vår 2025
PED-3911 Masteroppgave i spesialpedagogikk - 30 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt mastergradsstudenter i spesialpedagogikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

De obligatoriske emnene (PED-3037 og PED-3065) og de spesialpedagogiske valgemnene i masterstudiet skal være påbegynt eller fullført.


Innhold

Mastergradsoppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid som gjennomføres under veiledning. Normalt vil oppgaven tematisk være knyttet til ett eller flere av mastergradsemnene som tilbys.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har inngående kunnskap om:

  • et avgrenset spesialpedagogisk forskingsfelt
  • forskning og forskningsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan:

  • finne fram til relevant litteratur for å belyse forskningsmessige problemstillinger
  • dokumentere eget forskningsarbeid slik at det tilfredsstiller formelle krav til vitenskapelige tekster/publikasjoner
  • begrunne valg av metode, gjennomføre en empirisk undersøkelse og sikre reliabilitet og validitet til undersøkelsen

Kompetanse

Studenten kan:

  • formulere spørsmål og problemstillinger som bidrar til å fremskaffe ny kunnskap innenfor et valgt forskningsfelt
  • administrere et FoU-prosjekt
  • vurdere kvaliteten - styrker og svakheter - ved egen og andres forskning og framstille dette skriftlig

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk. Det kan etter søknad tillates å levere på engelsk, svensk eller dansk.

Undervisning

Det totale undervisningsomfanget er på rundt 20 timer, fordelt med 10 timer hvert semester. Undervisningen foregår som digitale seminarer.

Studentene får oppnevnt egen veileder, basert på søknad (arbeidskrav 1). Veiledningen foregår individuelt eller i grupper. Den enkelte student har ansvar for å ta kontakt med sin tildelte veileder så snart som mulig etter at veileder er oppnevnt.

Veiledningsrammen er satt til 39 timer. Dersom to studenter skriver sammen, er rammen 59 timer.

Undervisningen på masteroppgaveemnet fordeles på høst- og vårsemesteret.

Emnet evalueres muntlig eller skriftlig minimum en gang hvert annet år.


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 1/1 30 Minutter A–E, stryk F
Oppgave 15.05.2025 14:00 (Innlevering) 0/1 A–E, stryk F
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Det er tre arbeidskrav tilknyttet emnet:

  • Begrunnet søknad om veileder:
    Leveres primært semesteret før studenten starter på emnet.
  • Tidsprogresjon og statusmelding knyttet til veiledningsprosessen.
    Utarbeides i samarbeid med veileder.
  • Sammendrag av oppgaven:
    Leveres semesteret oppgaven skal leveres. Omfang ca en side.

More info about the assignment

Eksamen består av innlevering av avhandlingen og en muntlig eksamen i form av en samtale om oppgaven. Den muntlige eksamen brukes til å justere karakteren på masteroppgaven. Det gis ikke mulighet til å gå opp til muntlig eksamen ved karakter F på den skriftlige innleveringen.

Eksamen er avsluttende for masterstudiet i spesialpedagogikk. Kandidaten må derfor ha bestått alle delemner i studiet, tilsvarende minimum 90 studiepoeng, før oppgaven kan vurderes.

Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på to. Omfang på individuell oppgave skal være på ca 18000 ord (ca 45 sider) +/- 10 %. Omfanget på oppgave fra gruppe på to er ca. 26000 ord (65 sider) +/- 10 %. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste telles ikke med.

Dersom to studenter har skrevet felles oppgave, skal studentene legge ved en redegjørelse for forløpet i samarbeidsprosessen og den enkeltes bidrag til oppgaven.

Studentens egen tekst i forbindelse med prosjektskisse i emnet PED-3065 kan gjenbrukes i masteroppgaven.


Re-sit examination

Ved stryk på mastergradsoppgaven kan den fremlegges for ny sensur i bearbeidet eller supplert form til ordinær frist påfølgende semester.
  • Earlier years and semesters for this topic