Siden 2017 har Forskningsgruppa i Matematikkdidakk ved UiT samarbeidet med skoler og barnehager i Nord-Norge gjennom det NFR-finansierte prosjektet Sammenheng gjennom Undersøkende Matematikkundervisning (SUM). 

Prosjektet SUM er et flerårig forsknings- og utviklingsprosjekt. Det overordnete fokuset i SUM er sammenheng i matematikkutdanningen, og i prosjektet konseptualiseres det på tre forskjellige strukturelle nivåer: 1) sammenheng mellom matematikkdidaktisk forskning om undersøkende matematikkundervisning og matematikkundervisning i skolen; 2) sammenheng mellom læreres undervisningspraksis og deres forståelse for og oppfatning av utforskende matematikk; 3) sammenheng i matematikkundervisningen mellom de strukturelle overgangene i skoleløpet.

For hvert av de tre strukturelle nivåene har prosjektet hatt spesifikke utviklings- og forskningsmål, men på et overordent nivå har målet med SUM vært å bidra til utvikling av barn og unges læring i og motivasjon for matematikk gjennom hele skoleløpet ved å integrere undersøkende matematikkundervisning i matematikkundervisningen fra barnehage til videregående skole. For å oppnå dette har vi lagt til rette for at lærere og pedagoger, fra barnehage til videregående skole, skal kunne utvikle sin undervisningskompetanse innen undersøkende matematikkundervisning. I den forbindelse har prosjektet vært organisert rundt fire overganger der det erfaringsmessig er utfordringer knyttet til elevers motivasjon og læring av matematikk: Barnehage => Småskole => Ungdomstrinn => Videregående skole => Universitet.

For hver av disse overgangene har vi opprettet en gruppe på 10-15 lærere/pedagoger og to forskere. Gruppene er satt sammen slik at lærerne i gruppene underviser på klassetrinn før og etter overgangen. I tillegg er det en overgangsgruppe som særlig fokuserer på overganger og samiske barn. Gruppene har møttes tre til fem ganger i året, og deltagerne i disse gruppene har blitt fulgt over tre skoleår. Hvert av disse årene har deltakerne arbeidet sammen om å utvikle, gjennomføre og evaluere flere undersøkende undervisningsforløp. Siden 2017 har vi samlet inn omfattende kvalitative og kvantitative data fra både elever og lærere som har deltatt i prosjektet.