må ta sitt andre forsøk, må alle arbeidskrav tas pånytt.


Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic