vår 2025
PFF-3022 Naturfagdidaktikk 2A - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbehold studenter på lektorutdanning i realfag for trinn 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.

For å ta emnet må studentene ha oppfylt følgende progresjonskrav i fagplanen for lektorutdanningen 8-13: For å starte på profesjonsfag og praksis i år 4 (8. semester), må studentene ha bestått profesjonsfag og praksis år 3, ha minimum 50 studiepoeng i hvert av de to fagene sine, bestått fordypningsoppgaven og ha oppnådd minimum 190 studiepoeng totalt i forhold til fagplanen.


Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-2001 Praksis år 3 i Lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-2020 Ledelse av læringsprosesser, PFF-2022 Naturfagdidaktikk 1A

Innhold

Undervisningen skal gi en teoretisk innsikt i de sentrale tematikkene som beskrevet under kunnskaper og gi noen praktiske ferdigheter knyttet til undervisning og vurdering i naturfaget på ungdomsskolen og naturfagene på videregående skole.

Alle hovedtemaene blir gjennomgått i Naturfag 2A. I Naturfag 2B utdypes teamene med eksempler fra programfagene biologi og kjemi.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • naturfagets praksiser og tenkemåter
  • hvordan utforskende undervisning kan bidra til læring
  • ulike vurderingsformer i naturfag og hvordan formativ vurdering benyttes for å øke læringen i faget
  • bruk av matematikk, digitale ferdigheter og programmering som et didaktisk element i naturfag
  • didaktiske implikasjoner rundt kontroverser i samfunnet knyttet til naturfaget (socio-scientific issues)
  • hvordan det naturfaglige språket og begrepsutvikling virker inn på elevenes læring i faget
  • tradisjonell bruk av naturressurser, med vekt på nordområdet og samisk kultur
  • HMS-regelverket for praktisk naturfagundervisning i skolen.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • vurdere elevarbeider med vekt på formative vurderinger
  • planlegge og gjennomføre utforskende undervisning
  • bruke digitale hjelpemidler og programmering i en undervisningssammenheng
  • Kunne gjøre risikovurderinger ved praktisk naturfagundervisning.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Det legges opp til et bredt undervisningsrepertoar med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner (individuelt og i grupper), utprøving av ulike arbeidsmåter, undervisningsmetoder og organiseringsformer; laboratoriearbeid, ekskursjoner og annet praktisk arbeid.

Forelesning og seminar: 40 timer

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-3001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 4. år.

Kvalitetssikring av emnet:

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. Programstyret avgjør hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Oppgave 27.05.2025 14:00 (Innlevering) A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Deltakelse undervisning Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig didaktisk refleksjon Godkjent – ikke godkjent
Skriftlig vurdering av medstudenters arbeid Godkjent – ikke godkjent
Muntlig presentasjon av fagstoff Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 80% deltakelse på undervisning
  • Skriftlig didaktisk refleksjon på 600 ord
  • Skriftlig vurdering av medstudenters arbeid
  • Muntlig presentasjon av fagstoff

Re-sit examination

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Earlier years and semesters for this topic