Norges arktiske universitetsmuseum og Polarmuseet åpner igjen

Kommuneoverlegen i Tromsø har godkjent at museene kan sette i gang en gradvis åpning for publikum. Det planlegges for åpning 1. juni.

Solhaug, Randi Merete
Published: 19.05.20 12:46 Updated: 19.05.20 13:34

– Vi er veldig glade for at vi nå kan åpne publikumsdelen av våre museer igjen etter å ha holdt stengt i mer enn to måneder. Nå ser alle de ansatte fram til å ønske publikum velkommen tilbake, sier direktør Lena Aarekol.

For at publikum og ansatte skal ivaretas på best mulig måte har vi gjort risikovurderinger og det er utarbeidet en rekke smitteverntiltak for Norges arktiske universitetsmuseum og Polarmuseet. Blant annet er det satt maksantall for hvor mange som kan besøke museene samtidig, renholdet forsterkes, det settes opp stasjoner for hånddesinfeksjon, det tilrettelegges for at publikum skal kunne holde avstand til hverandre og man fjerner løse gjenstander som flere besøkende kan ta på i løpet av en dag.

– I tillegg gjelder selvsagt vanlige smittevernregler – syke personer skal holde seg hjemme, man må holde minst én meters avstand til hverandre og praktisere god hånd- og hostehygiene, påpeker Aarekol.

Alle smitteverntiltak til tross – publikum inviteres igjen til å ta med feriegjester eller legge familiesøndagene til museene hvor de kan utforske nordnorsk og høypolar historie.

Det var etter en risikovurdering av universitetsdirektøren at publikumsdelen av museene ble stengt 12. mars. Det ble gjort som et forebyggende tiltak mot smittespredning av koronaviruset, covid-19. Museenes øvrige virksomhet (forskning, samling og forvaltning) har ikke vært stengt.

– Vi har brukt tida godt i perioden har vi holdt stengt. En av våre utstillinger er revet og vi er godt i gang med grunnarbeidet til en ny utstilling som skal åpne til høsten. Vi jobber også med en ny språkutstilling og en kartutstilling, sier Lena Aarekol og legger til:

– Vi jobber på spreng, men alt blir ikke klart til gjenåpningen. Nå gleder vi oss mest av alt til å se publikum igjen i våre utstillingslokaler!

Kontaktperson:
Museumsdirektør Lena Aarekol