høst 2025
BED-3119 Markedsanalyse - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt programstudenter og kan ikke tas som masterenkeltemne.

Innhold

Emnet er et anvendt kurs i disiplinen økonomi og markedsføring. Emnet er utformet for å gi studentene tilstrekkelig bakgrunn til å formulere, estimere og tolke teoretisk konsistente forhold mellom forbrukernes etterspørsel og hvordan økonomiske fenomener utvikles over tid ved hjelp av paneldatamodeller. Studenter som tar dette kurset vil kunne gjøre prisanalyser i ulike markeder ved å bruke klassiske etterspørselsmodeller, slik som Rotterdam og Almost Ideal etterspørselsmodell, samt hvordan årsakssammenhenger kan avdekkes ved bruk av paneldata.

Recommended prerequisites

BED-3100 Forretningsanalyse, SOK-3020 Econometrics

Hva lærer du

Kunnskap:

  • Oppnå en omfattende forståelse av paneldata, inkludert dens fordeler og utfordringer ved å fange dynamikk og individuell heterogenitet
  • Forstå mer avansert forbrukeretterspørselsteori inkludert Hicksiansk vs. Marshalliansk etterspørsel, generell markedsteorirestriksjoner og nyttetreet.
  • Forstå hvordan Rotterdam-modellen og Almost Ideal Demand System (AIDS) er utviklet og estimert
  • Forstå hvordan andre faktorer utenom pris og inntekt kan bli inkorporert og estimert både i Rotterdam og AIDS.
  • Bli kjent med kjernelitteraturen og empiriske studier som bruker disse teknikkene i moderne økonomisk forskning

Ferdigheter:

  • Kunne samle inn data fra offisielle datakilder slik som SSB, Eurostat og USDA
  • Kunne estimere to klassiske etterspørselsmodeller ved å bruke tidsseriedata (Rotterdam og AIDS)
  • Kunne analysere og diskutere de estimerte resultatene for hvordan forbrukeretterspørsel påvirkes av priser, inntekt, annonsering mm.
  • Kunne benytte paneldata-teknikker som faste effekter, tilfeldige effekter og differanse-i-differanser for å analysere longitudinale data.
  • Kritisk vurdere og validere forutsetningene og begrensningene knyttet til hver av disse avanserte teknikkene

Kompetanse:

  • Evne å bruke økonometriske verktøy for å analysere anvendt forbrukeretterspørsel
  • Evne å presentere en prosjektrapport i anvendt markedsanalyse ved å kombinere kunnskap og ferdigheter ved å samle inn data, estimere en økonometrisk modell og analysere og diskutere funnene.
  • Formulere, teste og tolke økonomiske hypoteser ved hjelp av analysemetoder, og trekke meningsfulle og robuste konklusjoner

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk og engelsk

Undervisning

Kurset har flere undervisningstilnærminger ved bruk av forelesninger og seminarer. Studentene må delta aktivt i undervisningen og jobbe aktivt sammen i grupper.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Mappevurdering 25.11.2025 14:00 (Innlevering) A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Prosjektpresentasjoner Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

More info about the coursework requirements

Det er et arbeidskrav på emnet (Presentasjoner)

Godkjente arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.


More info about the portfolio

En portefølje av obligatoriske semesteroppgaver.

Re-sit examination

Det arrangeres ikke kontinuasjonseksamen.
  • Earlier years and semesters for this topic