Elevaktiviteter
Volumetrisk titrering - bestemmelse av C-vitamin i appelsinjuice

Analytisk kjemi er en gren av kjemien som fokuserer på å identifisere og kvantifisere kjemiske stoffer i prøver. Volumetrisk titrering er en viktig teknikk innen dette feltet, som gir nøyaktige målinger av konsentrasjoner i løsninger.
I dette laboratorieforsøket får elevene muligheten til å øve seg på volumetrisk titrering for å bestemme ukjente konsentrasjoner av askorbinsyre (C-vitamin) i ulike appelsinjuicer. Her må elevene først lage en kalibreringskurve ved hjelp av løsninger med kjent konsentrasjon av askorbinsyre, før de kan utforske spørsmål som hvor mye C-vitamin som finnes i vanlige appelsinjuicer, og om dyrere juicer inneholder mer C-vitamin enn rimeligere alternativer.
Dette opplegget retter seg først og fremst mot kjemi-1-klasser, som skal øve seg på metoder innen analytisk kjemi og trenger trening i produksjon og bruk av kalibreringskurver. Opplegget kan tilpasses Vg1-naturfagsklasser i sammenheng med kompetansemålet om næringsstoffer. Her vil fokuset være på hvordan vi kan kvantifisere mengder av stoffer i maten vår, mens metodiske aspekter, som produksjon av kalibreringskurver, vil bli mindre vektlagt.
Grunnet ordinær undervisning er det lite kapasitet på kjemilab om høsten.
Opplegget berører følgende kompetansemål:
Naturfag VG1:
- gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
Kjemi 1:
-
gjennomføre volumetrisk og gravimetrisk titreranalyse og drøfte bruk av titreranalyse
-
planlegge og gjennomføre forsøk, estimere usikkerhet og vurdere feilkilder, presentere resultater og argumentere for gyldigheten av resultater og konklusjoner
-
bruke data, simuleringer og beregninger i tolkninger og til å trekke konklusjoner
Klikk her for å melde på din klasse!