" /> " />

Åpningskonsert - Tromsø Kammermusikkfestival

Musikkonservatoriet arrangerer kammermusikkfestival - og vi ønsker velkommen til ti konserter i løpet av fire dager - alle med fri entré! Som gjestemusikere til festivalen har vi vært så heldige å få Dextramusikerne Anders Nilsson, Guro Kleven Hagen, Henninge Landaas, Johannes Martens og Christian Ihle Hadland samt Kyle Horch og Mark Bennet, som alle deltar på denne åpningskonserten.
Vær velkommen til konsert i Sparebankens Festsal onsdag 23. november kl. 19.00! 

Tromsø Kammermusikkfestival (topp)

PROGRAM

Olav Berg   (1949-)                                                                                     

Saxifraga                                                      
Lars Lien, saxofon, Sergej Osadchuk, klaver

W.A. Mozart   (1756-1791)        

Klaverkvartett nr. 1 i g-moll         
Atle Sponberg, fiolin, Karen Aukner, bratsj, Torun Sæter Stavseng, cello, Friederike Bischoff, klaver

G. F. Telemann   (1681-1767) 

Kvintett (Sinfonia spirituosa)                                                  
Mark Bennet, trompet, Anders Nilsson, fiolin, Guro Kleven Hagen, fiolin, Henninge Landas, bratsj, Johannes Martens, cello

P.Tsjakovskij   (1840-1893)

Serenade for strykere - 2. sats: Vals                              

Konsen Kammerorkester m/gjestemusikere og lærere

Pause

S. Prokofiev   (1891-1953)     

Five Melodies, op. 35                          
Kyle Horch, saxofon, Sergej Osadchuk, klaver

A. Dvorak   (1841-1904)        

Klaverkvintett i A, op.81                    
1. Allegro, ma non tanto 
2. Dumka. Andante con moto
3. Scherzo (Furiant): Molto vivace
4. Finale: Allegro   

Anders Nilsson, fiolin, Guro Kleven Hagen, fiolin, Henninge Landaas, bratsj, Johannes Martens, cello, Christian Ihle Hadland, klaver

Foto av Dextramusikere
Dextramusikere

PROGRAMKOMMENTARER:

Olav Berg          |          Saxifraga

”Lytteren skal bare lytte med et åpent sinn og la seg bli ledet av sin fantasi. Bare på den måten vil han unngå passivitet og bli en medskaper.” Slik lyder Olav Bergs musikalske trosbekjennelse. Som representant for en mer moderat retning innen samtidsmusikken har han oppnådd stor respekt. Hans kunnskaper om blåseinstrumenter i kombinasjon med hans lyriske og virtuose uttrykk har ført til en rekke bestillinger fra Norges fremste blåsere. Verket Saxifraga, ble for første gang fremført i Holmestrand 2002, men i dag får vi oppleve det her i Sparebankens festsal.

Mozart              |           Piano quartet no. 1 in g-minor

Mozart skrev i alt to stykker for fiolin, bratsj, cello og piano. I kveld vil vi bli presentert for det første, skrevet i 1785. Stykket blir regnet som den første store komposisjonen for pianokvartett i kammermusikkrepertoaret. Mozart skrev stykket på bestilling fra Franz Anton Hoffmeister. Han ville opprinnelig ha tre komposisjoner i stilen, men etter å ha hørt verket, kansellerte han ordren på de resterende to stykkene. Hoffmeister mente at musikken var for komplisert for folk flest, og at det dermed ville bli vanskelig å selge.

Som kammermusikk ble det på den tiden oppfattet som ukonvensjonelt på grunn av stykkets mørke, romantiske preg.

Telemann           |           Kvintett (Sinfonia Spirituosa)

Georg Pillip Telemann var en tysk barokk-komponist og multiinstrumentalist, og regnes som en av de mest produktive komponistene i europeisk musikkhistorie.

Telemanns instrumentalmusikk har trekk fra flere nasjonale stilarter (fransk og italiensk) og er i tillegg faktisk til tider influert av polsk folkemusikk. Hans musikk sees på som en viktig link mellom sen barokk og tidlig klassisisme. Verket Sinfonua Spirituousa er skrevet for trompet og strykekvartett.

Tsjakovskij          |           Serenade for strykere

Verket ble komponert i 1880 og første gang fremført på et privat arrangement på konservatoriet i Moskva. 3. Desember 1880 Første offentlige fremføring fant sted i St. Petersburg i oktober 1881. Særlig 2. satsen (vals) har blitt svært populær og fremføres ofte som et selvstendig stykke.

Prokofiev           |           Five Melodies

I 1918 forlot Prokofiev Sovjetunionen og søkte tilflukt i USA hvor han forsøkte å etablere seg som pianist og komponist. I de påfølgende årene arbeidet han med sin første opera ”The Love for Three Oranges”, men begynte også arbeidet med Five Melodies.

Originalt skrev Prokofiev stykkene som vokaliser for sopran og klaver, men etter urfremføringen var han misfornøyd og mente ordløs sang ikke egnet seg for konsert- fremførelse. I 1925 rekomponerte han dermed stykkene for fiolin og klaver.

Dvořák              |            Piano Quintet no. 2 in A major, op. 81

Som pianokvintett regnes Dvořák sin som et av de fremste, ofte sammenlignet med de av Schubert, Schumann og Brahms. Dvořák var misfornøyd med sin første

pianokvintett (op.5) og vraket komposisjonen etter dens urfremføring i 1872. Femten år senere gjenopptok han verket, som resulterte i en ny pianokvintett med elementer fra Dvořák ekspressive lyriske stil, og tsjekkisk folkemusikk. Dette skal dere få høre i kveld.

Programtekster er utarbeidet av studenter på emnet «Identitet, profesjon og bransje 2.

Tromsø Kammermusikkfestival plakatwww.konsen.no
When: 23.11.16 kl 19.00–21.00
Where: Sparebankens Festsal
Location / Campus: Tromsø
Target group: Alle
Responsible: Arne Elvemo