Samisk snowhow | Foredrag ved Ann Kristin Balto | Arr: Arktisk Forening

Illustrasjons-/bannerbilde for Samisk snowhow | Foredrag ved Ann Kristin Balto | Arr: Arktisk Forening

Arktisk Forening inviterer til kveldsforedrag på Polarmuseet onsdag 7. februar med Ann Kristin Balto, kommunikasjonsrådgiver ved Norsk Polarinstitutt.

I 1898 forlot Per Savio og Ole Must Sør-Varanger med kurs sydover. De skulle langt av sted, -helt til Antarktis. De var deltakere på en britisk ekspedisjon ledet av nordmannen Carsten Borchgrevink, og deltok i det som var den første overvintringen på det Antarktiske kontinent.

Savio og Must hadde det vi i dag kaller «SNOWHOW», -kunnskap om å leve i polare områder. Hvor viktig var denne kunnskapen for den britiske ekspedisjonen i 1898-1900, og har samisk snowhow vært viktig for andre polare ekspedisjoner?

TID: onsdag 7. februar. kl. 19 - 21
STED: Polarmuseet
ARRANGØR: Arktisk Forening

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

When: 07.02.24 kl 19.00–21.00
Where: Polarmuseet