Bilde av Sollid, Hilde
Bilde av Sollid, Hilde
Professor Giela ja kultuvrra instituhtta hilde.sollid@uit.no +4777646175 918 43115 Tromsø You can find me here

Hilde Sollid



  • Haley De Korne, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Critical place-based pedagogy and language teacher education in the Global North and South
    The Modern Language Journal 07. Aug 2025 DOI
  • Anna-Lill Drügge, Hilde Sollid, Torjer Andreas Olsen, Pigga Keskitalo :
    Ethics in Sámi Educational Research
    2025 DOI
  • Anna-Lill Drügge, Hilde Sollid, Torjer Andreas Olsen, Pigga Keskitalo :
    Ethics in Sami Educational Research
    2025 DOI
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Learning to Reconcile: Entextualisation of a Multilingual Municipality Sign in Educationscapes of Sápmi
    2024 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Gørill Warvik Vedeler, Merete Saus, Tatiana Wara, Hilde Sollid, Astrid Strandbu :
    Practices of Living Well Among Youth in an Arctic Region
    2024 DOI / ARKIV
  • Hilde Sollid :
    “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
    Målbryting 2023 DOI / ARKIV
  • Hilde Sollid, Florian Hiss, Anja Maria Pesch :
    Learnings from/about diversity in space and time: discursive constructions in the semiotic landscape of a teacher education building in Norway
    International Journal of Multilingualism 2023 DOI / ARKIV
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fra plan til praksis
    Fagbokforlaget 2023 ARKIV / SAMMENDRAG / OMTALE
  • Vibeke Øie, Hilde Sollid :
    Ungdomsskolelæreres læringsprosesser i utvikling av lesing som grunnleggende ferdighet på tvers av fag – fra policy til praksis. En diskursetnografisk studie av etableringen av en ny leseopplæringskultur
    UiT Norges arktiske universitet 16. Dec 2025
  • Hilde Sollid :
    Samisk i norsk skole
    28. Oct 2025
  • Hilde Sollid, Anja Maria Pesch :
    Dialogues on encounters in team ethnography
    18. Aug 2025
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    “We shoot at the Sámi signs”: From acts of violence to acts of reconciliation in the linguistic landscape of Sápmi
    03. Sep 2025
  • Torjer Andreas Olsen, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Norwegian teacher education and MA theses on Sámi and Indigenous-related topics – an overview of current trends
    28. Aug 2025
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Multilingualism as a resource across language subjects in the Norwegian curriculum
    2025
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid, Elin Furu Markusson :
    Exploring Indigenous language education through team ethnography
    2025
  • Marte Bjørseth Nilsen, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    En kritisk diskursanalyse av kvenske/norskfinske temaer i lærebøker i fagene norsk, samfunnsfag og samfunnskunnskap for ungdomstrinnet og Vg1
    UiT Norges arktiske universitet 2025
  • Siril Nilsen Øvrevoll, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    «Det er litt dumt egentlig, å ikke kunne bruke språket sitt»: En studie om elevers opplevelse av flerspråklighet på yrkesfaglig utdanning
    UiT Norges arktiske universitet 2025
  • Ilja Smaznov, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Opplæring i norsk som andrespråk i en språklig homogen klasse: En kvalitativ studie av nyankomne elevers og skoleledelsens erfaringer
    UiT Norges arktiske universitet 2025
  • Oliver Pettersen, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Flerspråklighet som ressurs ved en innføringsklasse på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av flerspråklighet-som-ressurs i et elevperspektiv
    UiT Norges arktiske universitet 14. May 2024
  • Sigrid Forshaug, Trine Jeanette Sørensen, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse: En kvalitativ studie av en skoleleder, lærer og elev sine erfaringer med overgangen
    UiT Norges arktiske universitet 14. May 2024
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Fra overordna del til kompetansemål – et utkast til fagdidaktikk om samiske tema i opplæringa
    2024
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema
    2024 ARKIV
  • Hilde Sollid :
    ”Det er kult å lære samisk”: Om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk
    2024
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting
    2024 ARKIV
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
    2024
  • Hilde Sollid :
    Om kolonialitet, håp og fotball i språklige landskap
    2024
  • Rafael Lomeu Gomes, Anja Maria Pesch, Hilde Sollid :
    Transitions as in-between space in multilingual educational settings
    2024
  • Hilde Sollid :
    Tromsødialekten – en omsvermet skjønnhet
    2024
  • Hilde Sollid :
    ‘Oi! Dét skal jeg gjøre’ - Choosing Sámi as second language in upper secondary school in Norway
    2024
  • Hilde Sollid :
    Vil pensjonere ordet hverdagsrasisme
    01. Mar 2024 FULLTEKST
  • Hilde Sollid :
    Sannhet og forsoning med kvensk perspektiv - og veien videre
    2024
  • Hilde Sollid :
    Both sides now – on affect in Sámi language education policy in Norway
    2024
  • Hilde Sollid :
    Sámi as second language – a curricular space for language reclamation
    2024
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Indigenous Sámi language learning in transition - a longitudinal study of biographical junctures
    2023
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fagdidaktisk skisse
  • Hilde Sollid :
    Border-region multilingualism - encounters between Sami, Kven and Norwegian in North Norway
    2023
  • Hilde Sollid :
    Flerspråklighet i grenseland – møter mellom samisk, kvensk og norsk i Nord-Norge
    2023
  • Hilde Sollid, Florian Hiss, Anja Maria Pesch :
    Learnings from/about diversity in space and time
    2023
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Om samisk i norskfaget og et garnnøste
  • Torjer Andreas Olsen, Hilde Sollid :
    Urfolk og nasjonale minoriteter i lærerutdanningen – muligheter, utfordringer, usikkerhet og mot
    2023
  • Hilde Sollid :
    Team ethnography and ethically sustainable relations in multilingualism research
    2023
  • Hilde Sollid :
    Å synliggjøre nasjonale minoritetsspråk – perspektiver fra Norge
    2023
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
    2023
  • Hilde Sollid, Ragni Vik Johnsen, Tamás Péter Szabó :
    Historically minoritized languages in public spaces – why does it matter?
    2023
  • Ragni Vik Johnsen, Hilde Sollid, Tamás Péter Szabó :
    Sámi in the main street of Tromsø, Norway – projectification or permanent responsibility?
    2023
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Om norskfaget, forsoning og solidarisk lytting
    2023
  • Hilde Sollid :
    Dialektkrangel, dommeravgang og ramsalt kritikk av «Nordlyskvartalet»
    19. Apr 2023
  • Hilde Sollid :
    Tidsskalaer og affekt i diskurser om revitalisering av samisk språk
    2023
  • Gørill Warvik Vedeler, Merete Saus, Tatiana Wara, Astrid Strandbu, Hilde Sollid :
    To juggle social media ​challenges how to live well ​for youth in the Arctic
    2023
  • Per-Henning Mathisen, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
    UiT Norges arktiske universitet 31. May 2023 SAMMENDRAG / OMTALE

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →



    Fakultet for Humaniora, Samfunnsvitenskap og Lærerutdanning A3009


    Click for bigger map