høst
2024
MUS-2004 Musikk og drama i barnehage - 30 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
- om dramaturgi og musikkens elementer
- om barns dramatiske og musikalske utvikling
- om sentrale drama- og musikkpedagogiske metoder
Ferdigheter:
- kan utrykke seg estetisk ved bruk av kropp og stemme
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere musikk- og dramaaktiviteter for og med barn
- kan arbeide tverrfaglig med drama og musikk i barnehagen
- kan legge til rette for barns musikk- og teateropplevelser
Generell kompetanse:
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til arbeid med musikk og drama i barnehagen
- kan legitimere musikk- og dramafagets plass i barns liv
- kan diskutere barns estetiske læring og utvikling
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene er varierte, med ulike øvelser, veiledning, forelesninger, gruppearbeid og utprøvinger.Deler av undervisningen er oppdelt i fagspesifikke deler, mens noe er tverrfaglig organisert. Det fagdidaktiske perspektivet integreres i alle hovedområder.
Emnet er i stor grad prosessorientert og basert på kollektive arbeidsformer. Det forutsettes aktiv deltakelse i all undervisning, samt selvstudium med litteratur oppgaveløsning mellom samlingene.
Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnets plass i profesjonen. I praksis skal studenten delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger av stillingen som pedagogisk leder.
Eksamen
Vurderingsform: | Vekting: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 4/10 | 10 Minutter | A–E, stryk F |
Praktisk eksamen | 6/10 | 25 Minutter | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
70 % deltakelse i undervisning | Godkjent – ikke godkjent | ||
Planleggeing/gjennomføring av 1 konsert/forestilling | Godkjent – ikke godkjent | ||
3 samlingsstunder | Godkjent – ikke godkjent | ||
Godkjent praksis | Godkjent – ikke godkjent |
More info about the coursework requirements
Arbeidskrav i forbindelse med praksis i barnehage, vurderes og godkjennes av praksislærer. Godkjent praksis innebærer:
- Studenten skal ha lederansvar (i 5 dager) på avdeling/base i løpet av praksisperioden - avtales med praksislærer
- Deltagelse på praksisforberedende møte og planlegging av praksisperioden i samråd med praksislærer
- Ferdigstilling av utviklingsmål og gjennomføring av informasjonsmøte for medarbeidere
- Møte forberedt til avtalt veiledning
- Planlegging og gjennomføring av minimum to musikk- og dramaaktiviteter. Plan og evaluering skriftliggjøres
- 100 % tilstedeværelse i praksis