Vel møtt til MOKTA 2025

Dagen starter i plenum i Teorifagbygget Hus 1, Auditorium 2. Postersesjonen finner sted i Solhallen utenfor Auditorium 2. Konferansens tre workshoper er alle i Teorifagsbygget Hus 1. 

10.30-10.40 

Åpning av konferansen

10.40-10.50

Velkommen 

Prorektor for utdanning Kathrine Tveiterås

10.50-11.30

Panelsamtale om tematikker som KI, åpen utdanning, læringsdesign, læringsmiljø og utdanningskvalitet 

Panelet ledes av: Øyvind Hjuring Mikalsen - Seksjonssjef, Seksjon for læringsmiljø og utdanningskvalitet

I panelet: 

Kathrine Tveiterås - Prorektor for utdanning

Marko Lukic-  Leder for UiTs team for kunstig intelligens, digital partner og universitetslektor - ITA/ HelPed

Amanda Molvik - Student, ansvarlig for læringsmiljø og innovasjon i studentparlamentet

Jørn Weines - Førsteamanuensis, simulering og spill i høyere utdanning, Result

11.30-12.10 

Lynpresentasjoner

12.10-12.15 

Avslutning av plenum 

12.15 - 13.15

Postersesjon: se, snakk og spis

13.15-15.30

Konferansen har tre parallelle workshoper:

Bruk av KI - Aud 2

Kunstig intelligens gjør at vi må tenke annerledes rundt hvordan vi utformer lærings- og vurderingsformer. Fremfor å gå tilbake til penn og papir, skal vi på denne workshopen utforske hvordan kunstig intelligens kan brukes av studenter i undervisning og vurdering. Noen av innleggene vil være på engelsk, mens diskusjonen og spørsmål er på norsk. 

Bidragsytere:

  • Yngve Røe er professor i digital helse og merittert underviser ved institutt for rehabiliteringsvitenskap og helseteknologi ved fakultet for helsevitenskap ved OsloMet. Røe har lang erfaring med pedagogisk bruk av teknologi i helseutdanninger og forsker på hvordan helseutdanningene kan implementere digital kompetanse i utdanning og forskning.
  • Hao Yu er førsteamanuensis ved institutt for industriell teknologi ved fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi ved UIT, hvor han også er studieprogramleder for sivilingeniørprogrammet Industriell teknologi. Yu underviser blant annet i nye måter å ta i bruk kunstig intelligens i industrien.
  • Marko Lukic er universitetslektor ved Senter for helsefaglig pedagogisk utvikling (HelPed) ved UiT, og leder for UiTs team for kunstig intelligens. Lukic er en av fem digitale partnere ved UIT. Han underviser blant annet om store språkmodeller og om bruk av KI-verktøy.

Åpen utdanning - TEO-H1 rom 1.343 

Hva er det og hvordan kan det gjøre UiTs utdanninger bedre? Deltakerne vil først lære litt om konseptet "åpen utdanning". Deretter vil deltakerne diskutere hvordan det kan bidra til bedre læring og samarbeid. Det vil bli delt ut forslag til fordeler med åpen utdanning for studenter, undervisere, institusjonen og samfunnet. I lys av egne erfaringer skal deltakerne evaluere og drøfte disse fordelene. Formålet er å få en dypere forståelse av hvordan åpen utdanning kan være relevant i deltakernes arbeidshverdag. 

Les mer om denne økten og åpen utdanning her: UiT styrker arbeidet med åpen utdanning | UiT

Bidragsytere:

  • Rigmor Furu er førstelektor ved Senter for helsefaglig pedagogisk utvikling (HelPed) ved Helsefak. Til daglig arbeider hun som prosjektleder for VeiKomp Nord - Veiledningskompetanse for en bærekraftig helsetjeneste i Nord-Norge og er leder for Digitalt Læringsteam ved ved Helsefak. Hun er særlig opptatt av å utvikle delingskultur og åpenhet rundt god undervisningspraksis og deling og gjenbruk av digitale læringsressurser mellom fagansatte.
  • Peter Vedal Utnes er prosjektleder for Åpen utdanning ved avdeling for forsknings- og utdanningsstøtte, Universitetsbiblioteket. Han arbeider med å gjøre undervisningsressurser mer tilgjengelige for undervisere, studenter og samfunnet for øvrig. Målet er å fremme en kultur for deling og gjenbruk, som kan bidra til å forbedre utdanningskvaliteten og lette hverdagen for både studenter og ansatte.

Læringsmiljø på nettbaserte og fleksible studier - TEO-H1 rom 1.425

Hvordan jobber vi på UiT for et godt læringsmiljø på nettbaserte og fleksible studier, og hvordan kan man bruke læringsdesign for å sikre et godt læringsmiljø?

Bidragsytere:

  • Silje Heløe Kjær-Olsen er lektorstudent og leder for Læringsmiljøutvalget og vil løfte studentenes rolle og ansvar for å skape et godt læringsmiljø.
  • Øystein Lund er førsteamanuensis og leder for Result (Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi) og vil belyse forskjellene mellom campusbaserte og nettbaserte studier, og hvordan undervisningsmetoder må tilpasses for å møte utfordringene i fleksible utdanningstilbud.
  • Martin Andre Guttormsen er universitetslektor på Handelshøgskolen ved UiT i Alta og vil dele hvordan man kan bygge et fellesskap og effektivt bruke digitale verktøy som forum for å fremme interaksjon og læring for studentene.
  • Andrea Watkins Perez er rådgiver ved Result og vil vise hvordan undervisere kan ta i bruk læringsdesign og nettressursen Assure for å legge til rette for gode læringsmiljø.