Webinar: Strategi og beslutningstaking / Strategy and decision making

Illustrasjons-/bannerbilde for Webinar: Strategi og beslutningstaking / Strategy and decision making
Mostphotos.com

NORSK:

Hva kjennetegner prosesser som leder til strategiske beslutninger i næringslivet eller politikk? Hvilke perspektiver vektlegges i kollektive beslutningsprosesser? Dette er spørsmål som belyses på et webinar som holdes i mai, av University of Alcalá.

 

ENGLISH:

What characterises the processes that lead to strategic decisions in business or politics? Which perspectives are emphasised in collective decision-making processes? These are questions that will be addressed in a webinar held in May by the University of Alcalá.

NORSK:

Dato: 19. mai 2025 – 23. mai 2025

Vertsuniversitet: University of Alcalá (UAH)

Type aktivitet / Modus: MOOC / webinar

Målgrupper: Master- og bachelorstudenter

Varighet: Opp mot én uke

Kursbevis /dokumentasjon: 3 ECTS

Språk: Engelsk

Vurdering av søkere: Kvalitativ vurdering

Antall ledige plasser: 50

Deltakelse kvalifiserer til internasjonalt sertifikat: ja

Vurderingskriterier: 40 prosent akademisk / yrkesmessig bakgrunn – 30 prosent motivasjon og 30 prosent språk.

Søknadsfrist: 14. april 2025

 

Dette webinaret utforsker prinsippene og metodene som brukes i kollektive beslutningsprosesser, med fokus på teorier om sosialt valg, strategi og beslutningsprosesser.

Deltakere vil undersøke hvordan individuelle perspektiver tas i betraktning for å nå gruppebeslutninger, den strategiske atferden til individer innenfor stemmegiving og beslutningsrammer og hvilke følger det får for velferd og rettferdighet.

Emner som tas opp på webinaret inkluderer stemmesystemer, preferanseaggregering, spillteori og strategisk beslutningstaking, med anvendelser innen økonomi, statsvitenskap og offentlig politikk.

Gjennom en blanding av teoretiske modeller og casestudier får deltakere innsikt i utfordringene og mulige løsninger for rettferdig og effektive beslutninger som tas i grupper.

Metodikk:
På dette webinaret tas det i bruk en blandet metode-tilnærming, som kombinerer teoretisk analyse, matematisk modellering og case-basert læring.

Det omfatter følgende metoder:

  • Forelesninger og litteratur: teori om rasjonelle valg, spillteori og beslutningsprinsipper gjennom veiledet lesing og forelesninger, med fokus på teoretiske rammeverk og nøkkelmodeller.
  • Matematisk modellering og analyse: Bruk av matematiske og statistiske verktøy for å analysere stemmesystemer, preferanseaggregering og strategisk atferd. Studentene uttester algoritmer og bevisføring for å forstå mekanikken og implikasjonene av beslutningsmodeller.
  • Casestudier: Scenarier med basis i virkeligheten innen økonomi, politikk og næringsliv analyseres for å illustrere hvordan teorier tas i bruk i faktiske beslutningsscenarier. Målet er at arbeid med caser kan oppmuntre studentene til kritisk å vurdere fortrinn og begrensninger ved ulike modeller i praksis.
  • Simuleringer og gruppeøvelser: Praktiske aktiviteter som simulerte valg eller scenarier som diskuteres i grupper kan hjelpe studentene med å oppleve dynamikken i kollektive beslutningsprosesser og strategiske avstemminger. Det vil også fremme en praktisk forståelse av teoretiske konsepter.
  • Diskusjon og fagfellevurdering: Regelmessige diskusjoner hvor det gis tilbakemelding fra medstudenter som kan øve opp kritisk tenkning og gir studentene mulighet til å reflektere over ulike synspunkter og tilnærminger på gruppebeslutningskontekster.

Logo

              www.eugloh.eu 

 

ENGLISH:

Date: 19 May 2025 - 23 May 2025

Host university: University of Alcalá (UAH)

Type of event / Mode: MOOC/webinar

Target groups: Master students, Undergraduate students

Duration: Up to 1 week in length

Recognition: Transcript of records – 3 ECTS

Language: English

Recruitment of participants: Qualitative Assessment

Number of open spots: 50

Is eligible to international certificate: Yes

Evaluation criteria: 40% - Academic / Professional Merit 30% - Motivation 30% - Language

 

 

Application deadline: 14. April 2025

 

This course explores the principles and methods used in making collective decisions, focusing on theories of social choice, strategy, and decision-making processes.

Students will examine how individual preferences can be aggregated to reach group decisions, the strategic behavior of individuals within voting and decision-making frameworks, and the implications for welfare and fairness.

Topics include voting systems, preference aggregation, game theory, and strategic decision-making, with applications in economics, political science, and public policy.

Through a mix of theoretical models and casestudies, students gain insight into the challenges and potential solutions for fair and effective group decision-making. 

 

Methodology: 

This course employs a mixed-methods approach, combining theoretical analysis, mathematical modeling, and case-based learning. 

Key methodologies include: 

  • Lectures and Readings: Foundation in social choice theory, game theory, and decision-making principles through guided readings and lectures, focusing on theoretical frameworks and key models. 
  • Mathematical Modeling and Analysis: Use of mathematical and statistical tools to analyze voting systems, preference aggregation, and strategic behavior. Students engage with algorithms and proofs to understand the mechanics and implications of decision models. 
  • Case Studies: Real-world examples in economics, politics, and business are analyzed to illustrate how theories apply to actual decision-making scenarios. Cases encourage students to critically assess the strengths and limitations of different models in practice. 
  • Simulations and Group Exercises: Hands-on activities such as simulated elections or group decision scenarios help students experience collective decision-making dynamics and strategic voting, fostering practical understanding of theoretical concepts. 
  • Discussion and Peer Review: Regular discussions and peer feedback sessions enhance critical thinking and allow students to reflect on diverse viewpoints and approaches within group decision-making contexts.

Logo

              www.eugloh.eu 

Starts: 19.05.25 kl 09.00
Ends: 23.05.25 kl 16.00
Where: Webinar
Location / Campus: Digitalt
Target group: Studenter
Link: Klikk her
Contact: Ana Gigosos, UAH
E-boastta: ana.gigosos@uah.es

Sign me up!
Add to calendar