Peter F. Hjort-seminaret i Lofoten: UiT og Lofoten 2030 de grønne øyene

Hvordan kan UiT bidra til grønn omstilling i Lofoten?

Hva er utfordringer og visjoner ved strategien Lofoten 2030 de grønne øyene? Det tas opp på seminaret som sendes fra Lofoten. Foto: Berit Kristoffersen/UiT

Det andre av årets fire digitale Peter F. Hjort-seminarer har tema Lofoten. På dette webinaret skal deltakerne diskutere hvordan UiT kan bidra til grønn omstilling og strategien Lofoten 2030 de grønne øyene. Webinaret er gratis, med en plenumsdel og en workshop.

Deltakere må melde seg på for å få tilsendt lenke til arrangementet.

Program:

1200–1330: plenum:

• Velkommen og innledning v/ Anne Husebekk, rektor ved UiT Norges arktiske universitet
  • Lofoten 2030 de grønne øyene – visjoner og utfordringer v/ Remi Solberg, Lofotrådets leder
  • Lofoten 2030 de grønne øyene – innspill til strategi og planer. Sofaprat med Remi Solberg, UiTs professor Torill Ringholm (ungdom og klima), professor/instituttleder ved Handelshøgskolen, Kåre Skallerud (DGØ som markedsstrategi), førsteamanuensis Brynhild Granås (grønn omstilling som stedsutvikling) og phd-student Magnus Eilertsen (utfordringer ved grønn omstilling).

Moderator: Bård Borch Michalsen, viserektor ved UiT Norges arktiske universitet

1330–1500: workshop: – og fisken skal til markedene?

Innledning ved Stig Nerdal, Transportutvikling AS /næringslivsmentor UiT: Hvordan fraktes fisken ut per 2021?

Innledning ved Erik Ianssen, daglig leder Hymatech AS: Slik vil fiskeriene kutte CO2utslipp med 50 prosent innen 2030 og 100 prosent innen 2050

Paneldebatt med innspill fra deltakerne – hva skal til for grønn frakt?
Spørsmål til Stig Nerdal, Bjarte Hoff, Matteo Chiesa, Clara Good og Berit Kristoffersen

Avslutning og oppsummering av leder av ARC, Matteo Chiesa.

When: 23.03.21 kl 12.00–15.00
Where: Digitalt/Lofoten