Forvaltning og koordinering av EU-finansierte prosjekter ved hjelp av PM²-metodikken / Management and coordination of EU funded projects with the PM² methodology

Illustrasjons-/bannerbilde for Forvaltning og koordinering av EU-finansierte prosjekter ved hjelp av PM²-metodikken / Management and coordination of EU funded projects with the PM² methodology
eugloh.eu

NORSK:

I juni arrangerer Universitetet i Novi Sad et kurs hvor du kan lære om forvaltning av EU-finansierte prosjekter ved hjelp av PM²-prosjektledelsesmetodikk. På kurset kan du få innblikk i nøkkelaktører, prosesser og utfordringer i EUs finansieringslandskap.

 

ENGLISH:

In June, the University of Novi Sad is hosting a course where you can learn about the management of EU-funded projects using the PM² project management methodology. The course offers insights into key stakeholders, processes, and challenges within the EU funding landscape.

NORSK:

Dato: 11. juni 2025 (09:00) - 13. juni 2025 (17:00)
Vertsuniversitet: Universitetet i Novi Sad (UNS)
Type arrangement / modus: Nettkurs
Målgrupper: Bachelor- og masterstudenter, stipendiater, postdoktorer og forskere
Varighet: Opptil 1 uke
Kursdokumentasjon: Karakterutskrift – 2 ECTS
Språk: Engelsk
Vurdering av søkere: Kvalitativ vurdering
Antall ledige plasser: 40
Deltakelse kvalifiserer til internasjonalt sertifikat: Ja
Kriterier for evaluering av søkere: 100% motivasjon

Søknadsfrist: 29. april 2025 (23:59)

Dette dynamiske tredagers kurset er skreddersydd for de som ønsker å utforske området forvaltning av EU-finansierte prosjekter. Deltakere får en innføring i de grunnleggende konseptene bak PM²-prosjektledelsesmetodikken som utviklet av Europakommisjonen.

Deltakere vil bli veiledet gjennom de sentrale fasene av prosjektledelse innenfor EU-rammeverket, på disse områdene: igangsetting, planlegging, gjennomføring, overvåking, kontroll og avslutning.

Gjennom engasjerende casestudier, simuleringer og interaktive diskusjoner vil deltakere få praktisk erfaring med kommunikasjon med samfunnsaktører, risikovurdering og prosjektstyring, som er avgjørende for suksess i EU-prosjekter.

Kursdesign og innhold:
Kurset strekker seg over tre deler, hver med sine unike pedagogiske komponenter som skal sikre omfattende og interaktiv læring.

Før hver klasseromsøkt får deltakere oppgaver de skal løse på forhold, som varer i 2 timer, utformet for å gi dem en innføring i hva som er viktige spørsmål som skal ta opp. Dette sikrer at de før kurset har en grunnleggende forståelse om viktige emner, og at de er klare til å dykke dypere.

I løpet av tre dagene kurset varer er det totalt 24 timer klasseromsundervisning (8 timer hver dag).

Der presenteres grunnleggende teorier og konsepter som er relevante for emnet som skal belyses.

Underveis blir det engasjerende diskusjoner som fremmer kritisk tenkning, dialog og samarbeid. Deltakerne kan steg for steg blir engasjert i interaktive oppgaver som gir rom for praktisk anvendelse av teorier som blir diskutert.

Med samarbeidsplattformen Miro Board tilrettelegges det for lagbaserte øvelser, Miro Board. Det vil sikre at deltakere ikke bare forstår, men kan anvende sin kunnskap i scenarier fra virkeligheten.


Kursprogram (link)
Kursplan (link)

Innhold og metodikk:
I kurset kan en fordype seg i prosjektledelse skreddersydd for EU-finansierte prosjekter med vekt på PM²-metodikken.

Det skal da ikke bare belyses de grunnleggende prinsippene for prosjektledelse, men prinsippene skal også kontekstualiserer i forhold til EUs finansieringslandskap.

Innholdet i kurset legger til rette for at deltakere kan få innsikt i kompleksiteten ved forvaltning av EU-midler, utfordringene som kan oppstå, og hva som er beste praksis, i henholdt til PM²-metodikken for å møte disse utfordringene.

Emner som skal belyses:

  • Grunnleggende innføring i prosjektledelse i kontekst av EU-finansierte prosjekter.
  • Introduksjon til EUs finansieringslandskap: nøkkelaktører, prosesser og utfordringer.
  • PM²-metodikken: dens opprinnelse, veiledende prinsipper og dens betydning for forvaltning av EU-midler.
  • Styring av EU-finansierte prosjekter: roller, ansvar og beste praksis i PM².
  • Omfattende studie av livssyklusfaser i PM² for EU-prosjekter.
  • Utforsking av PM²-verktøy, teknologier og risikostyring skreddersydd for EU-finansierte prosjekter.
  • Bransjespesifikke tilpasninger av PM²: Hvordan ulike sektorer tar i bruk metodikken i ulike EU-prosjekter.
  •  

Læringsutbytte:

  • Tilegne seg et solid grunnlag for å forstå sentrale konseptene i PM²-metodikken, og spesielt dens relevans for EU-finansierte prosjekter.
  • Forstå det komplekse landskapet EU-finansiering er en del av, inkludert de viktigste interessegruppene, prosesser og utfordringer.
  • Skille mellom ulike prosjektledelsesmetodikker, med vekt på deres anvendelighet for EU-prosjekter.
  • Bli dyktig til å bruke verktøy og teknikker knyttet til PM², skreddersydd for en EU-kontekst.


Et viktig hovedmål er å utvikle ferdigheter til å effektivt forvalte, overvåke og avslutte EU-finansierte prosjekter mens man navigerer i det komplekse landskapet som EU-finansieringsmekanismer utgjør.

Logo

              www.eugloh.eu 

ENGLISH:

Date: 11 Jun 2025 (09:00) - 13 Jun 2025 (17:00)

Host university: University of Novi Sad (UNS)

Type of event / mode: Online course

Target groups: Master students, PhD students, Post-docs, Researchers, Undergraduate students

Contact person: Danijela Ćirić Lalić - danijela.ciric@uns.ac.rs

Duration: Up to 1 week in length

Recognition: Transcript of records – 2 ECTS

Language: English

Recruitment of participants: Qualitative Assessment

Number of open spots: 40

Is eligible to international certificate: Yes

Evaluation criteria: 100% - Motivation

 

Application deadline: 29 April 2025 (23:59)

 

This dynamic three-day course is tailored for students aspiring to delve into the realm of EU-funded project management, introducing them to the foundational concepts of the PM² Project Management Methodology developed by the European Commission.

With an emphasis on real-world applicability, students will be guided through the core phases of project management within the EU framework: initiating, planning, executing, monitoring, controlling, and closing.

Through engaging case studies, simulations, and interactive discussions, students will gain hands-on exposure to critical components such as stakeholder communication, risk assessment, project governance vital for EU project success.

Course design and content:

The course spans three distinct sections, each with its unique pedagogical components to ensure comprehensive and interactive learning. Before each in-class session, students are given pre-session assignments lasting 2 hours, designed to introduce them to the session’s topic.

This ensures they arrive with a foundational understanding, ready to dive deeper.

During three days, with the total of 24 hours in-class session (8 hours each day), the foundational theories and concepts relevant to the topic are laid out to create a theoretical framework. This is interspersed with engaging discussions, fostering critical thinking and collaborative dialogue.

As the day progresses, students are engaged in interactive tasks that allow for the practical application of the discussed theories. This hands-on approach is further supplemented by team-based exercises facilitated through the collaborative platform, Miro Board, ensuring students not only understand but can apply their knowledge in real-world scenarios.

 

Course program (link)

Course syllabus (link)

 

Content and methodology

The course delves deep into project management tailored for EU Funded Projects with an emphasis on the PM2 Methodology. It not only sheds light on the fundamental principles of project management but also situates these principles within the context of the EU funding landscape. The content provides insights into the intricacies of managing EU funds, the challenges that might arise, and best practices derived from the PM2 Methodology to address these challenges.

Key Topics:

  • Basics of project management in the context of EU funded projects.
  • Introduction to the EU funding landscape: key players, processes, and challenges.
  • PM2 Methodology: Its origin, guiding principles, and its importance for managing EU funds.
  • Project governance within EU funded projects: roles, responsibilities, and best practices in PM2.
  • Comprehensive study of life cycle phases in PM2 for EU projects.
  • Exploring PM2 tools, technologies, and risk management tailored for EU Funded Projects.
  • Industry-specific adaptations of PM2: How different sectors leverage the methodology for EU projects.

Learning outcomes:

  • Acquire a solid foundation in the core concepts of the PM2 methodology, especially its relevance to EU funded projects.
  • Understand the intricate landscape of EU funding, including the key stakeholders, processes, and challenges.
  • Differentiate between various project management methodologies, emphasizing their applicability to EU projects.
  • Become proficient in using the tools and techniques associated with PM2 tailored for the EU context.

An important goal with the course is to equip oneself with the skills to successfully manage, monitor, and close EU funded projects while navigating the complexities of EU funding mechanisms.

Logo

              www.eugloh.eu 

Starts: 11.06.25 kl 09.00
Ends: 13.06.25 kl 17.00
Where: Nettkurs / Online course
Location / Campus: Digitalt
Target group: Ansatte, Studenter
Link: Klikk her
Contact: Danijela Ćirić Lalić, UNS
E-boastta: danijela.ciric@uns.ac.rs

Sign me up!
Add to calendar