Bilde av Johansen, Åse Mette
Bilde av Johansen, Åse Mette
Førsteamanuensis Giela ja kultuvrra instituhtta ase.mette.johansen@uit.no +4777645797 (+47) 95 72 66 16 Tromsø You can find me here

Åse Mette Johansen



  • Haley De Korne, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Critical place-based pedagogy and language teacher education in the Global North and South
    The Modern Language Journal 07. Aug 2025 DOI
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Learning to Reconcile: Entextualisation of a Multilingual Municipality Sign in Educationscapes of Sápmi
    2024 DOI / ARKIV / FULLTEKST
  • Stian Hårstad, Åse Mette Johansen :
    «Æg e no pærre et stakkars finn»: Skriftbasert karikering av samiske språkbrukeres norsk i aviser på 1900-tallet
    NOA - Norsk som andrespråk 2024 ARKIV / FULLTEKST
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fra plan til praksis
    Fagbokforlaget 2023 ARKIV / SAMMENDRAG / OMTALE
  • Åse Mette Johansen :
    Samisk i norskfaget – frå plan til praksis
    29. Oct 2025
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    “We shoot at the Sámi signs”: From acts of violence to acts of reconciliation in the linguistic landscape of Sápmi
    03. Sep 2025
  • Torjer Andreas Olsen, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Norwegian teacher education and MA theses on Sámi and Indigenous-related topics – an overview of current trends
    28. Aug 2025
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Multilingualism as a resource across language subjects in the Norwegian curriculum
    2025
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid, Elin Furu Markusson :
    Exploring Indigenous language education through team ethnography
    2025
  • Marte Bjørseth Nilsen, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    En kritisk diskursanalyse av kvenske/norskfinske temaer i lærebøker i fagene norsk, samfunnsfag og samfunnskunnskap for ungdomstrinnet og Vg1
    UiT Norges arktiske universitet 2025
  • Siril Nilsen Øvrevoll, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    «Det er litt dumt egentlig, å ikke kunne bruke språket sitt»: En studie om elevers opplevelse av flerspråklighet på yrkesfaglig utdanning
    UiT Norges arktiske universitet 2025
  • Ilja Smaznov, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Opplæring i norsk som andrespråk i en språklig homogen klasse: En kvalitativ studie av nyankomne elevers og skoleledelsens erfaringer
    UiT Norges arktiske universitet 2025
  • Sara Fløtlien, Åse Mette Johansen :
    Bidialektisme i digital kommunikasjon: En studie av to språkbrukeres skrivepraksiser
    UiT Norges arktiske universitet 12. May 2024
  • Oliver Pettersen, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Flerspråklighet som ressurs ved en innføringsklasse på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av flerspråklighet-som-ressurs i et elevperspektiv
    UiT Norges arktiske universitet 14. May 2024
  • Sofie Alstad Førlie, Kristine Bentzen, Åse Mette Johansen :
    Flerspråklighet i overgangen fra internasjonal grunnskole til norsk videregående skole: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatning og håndtering av flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet
    UiT Norges arktiske universitet 15. May 2024
  • Sigrid Forshaug, Trine Jeanette Sørensen, Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse: En kvalitativ studie av en skoleleder, lærer og elev sine erfaringer med overgangen
    UiT Norges arktiske universitet 14. May 2024
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Fra overordna del til kompetansemål – et utkast til fagdidaktikk om samiske tema i opplæringa
    2024
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema
    2024 ARKIV
  • Åse Mette Johansen, Pia Lane :
    “I was the only Sámi in our family for a very long time”: A nexus analysis of language and culture revitalisation
    2024
  • Åse Mette Johansen :
    Samisk i norskfaget – fra plan til praksis: Bokpresentasjon
    2024
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i kjernen av norskfaget – dekolonisering gjennom solidarisk lytting
    2024 ARKIV
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
    2024
  • Stian Hårstad, Åse Mette Johansen :
    «Æg e no pærre et stakkars finn»: Utforsking av skriftbasert karikering av samiske språkbrukeres norsk i aviser på 1900-tallet
  • Åse Mette Johansen, Pia Lane :
    Breaking silence: A longitudinal study of language revitalisation
    2024
  • Åse Mette Johansen :
    Karikering av samers norske språkbruk i avisspalter på 1900-tallet – en formanalyse
    2024
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Indigenous Sámi language learning in transition - a longitudinal study of biographical junctures
    2023
  • Elin Furu Markusson, Åse Mette Johansen :
    Mellom inkludering og indigenisering: Framstilling av samiske språk og språkforhold i et norsklæreverk i perioden 1997–2020
    2023
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fagdidaktisk skisse
  • Åse Mette Johansen :
    Flere folk i nord er lei av å høre «kor dem bor»: –Uttrykket begynner å miste sin sjarm
    13. Jun 2023
  • Åse Mette Johansen :
    Uttrykket «vi vet hvor vi bor»
    14. Jun 2023
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Om samisk i norskfaget og et garnnøste
  • Åse Mette Johansen :
    Sámi language in Norway
    2023
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
    2023
  • Veronica Lund Furuheim, Åse Mette Johansen :
    Mo i Rana-dialekten: En korpusanalyse
    UiT Norges arktiske universitet 01. Nov 2023
  • Åse Mette Johansen :
    Samisk i norskfaget og medborgerskaps-tanken
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Om norskfaget, forsoning og solidarisk lytting
    2023
  • Åse Mette Johansen, Pia Lane :
    Å bryte tausheten: En longitudinell studie av språklig revitalisering
    2023
  • Per-Henning Mathisen, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet
    UiT Norges arktiske universitet 31. May 2023 SAMMENDRAG / OMTALE
  • Marit Irene Andreassen, Øystein Alexander Vangsnes, Åse Mette Johansen :
    Palatalitet hos ungdommer i Vest-Lofoten: En kombinert studie av tale- og skriftspråk
    UiT Norges arktiske universitet 15. May 2023
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Om samisk i norskfaget: Fra minorisende til solidarisk lyttende subjekt
  • Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis
    2023
  • Hilde Sollid, Åse Mette Johansen :
    Norskfaget og forsoning: Hvilken rolle kan skolen største fag ha?
    2023
  • Åse Mette Johansen, Pia Lane :
    Breaking silence: A longitudinal study of language shift
    2022
  • Tonje Larsen, Øystein Alexander Vangsnes, Åse Mette Johansen :
    «No har vi ennjdele fått åss honnj!» En undersøkelse av ungdommers markering av palatalitet i skrift i Nord-Norge og Trøndelag
    UiT Norges arktiske universitet 2022
  • Katharina Andersen Bewalitz, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget
    UiT Norges arktiske universitet 14. May 2022 SAMMENDRAG / OMTALE
  • Julie Listad Sveinsen, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    "Jeg er tysk, og sånn er det, og jeg skal snakke uansett språk": en kvalitativ studie av en tysk-norsk ungdom sin opplevelse av egen flerspråklighet i overgangen til ungdomsskolen.
    UiT Norges arktiske universitet 02. Nov 2022
  • Knut Ørke, Kristine Bentzen, Åse Mette Johansen, Helene Ruud Jensberg, Anya Vinichenko :
    Dialektbruk i norskopplæringa
    02. Nov 2022 FULLTEKST / SAMMENDRAG / OMTALE
  • Vibeke Elvan, Øystein Alexander Vangsnes, Åse Mette Johansen :
    Hey bro, joiner du kino imorgen klokka 19? En studie av ungdommers innslag av engelsk i digital skriving på Østlandet og i Nord-Norge.
    UiT Norges arktiske universitet 16. May 2022
  • Sofie Pernille Nilsen Fossli, Åse Mette Johansen, Hilde Sollid :
    «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget
    UiT Norges arktiske universitet 16. May 2022 SAMMENDRAG / OMTALE
  • Åse Mette Johansen :
    Samisk språk og medborgerskap i norskbøker for ungdomstrinnet i perioden 1997–2020
    2022

  • The 50 latest publications is shown on this page. See all publications in Cristin here →



    Fakultet for Humaniora, Samfunnsvitenskap og Lærerutdanning A3007


    Click for bigger map