Norwegian and Russian Mining and Mining Communities in Monica Kristensen's Oeuvre
Poljarnyj vestnik: Norwegian Journal of Slavic Studies 2022 DOI / ARKIV
Lisbeth Pettersen Wærp
:
"En øy går aldri under". Roy Jacobsens Barrøy-romaner i et øylitterært perspektiv
Norsk litterær årbok (NLÅ) 2022
Lisbeth Pettersen Wærp
:
"Solveig, du lyver!" Eller: Når Solveig får hovedrollen. Solveig: peer aspera ad astra (2019) – en musikal-adaptasjon av Henrik Ibsens Peer Gynt (1867)
Amsterdam Contributions to Scandinavian Studies 2022
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Hamsuns Markens grøde (1917) som sideskrift til Johan Turis Muitalus sámiid birra – En bog om lappernes liv (1910)
Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning 2021 DOI / ARKIV
Encounters in the contact zone. Johan Turi's Muitalus sámiid birra (1910) (An Account of the Sami) and Knut Hamsun's Markens grøde (1917) (Growth of the Soil)
2023
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Vesaas og krigen
2023
Lisbeth Pettersen Wærp
:
"Det er denne uroa". Jon Fosses forfatterskap
2023
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Urfolk og nybyggere, konflikter i kontaktsonen. Knut Hamsuns Markens grøde (1917) og Johan Turis Min bok om samene (1910)
2023
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Jon Fosse's Writings Read through Norwegian and Romanian Lenses. A Survey
2023
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Nylesning av Ibsens dramatikk: Et dukkehjem og En folkefiende
2023
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Ibsens dramatikk adaptert til film
2023
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Litteratur, rasisme, kansellering. Framstillingen av samene i Knut Hamsuns Markens grøde
2023
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Nylesning av Ibsens dramatikk – et upåaktet forhold mellom Et dukkehjem og En folkefiende
2023
Lisbeth Wærp
:
En to ganger servert oksestek, et to ganger servert drama. Ibsens En folkefiende (1882)
2023
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Norske professorar vil ikkje ha varseltrekant – kunst skal provosera
09. Sep 2022
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Hvorfor gjøre vondt verre? Kommentar til Alvhild Dvergsdals kronikk om Markens grøde i Avisa Nordland 27.09.2022
Avisa Nordland 07. Sep 2022
Lisbeth Pettersen Wærp
:
"Solveig, du lyver!"
2022
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Hamsuns Markens grøde (1917) i lys av Johan Turis Muitalus sámiid birra (1910) – Min bok om samene
2022
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Eksistens og eksperiment. Tarjei Vesaas' Båten om kvelden
2022
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Livet, døden, kjærligheten og ensomheten – Tarjei Vesaas' forfatterskap
Ottar 2022
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Samer og bønder i Hansens Markens grøde
Avisa Nordland 19. Aug 2022
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Reading Film Adaptations of Henrik Ibsen's Plays
2022
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Hvorfor gjør det ikke sterkere inntrykk? Euripides' Medea på HT
Norsk Shakespearetidsskrift 15. Sep 2022
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Hamsun og samene
2021
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Hamsun var ikke anti-samisk
11. May 2021
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Et dukkehjem – 15 år etter (Anmeldelse av HTs oppsetning av Lucas Hnath A Doll's House, Part 2)
Norsk Shakespearetidsskrift 2021
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Kjærlighet og tap, sopp og løk (Anmeldelse av HTs oppsetning av Florian Zellers Avant s'envoler)
Norsk Shakespearetidsskrift 2021
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Ibsen and Place
2019
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Henrik Ibsen's The Wild Duck. Wilderness and Authenticity
2019
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Ibsen and Place
2019
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Innledning til og samtale med Dag Solstad om Bjørn Hansen-trilogien
2019
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Christine Hamm, Siri Hempel Lindøe og Bjarne Markussen (red.): Lidelsens estetikk. Sår, sorg og smerte i litteratur, film og medier. Alvheim og Eide Akademisk forlag, Bergen, 2017
Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning 2018
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Nyere norsk dramatikk – kontekst og nedslag
2018
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Ibsen on Screen – The Power of Place
2018
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Nature and landscape in Scandinavian film adaptations of Ibsen
2018
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Filmfestival og filmjubileum
16. Jan 2017
Lisbeth Pettersen Wærp
:
Nature and Landscape in Victor Sjöström's Silent Movie Terje Vigen (1917, A Man There Was)