Nettkurs: Grunnleggende innføring i global folkehelse / Online course: Global and public health essentials: a comprehensive introduction

NORSK:
EUGLOH arrangerer til våren et nettkurs hvor du kan fordype deg i hvordan blant annet klimaendringer, migrasjon eller sosialøkonomisk ulikhet innvirker på folkehelse.
ENGLISH:
EUGLOH is organising an online course this spring where you can delve into how, among other things, climate change, migration or socio-economic inequality impact public health.
NORSK:
Dato: 15. april 2025 - 28. januar 2026
Vertsuniversitet: Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU)
Type arrangement / Modus: Nettkurs
Målgrupper: Bachelor- og masterstudenter, stipendiater
Varighet: Opptil 1 semester
Anerkjennelse: Karakterutskrift - 3 ECTS
Språk: Engelsk
Vurdering av søkere: Kvalitativ vurdering
Antall ledige plasser: 50
Evalueringskriterier: 10% - Akademiske meritter / Yrkesbakgrunn - 90% - Motivasjon
Søknadsfrist: 11. mars 2025
Kurset består av to deler. Deltakere får 3 ECTS*, hvis de fullfører kurset over 2 semestre.
Det anbefales å fullføre begge delene av kurset, men deltakere kan også velge å delta i kun én av delene.
Registrering for del to av kurset åpner sommeren 2025.
Del 1: Introduksjon til global helse
15. april - 15. juli 2025
Synkrone økter:
Tirsdag 15. april (16:00 - 17:00 CEST)
Mandag 19. mai (16:00 - 18:00 CEST)
Mandag 14. juli og tirsdag 15. juli (16:00 - 18:00 CEST)
I denne delen vil studentene få en grunnleggende forståelse av hva global helse omfatter.
Studentene vil utforske ulike emner knyttet til global helse og samarbeide med studenter fra forskjellige universiteter og med ulik kulturell bakgrunn.
Emner som skal utforskes:
Deltakerne vil også bli vist eksempler på aktuelle globale helseutfordringer.
Del 2: Grunnleggende global folkehelse - Fra det lokale til det globale
15. oktober 2025 - 28. januar 2026
I denne delen vil studentene få en innføring i grunnleggende metodiske konsepter og nøkkelspørsmål knyttet til global folkehelse gjennom en aktiv og student-sentrert læringstilnærming, inkludert en immersiv simuleringsøvelse.
Metoder som tas i bruk inkluderer:
Temaer som tas opp inkluderer:
Målgruppe og forutsetninger:
Stipendiater, masterstudenter i sitt 7. semester eller høyere i bachelorprogrammer lengre enn 6 semestre, og for den andre delen av kurset skal deltakere helst tilhøre fagfelt som helsefag, folkehelse, epidemiologi, medisin, eller andre yrker relatert til global folkehelse.
Kunnskap om statistisk programvare (SPSS, R, SAS, STATA) er en fordel, men ikke en forutsetning for del to av kurset.
*Studenter må bekrefte med sin programkoordinator for å sikre at et slikt kompetansegrunnlag blir dokumentert.
Innhold og metodikk:
Del 1 av kurset består av 4 synkrone og 8 selvstyrte asynkrone interaktive e-læringsenheter med interaktive elementer på Moodle.
Under de synkrone øktene vil deltakerne møtes online via 'Zoom' for å danne grupper og deretter presentere sitt gruppeprosjekt.
Det lærte innholdet vil bli gjennomgått i interaktive oppgaver på Moodle. Som en avsluttende oppgave vil deltakerne arbeide med et gruppeprosjekt som de vil presentere i den siste synkrone sesjonen.
Vurdering: Gruppeprosjekt og presentasjon
For Del to er kurset designet som et synkront nettkurs supplert med selvstyrte asynkrone e-læringsenheter.
Synkrone økter krever at studentene logger inn og deltar på et bestemt tidspunkt.
Etter den nødvendige registreringen for kurset vil studentene motta en kurs- og datooversikt med tilhørende innloggingsdata (f.eks. for Zoom). Forelesningsmateriale gjøres tilgjengelig for studentene å laste ned
Undervisningsmateriell til forelesninger gjøres tilgjengelig for studenter å laste ned (f.eks. fra Moodle, før undervisningsøkt). Moodle brukes som et gratis kursadministrasjonssystem og læringsplattform.
Vurdering: Kurset kombinerer kunnskapsoverføring med praktiske øvelser. Ytterligere lesing anbefales for hver økt.
Kurset er designet for omtrent 90 arbeidstimer (3 studiepoeng), inkludert 30 timer arbeid med nettbaserte materialer og synkrone nettøkter, og omtrent 60 timer selvstudium og spillbasert læring.
Studiepoeng må godkjennes av studentens hjemmeinstitusjon.
ENGLISH:
Date: 15 Apr 2025 - 28 Jan 2026
Host university: Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU)
Type of event / Mode: Online course
Target groups: Master students, PhD students, Undergraduate students
Duration: Up to 1 semester in length
Recognition: Transcript of records – 3 ECTS
Language: English
Recruitment of participants: Qualitative Assessment
Number of open spots: 50
Evaluation criteria: 10% - Academic / Professional Merit 90% - Motivation
Application deadline: 11 March 2025
This course is comprised of 2 parts each worth 3 ECTS* running across 2 semesters. It is recommended to take both parts but participants can also opt to partake in only one of the two parts. Registration for part 2 will open in the summer of 2025.
Part 1: Introduction to Global Health
15th April - 15th July 2025
Synchronous sessions:
Tuesday 15th April (16:00 - 17:00 CEST) Monday 19th May (16:00 - 18:00 CEST) Monday 14th July & Tuesday 15th July (16:00 - 18:00 CEST)
In this section, students will gain a basic understanding of Global Health. Students will discover various different topics in Global Health and collaborate with students from different universities and cultural backgrounds.
Topics include:
Participants will also see illustrative examples of current Global Health issues.
Part 2: Global Public Health Essentials - From the Local to the Global
15th October 2025 - 28th January 2026
In this section, students will be introduced to fundamental methodological concepts and key issues in global and public health through an active and student-centered learning approach, including an immersive simulation exercise.
Methods include:
Topics include:
Target group & Prerequisites:
Master/PhD and students in their 7th semester or higher in undergraduate programmes longer than 6 semesters, and for the second part of the course preferably enrolled in health sciences, public health, epidemiology, medicine, or other professions related to global public health, Knowledge of statistical software programming (SPSS, R, SAS, STATA) is an advantage but not a prerequisite for Part 2 of the course.
*students need to confirm with their programme coordinator to make sure this is recognised
Content and Methodology
For Part 1, the course consists of 4 synchronous and 8 self-paced asynchronous interactive eLearning units with interactive elements on Moodle. During the synchronous sessions, participants will meet online via ‘Zoom’ to form groups and then present their group project. The learned content will be reviewed in interactive tasks on Moodle. As a final assignment, participants will work on a group project which they will present in the final synchronous session.
Assessment: Group project and presentation
For Part 2, the course is designed as a synchronous online course supplemented by self-paced asynchronous eLearning units. Synchronous sessions require students to log in and participate at a specific time. After the required registration for the course, students will receive a course and date overview with the corresponding dial-in data (e.g. for Zoom).
Lecture materials are made available for students to download (e.g. from Moodle, before the session). Moodle is used as a free course management system and learning platform.
Assessment: The course combines knowledge transfer with practical exercises. Additional reading is recommended for each session. The course is designed for approximately 90 working hours (3 ECTS), including 30 hours of work with online materials and synchronous online sessions and approximately 60 hours of self-study and game-based learning. Credits must be approved by the student's home institution.