Pedagogisk mangfold 1974 til 2024: Pedagogikkfaget feirer 50 år på UIT!

Illustrasjons-/bannerbilde for Pedagogisk mangfold 1974 til 2024:  Pedagogikkfaget feirer 50 år på UIT!

Pedagogikkfaget ved UiT Norges arktiske universitet feirer 50 år og markerer dette med et jubileumsseminar!

Seminaret er åpent for alle interesserte men merk at den sosiale sammenkomsten på ettermiddagen krever påmelding i eget skjema.

Program:

12:00    Åpning ved dekan Anne Britt Flemmen

12:15    Professor emeritus Karl Jan Solstad: Fra pedagogikk til skole. Glimt fra skoleforskningsgruppa det første tiåret.

12:45    Professor emeritus Tone Skinningsrud: Teoretiske perspektiver på den (nåværende)  nyliberale epoken i norsk utdanningspolitikk.

13:15    Professor Tone Kvernbekk: Et kjærlig blikk fra sør.

13:45    Kommentarer og innspill

14:15    Pause med enkel bevertning

14:45    Korte innledninger fra ansatte på ILP som har master/hovedfag fra skoleforskning/pedagogikk:

• Professor Yngve Antonsen: Pedagogisk praksis.
  • Førstelektor og fagseksjonsleder Åse Slettbakk: Fra pedagogisk ledelse til utdanningsledelse.
  • Førsteamanuensis Marlene Bruun Lauridsen: Pedagogisk praksis som åpner opp for å ta seg selv med.
  • Førsteamanuensis Eli Vibeke Eriksen: Fra ILP til UIS og tilbake til ILP.
  • Førstelektor Kirsten Stien: Perspektiver på pedagogikkens faghistorie ved UiT.
  • Professor Merete Saus: Pedagogikk på tvers av felt og sektorer.
  • Førsteamanuensis Signhild Skogdal: Alternativ og supplerende kommunikasjon – når talespråket svikter
  • Professor Trude Nergård Nilsen: Dysleksi: Identifisering og evidensbaserte tiltak.
  • Professor Rachel Jakhelln: Profesjonsdanning, partnerskap og praksis. Et liv med forskning og undervisning i lærerutdanning.
  • Førsteamanuensis Tatiana Wara: Fra kulturpedagogikk til lektorutdanning.
  • Førsteamanuensis Yvonne Sørensen: Å gripe og bli grepet – for å bli grepet.

16.30    Panel med Assisterende instituttleder og førsteamanuensis Jens Breivik, professor Unn-Doris Bæck, prodekan og professor Mariann Solberg og assisterende instituttleder for forskning og professor Jon-Håkon Schultz.
Tema: Erfaringer og veien videre, potensialer for pedagogikkfaget på UiT

17.00    Sammenkomst med tapas og tilbehør på ILP bygget rom 1.006/1.007 (NB! krever egen påmelding her innen utgangen av fredag 18. oktober)

Arrangør: institutt for lærerutdanning (ILP) v/ UiT Norges arktiske universitet

When: 23.10.24 kl 12.00–17.00