I årene som kommer vil behovet for helsepersonell med avansert og spesialisert kompetanse om aldring og geriatri øke. En mastergrad i aldring og geriatrisk helsearbeid er derfor en utdanning for fremtiden. Dette masterstudiet møter samfunnets behov for fagfolk med spesialisert kunnskap om aldringsprosesser og avansert kunnskap om forebygging, behandling, omsorg, og rehabilitering ved sykdom og funksjonssvikt hos eldre mennesker. Demografi, fag, tjenester og samfunn i endring krever fagfolk som kan analysere komplekse problemstillinger, og sette i gang, gjennomføre, evaluere, og analysere relevante tiltak.
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium som strekker seg over tre år. Samlingene er i Tromsø, men med mulighet for desentralisering, forutsatt tilstrekkelig antall studenter på desentralisert studiested. Ved opptaket for 2022 ble det etablert studiegruppe i Narvik for gjennomføring av fagspesifikke emner. Fellesemnene gjennomføres i Tromsø.
Dette studiet har krav om obligatorisk oppmøte ved studiestart. For søknad om fritak, les her.
- Bachelorgrad innen helse- og sosialfag fra høgskole eller universitet, for eksempel sykepleie, fysioterapi, ergoterapi, sosialt arbeid, tannpleie og vernepleie.
- Minimum ett års relevant praksis.
Rangering
Kvalifiserte søkere rangeres i henhold til forskrift om opptak til UiT § 15 og 16.
Søkere som ønsker innpass for tidligere utdanning, må søke ordinært opptak til studiet. Søknad om innpass utformes og behandles etter at studenten er tildelt studieplass.
Politiattest
Studiet har krav om gyldig attest. Politiattesten legges fram senest ved studiestart. Attesten skal ikke være eldre enn 3 måneder, jf. Kapittel 6 iforskrift om opptak til høgre utdanning.
Beskrivelse av studiet
Master i aldring og geriatrisk helsearbeid er et samlingsbasert deltidsstudium ved UiT Norges arktiske universitet. Studiet gir 120 studiepoeng over 3 år.
Masterstudiet skal møte behovet for personell innen helse- og sosialfag med spesialisert kunnskap om normale aldringsprosesser, og med avansert kunnskap om forebygging, behandling, omsorg og rehabilitering ved sykdom og funksjonssvikt hos eldre mennesker. Demografi, fag og tjenester i endring fordrer fagutøvere med analytiske ferdigheter som evner å sikre kvalitet i helsetjenestene og som kan igangsette, gjennomføre, evaluere og analysere relevante tiltak. Bruk av velferdsteknologi, og samhandlingsformer som involverer brukere og frivillige, aktualiseres. Studenten skal oppøve kompetanse på å kritisk analysere egen fagtradisjon og fagutøvelse, forholde seg aktivt til fremtidens utfordringer, tenke nytt og drive forbedringsprosesser. Master i aldring og geriatrisk helsearbeid fremmer studentens analytiske evner og kompetanse på håndtering av sammensatte problemstillinger.
Masterstudiet gir grunnleggende forskningskompetanse, og gir mulighet til videre ph.d.-studier.
Hva lærer du?
Etter bestått studieprogram skal kandidaten ha oppnådd følgende læringsutbytter:
Kunnskaper: Kandidaten
- Har inngående kunnskap om eldre menneskers livssituasjon
- har avansert kunnskap i gerontologi og geriatri og spesialisert kunnskap innen et avgrenset felt av fagområdet
- kan anvende fagområdets kunnskapsgrunnlag i samhandling med eldre mennesker, pårørende og andre
- har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder av relevans for fagområdet
- kan anvende kunnskap på måter som ivaretar brukerperspektivet
Ferdigheter: Kandidaten
- har avansert kompetanse i å observere, vurdere, formulere, planlegge og evaluere relevante tiltak i samarbeid med andre faggrupper, og i samvalg med eldre mennesker, pårørende og andre
- kan analysere og forholde seg kritisk til faktorer på individ- og systemnivå som påvirker eldre menneskers livssituasjon
- kan kritisk analysere sammenhenger mellom kunnskapsgrunnlag, fagutøvelse, fagformidling, utviklingsarbeid og forskning
- kan iverksette rehabiliterende tiltak på individ- og systemnivå i samarbeid med andre faggrupper
- kan bruke relevante metoder i forskning og utviklingsarbeid på en selvstendig måte innenfor fagfeltet
- kan planlegge og gjennomføre selvstendig utviklingsarbeid og avgrenset forskningsprosjekt under veiledning, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse:
- kan integrere vitenskapelig kunnskap, erfaringskunnskap og brukererfaringer i sin praksis
- kan anvende avanserte kunnskaper innen forebygging, helsefremming, behandling, omsorg og veiledning i møte med eldre mennesker, pårørende og andre parter, og i samarbeid med andre faggrupper
- kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i tverrfaglig samarbeid, og med spesialister, sivilsamfunn og allmennheten
- kan kritisk analysere beslutninger og egen yrkesutøvelse i relasjon til etiske og rettslige normer
- kan formidle faglig kunnskap og erfaringer, og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan anvende sine kunnskaper innen fagområdet i undervisning, veiledning, fagutvikling, ledelse og yrkesutøvelse
- kan identifisere, strukturere og formulere faglige problemstillinger for å bidra til nytenkning og innovasjon
Jobbmuligheter
Fullført masterutdanning gir spesialisert helsefaglig klinisk kompetanse innen fagfeltet aldring, geriatri, alderspsykiatri og eldreomsorg.
Studiet kvalifiserer for faglig ledelse og fagutviklingsstillinger i helsevesenet, undervisningsstillinger ved høgskoler og universitet og for opptak til doktorgradsprogrammet i helsevitenskap. Utdanningen kvalifiserer også for faglig utviklingsarbeid og for deltakelse i forskningsprosjekter.
Gradsnavn
Mastergrad i aldring og geriatrisk helsearbeidStudieplan
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes som undervisningsspråk. Språket i undervisningsmateriell og aktuell faglitteratur er på norsk, andre skandinaviske språk eller engelsk. Eksamensspråket er norsk.
Undervisning og eksamen
Undervisning og læring skjer individuelt og i grupper gjennom forelesning, veiledning, seminar, skriving, praktiske øvelser, litteraturstudier og praksisstudier.
Undervisningen er studentaktiv og foregår både digitalt og fysisk. I snitt er det to samlinger på studiestedet pr semester, og hver samling har ca. to ukers varighet. Ved studiestart blir det etablert langsgående studiegrupper.
Arbeidsomfanget som må legges til grunn for å nå læringsmålene for ett studieår er 1000 – 1200 timer. For å nå læringsutbyttebeskrivelsene må studentene forvente å arbeide cirka 25 timer i uken med studiene, inkl. forelesninger, seminarer, selvstudium og praksisstudier.
Praksis
Studiet inkludererer praksis tilsvarende to uker. Praksis gjennomføres i kommunehelsetjenesten eller spesialisthelsetjenesten. Praksissted tildeles av UiT, og er veiledet.