høst
2025
PFF-2021 Samfunnsfagsdidaktikk - 5 stp
Innhold
Emnets innhold
I emnet blir det gitt en innføring i samfunnsfagsdidaktikk som tar sikte på å gjøre studentene kjent med skolefagene samfunnsfag og samfunnskunnskap med hovedvekt på følgende temaer:
- Fagets historie, fagets egenart og legitimitet
- Læreplan og grunnleggende ferdigheter i faget
- Introduksjon på temaet vurdering i faget
- Nøkkelbegrep i faget, også tilknyttet et mangfoldsperspektiv
- Profesjonsfaglig digital kompetanse i samfunnsfaget
- Kunnskapssyn i lærebøker og undervisning
- Læringsstrategier og varierte arbeidsmåter
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Fagets kompleksitet, legitimitet og formål.
- Analysere læreplan
- Sentrale begrep innenfor det fagdidaktiske feltet
- Vurderingsformer og vurderingsprinsipper i faget
- Hva Profesjonsfaglig digital kompetanse i samfunnsfaget går ut på, og hvem de digitale medborgerne i samfunnet er
- Om noen tilgjengelige digitale ressurser i dagens klasserom
- Hvilket kunnskapssyn som dominerer lærebøker og i undervisning
- Noen læringsstrategier og varierte arbeidsmåter i faget
Ferdigheter
Studenten kan:
- Vurdere og drøfte fagets kompleksitet, legitimitet og formål
- Planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning og vurdering i samfunnsfag
- Anvende og drøfte fagdidaktiske nøkkelbegrep
- Være i stand til å utøve Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Kunne benytte noen digitale ressurser, og forstå og drøfte den digitale medborgers rolle i faget og samfunnet
- Er i stand til å bevisst anvende læringsstrategier og varierte arbeidsmåter i faget og drøfte formål med variasjonen
- Kunne vurdere kritisk lærebøker og undervisning og drøfte dets betydning for faget
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-2001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 3. år.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|
Muntlig eksamen | 30 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Digital presentasjon | Godkjent – ikke godkjent | |
Tilbakemelding på medstudents digitale presentasjon | Godkjent – ikke godkjent | |
Oppmøte | Godkjent – ikke godkjent | |
Bestått tredjeårspraksis | Godkjent – ikke godkjent |