Åpningsinnlag

Innslag  v/Johanne Ballovarre, UMAK

"Kunnskap for en usikker fremtid?" v/Viserektor Kriss Rokkan Iversen

"Gode gründere og innovatører – universitetenes samfunnsoppdrag" v/Lene Foss

Erfaringer fra studenters læring i praksis

«Refleksjoner fra lesesalen - Hvorfor er jusstudiet relevant for arbeids-og samfunnsliv?» v/ Patric Oware, Jurfak

 v/Elisabeth Jørgensen, HSL

"Fag i praksis på den SALTe måten" v/Ida Marie Grape Pedersen, BFE

"Tverrprofesjonell samarbeidslæring-et bidrag til viktig kompetanse for meg" v/Julia Roth, Helsefak

"Praksiserfaringer fra lektorutdanning i realfag (8-13)" v/Greta Kristine Johansen, NTF

"Framing the act of Error" v/ Emilie Ieremia, UMAK

Maren Irene Gåre Bakkevoll, Bærekraftspilot UiT

 

Erfaringer fra arbeids- og samfunnsliv

Tittel Navn  
"Jusstudiets betydning for rekrutteringen til domstolene i nord" Unni Sandbukt: Sorenskriver (domstolleder) ved Nord-Troms tingrett. Tidligere leder av Tilsynsutvalget for dommere i 8 år. Utvalget behandler klager på dommere og kan gi dommere disiplinærreaksjon.
"Then there was trouble" Kristian Masvie: Rådgivende ingeniør elektro og energi i COWI. Arbeider med prosjektering og rådgiving innenfor bygg, anlegg, infrastruktur og fornybar energi. Tidligere jobbet innenfor olje og gass samt prosjektledelse i entreprenørbransjen. Utdanning fra Y-vegen, Høgskolen i Narvik.
"Kunnskap og nøkternhet – er det løsningen på bærekraftig utvikling i naturbasert reiseliv?" Cecilie Harr Moen: Har arbeidet med naturbasert reiseliv i varierte former i 17 år. Hun har jobbet mange år som guide både for Hurtigruten Svalbard AS, Hvitserk&Eventyrreiser og andre mindre opplevelses bedrifter. Cecilie var med å grunnla Norsk Naturguideforbund (NNGF) og har nettopp gått av som styreleder i det unge yrkesforbundet. I dag er hun universitetslektor ved UiT, arbeider med fagutvikling og undervisning i friluftslivs- og Naturguideutdanninger ved UiT.
"Hau for fiskehau?"-erfaringer fra samarbeid med studenter. Jaran Rauø:Daglig leder i Marealis Innovation AS. Marealis Innovation arbeider med å maksimere verdien av biprodukter fra sjømatindustrien. Tidligere daglig leder i Marealis AS som har utviklet et dokumentert, og godkjent blodtrykksdempende peptidkonsentrat fra rekeskall. Utdannelse fra NFH og UiT
"Lærerutdanning i grunnskolen" Freddi Johansen: Jobber som kontaktlærer i grunnskolen i Tromsø kommune og lærerutdanner for UiT. Representerer lærerutdannere i grunnskolen fra UiT i de nasjonale og regionale NOKUT-konferansene for grunnskolelærerutdanninger og praksisskoler.
"Hvilken kompetanse trenger vi i kommunen" Hanne J.Ness Eidsvik: Fagleder for behandlings og rehabiliteringsavdelinga ved DMS på Finnsnes. Tidligere og fremtidig virksomhetsleder for DMS .
"Tromsø: en internasjonal kunstby grunnet Kunstakademiet? Erfaringer og endringer siden 2007"

Leif Magne Tangen: Intendant (fra latin intendens, tidl. mye brukt betegnelse av faglige ledere i kulturinstitusjoner) i Tromsø Kunstforening, en av Nord-Norges eldste kulturinstitusjoner (nåværende forening i drift siden 1924 med røtter fra 1880-tallet). Siden 2007 driftes TKF etter det som betegnes som Kunsthall-modellen, dette innebærer primært egenproduserte utstillinger med et internasjonalt fokus.

 Bilde til høyre: Collage av Johanna Ellen.

"KSAT trenger 100 nye mennesker som skal jobbe med verdensrommet – hvordan skal vi få det til?"

Magnar Slåtto: HR Manager i Kongsberg Satelitte Services AS. KSAT er verdensledende når det gjelder bakkestasjonstjenester for satellittbransjen, med antenner og stasjoner spredd over hele verden. Romindustrien vokser i Tromsø, og KSAT har som mål og vokse med over 100 nye medarbeidere på tre år. –Det blir en spennende utfordring å finne de rette kandidatene til en bransje som ikke er helt A4.

Fremtidens kompetansebehov

Smakebiter fra NOU-2019:2 v/Kristoffer Gjelseth Dalbak

 

Innslag fra UMAK v/Marte Liset

 

Utviklingsaktiviteter i utdanningene

"Musicificium - digitale verktøy for gehørtreningsdidaktikk" v/ Maria Medby Tollefsen

"Innføring av flipped classrom i matematikk over alle campusene" v/Eirik Eriksen Heen

"Hvordan ta andre fagmiljø i bruk innenfor lærerutdanningen?" v/ Tove Leming og Håkon Rune Folkenborg

"Multicampus flipped classroom v/ Knut Collin og Frode Næsje

"Robot i ferdighetstrening - muligheter for undervisning over distanse?" v/ Bente Norbye

"Fokus på utnyttelse av digitale læringsressurser for økt fleksibilitet og kvalitet i undervisningen av de farmasøytiske laboratoriefagene" v/ Ann Mari Holsæter

"Omvendt undervisning som en kontinuerlig dialog i veilederutdanningen" v/ Kirsten Worum og Inger Merethe Hansen