Samisk uke: Konsert med Gabba

(Text in english below) I anledning samisk uke ved UiT, inviteres det til konsert med Gabba i kantina ved UiT i Narvik.

Gabba, som oversettes til "Elfenbenskledde reinsdyr" på samisk, er et samisk band som smidig blander tradisjonell joik med innflytelser fra norsk folkemusikk, Americana og andre "verdensmusikker." Deres musikk er et speilbilde av samenes livsstil, og hver sang transporterer lytteren til de vidstrakte landskapene i Arktis.

Joik-mesteren John André Eira fra Mazé, Guovdageaidnu, bringer sin slektsarv og originale komposisjoner til Gabbas musikk, noe som skaper en lyd som er både hjemsøkende og fengslende. Det unike og innovative samspillet i bandet skyldes at musikerne lever sammen og spiller i flere band (Svarte Svaner, Tæladylju).

Lyttere og konsertgjengere kan forvente en autentisk musikkopplevelse fylt med ungdommelig energi.

Vi serverer solboller til studenter og ansatte.

Velkommen!

Gabba, which translates to "Ivory-coated Reindeer" in Sami, is a Sami band that seamlessly blends traditional yoik with influences from Norwegian folk music, Americana, and other "world musics."

Their music is a reflection of the Sami people's lifestyle, with each song transporting the listener to the vast landscapes of the Arctic region.

The yoik master John André Eira from Mazé, Guovdageaidnu, brings his ancestral legacy and original compositions to Gabba's music, creating a sound that is both haunting and captivating. The unique and innovative interplay in the band is due to the fact that the musicians live together and play in multiple bands (Svarte Svaner, Tæladylju).

Listeners and concert-goers can expect an authentic music experience full of youthful energy.

We are serving "solboller" to students and staff.

Welcome!

When: 08.02.24 kl 11.45–12.45